سفر به بندرعباس و شکم‌گردی در آن مهیج است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم پرطرفدارترین غذاهای محلی بندرعباس چیست.

گبولی گوشت

سلام نو _ سرویس گردشگری: طعم متفاوت غذاهای محلی بندرعباس به ذائقه بسیاری از گردشگران خوش می آید و حتی شکم کردی در این بندر جزو تفریحات برخی مسافران است که بعید نیست بعد از آشنایی با غذاهای سنتی بندرعباس شما هم جزو این گروه از مسافران قرار بگیرید. در ادامه خوشمزه های بندرعباس را طرفداران بسیاری دارد به شما معرفی می‌کنیم.

غذاهای محلی و پرطرفدارتر بندرعباس

گبولی گوشت

گبولی یا گوبولی یک غذای خوشمزه‌ی و محلی جنوبی مخصوص هرمزگانی هاست. این غذا ادویه های زیادی دارد، به همین خاطر خوش عطر و طعم و سرشار از خاصیت است. این غذا با گوشت قرمز و مرغ پخت می شود و وعده کامل و مطلوب برای ناهار است.

گوشت پخته و تفت داده شده، سیب زمینی سرخ شده، نخود پخته، پیاز داغ، پلوی پخته شده با آب گوشت و انواع ادویه مثل هل، میخک، لیمو عمانی، ادویه های مخصوص جنوبی و فلفل پخته شده، از مواد تشکیل دهنده این غذا هستند.

کلمبا

کلمبا هم از غذاهای چرب و نرم و خوشمزه ای است که ماده اصلی آن ماهی است.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بندرعباس چیست؟

البته گندم پرک نیز در تهیه ی این غذا نقش مهمی دارد. بعد از پختن گندم ، ماهی را می پزند و تیغ هایش را جدا کرده و به گندم می افزایند. سبزی های معطر هم به خوشمزه شدن غذا کمک شایانی می کند ، اما دلیل خوشمزه تر شدن کلمبا شاید این باشد که غذا حتما باید در روغن حیوانی (جونون) پخته شود.

زیبون

یکی از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای محلی بندرعباس، زیبون نام دارد. زیبون از دو ماده اصلی ماهی و سیب ‌زمینی و ترکیب این دو تهیه می‌شود به این صورت که ماهی تازه را چند ساعت قبل از پخت با ادویه‌های مخصوص و تند، مزه‌ دار کرده و سرخ می‌کنند. بعد از این مرحله سیب زمینی‌ها را سرخ کرده و سپس با گوجه فرنگی تفت داده شده با پیاز مخلوط می‌کنند. در انتها تمامی این مواد آماده شده را به همراه ماهی از قبل سرخ شده درون نان‌های محلی مخصوص می‌گذارند و در کنار برنج دمی به عنوان خورشت سرو می‌کنند.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بندرعباس چیست؟

هواری

هواری نام غذایی است که در بین مردم محلی استان هرمزگان به نام هووری شناخته می‌شود. این غذا مخصوص استان هرمزگان است و طعم بسیار لذیذ آن تبدیل به یکی از جاذبه های شهر بندرعباس شده است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. البته این غذا در بسیاری از مناطق دیگر پخت می‌شود و در میان مردم مختلی از محبوبیت زیادی برخوردار است، اما بهتر است بدانید که زادگاه اصلی آن در بندرعباس است پس چه بهتر هنگام سفر به بندرعباس تجربه چشیدن طعم هواری را فراموش نکنید.

تهیه این غذا بیشتر با ماهی و یا میگو امکان پذیر است که به همین دلیل به آن هواری میگو یا هواری ماهی می‌گویند البته بیشتر مواقع این غذا با ماهی هوور طبخ می‌شود. ماهیت این غذا به این شکل است که مخلوطی از سبزیجات معطر، ماهی و یا میگو به همراه سیر، پیاز داغ و ادویه با برنج مخلوط کرده و گاهی برای طعم و عطر بهتر رب گوجه و زعفران هم به این مخلوط اضافه می‌شود.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بندرعباس چیست؟

غذاهای خوشمزه و پرطرفدار محلی بندرعباس

قلیه ماهی

قلیه ماهی را همه می‌شناسید. از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که با شنیدن نامش، دهانتان را از خوشمزگی آب می‌اندازد. این غذای پرطرفدار با ماهی‌های مختلف مانند هوور، هامور، شیر، زبیدی و سنگسر درست می‌شود. مزه آن هم تند و تیز بوده و اگر عاشق ماهی و تمبرهندی هستید از خوردن آن سیر نخواهید شد. برای پخت این غذا از گشنیز، شنبلیله، پیاز، سیر و فلفل سبز استفاده می‌کنند. این خورشت خوشمزه را می‌توانید با برنج میل کنید.

بلالیت

بلالیت یکی دیگر از غذاهای سنتی بندرعباس و البته بوشهر است که طعم و دستور پختی متفاوت اما بسیار خوشمزه دارد که با ماکارونی یا ورمیشل تهیه می‌شود. با خوردن این صبحانه لذیذ، ذهنیت‌تان کامل نسبت به ماکارونی و دستور پخت همیشگی آن عوض می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این غذای جذاب و هوس برانگیز، ماکارونی، شکر، گلاب، روغن، آب، هل و زعفران به صورت دلخواه است.

عنکاس یا ماهی مرکب خشک شده

برای تهیه عنکاس خشک شده زحمت بسیار زیادی کشیده می‌شود و آن را در فصل تابستان می‌خورند. در ابتدا ماهی را تکه تکه می‌کنند.

پرطرفدارترین غذاهای محلی بندرعباس چیست؟

سپس آن را زیر تور خورشید قرار می‌دهند تا خشک شود. حداقل ۱۰ روز باید زیر نور آفتاب بماند. وقتی گوشت‌ها خشک شد آن را کباب می‌کنند. این غذا را قبل از اینکه سر سفره بیاورند می‌کوبند و سپس سرو می‌کنند. البته ماهی انکاس به صورت دیگری هم پخته می‌شود که به خوراک عنکاس معروف است.

خوراک عنکاس از غذاهای محلی هرمزگان، بسیار لذیذ و خوشمزه است و در میان اهالی استان، حسابی پرطرفدار است. به‌علاوه، به خاطر مواد تشکیل‌دهنده آن بسیار مغذی است. برای اینکه این غذا را بپزند، تکه‌های کوچک ماهی را در آب و خرما می‌اندازند و می‌گذارند تا پخته شود. سپس آن را با پیاز خلالی شده مخلوط می‌کنند و تفت می‌دهند و بعد ادویه‌های لازم را روی آن می‌ریزند. در نهایت هم یک پیمان آب می‌ریزند و می‌گذارند ۱۵ دقیقه پخته شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید