امتحان کردن طعم غذاهای هر استان تجربه متفاوتی است پس با ما همراه باشید و درباره چند غذای محلی و به یاد ماندنی کردستان بدانید.

چند غذای محلی و به یاد ماندنی کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کردستان یکی از استان های زیبا و تماشایی ایران در غرب کشور است که در میان رشته کوه های زاگس واقع شده است.

این استان با داشتن کوه ها، دشت ها، چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها، غارها و آبشارهای فراوان، جذابیت های طبیعی بسیاری دارد که مورد توجه گردشگران است.

اما علاوه بر جاذبه های طبیعی، کردستان دارای غذاهای خوشمزه و خاصی است که از محصولات طبیعی و سالم این منطقه ساخته می شوند و بوی دلپذیری دارند.

غذاهای به یاد ماندنی کردستان

قایرمه

قایرمه یا کنگر سوخاری غذایی محلی در کردستان است که با کته یا نان سرو می‌شود. کنگر یا کرفس، آرد، زیره، بکینگ پودر، تخم مرغ، آب یا شیر، کره، زعفران دم‍‌کرده و روغن مواد مورد نیاز برای طبخ این غذا هستند.

خورش ریواس

استان کردستان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و گیاه علفی ریواس در آن به وفور یافت می‌شود. با استفاده از این گیاه و اضافه کردن موادی همچون گوشت گوسفندی، پیاز و نعنا و جعفری یکی از خورش‌های پرطرفدار کردستان تهیه می‌شود که خورش ریواس نام دارد.

چند غذای محلی و به یاد ماندنی کردستان

خورش تره کردی

خورش تره غذایی بسیار خوشمزه و لذیذ با دستور تهیه بسیار راحت است که در استان کردستان و کرمانشاه طبخ می‌شود. گوشت چرخ کرده، تره خردشده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زرشک، روغن مایع، پودر لیمو و ادویه مواد اولیه تهیه این غذا هستند.

رشته پلو

رشته پلو غذایی است که در مناطق مختلفی از ایران به عنوان غذای سنتی شناخته می‌شود و در میان کردها هم طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه این غذا از رشته پلویی و برنج استفاده می‌کنند. در برخی مواقع این غذا بدون خورش سرو می‌شود و گاهی اوقات گوشت یا مرغ در کنار آن قرار می‌دهند. استفاده از کشمش نیز در برخی نقاط مرسوم است.

گردول‌

برای تهیه گردول ابتدا برنج‌ یا ارزن‌ را در دوغ می‌ریزند و حرارت می‌دهند. پس از پخته شدن آنها، مغز گردو و گیاهان‌ معطر را به آن اضافه می‌کنند تا آماده مصرف شود.

شیش کباب

در کردستان نوع خاصی از کباب طبخ می‌شود که به شیش‌کباب شهرت دارد. برای تهیه شیش‌کباب گوشت گوساله یا گوسفند را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون می‌خوابانند. این کباب هم بر روی آتش و هم به صورت تابه ای تهیه می‌شود و به هنگام مصرف در کنار آن گوجه فرنگی و جعفری نیز قرار می‌دهند.

بریان کردی

بریان‌ یا کباب‌ کردی غذایی مخصوص جشن‌ها و مهمانی‌هاست که در میان دامداران‌، عشایر و شکارچیان‌ مرسوم است. برای‌ تهیه‌ آن‌ کهره‌ (بره‌ یا بزغاله‌ چند ماهه‌) را ذبح می‌کنند و پس از پوست کندن و تقسیم آن به چند قطعه‌ بزرگ‌ آن را به سیخ‌ دراز آهنی‌ یا چوبی‌ می‌کشند و روی‌ آتش‌، کباب‌ می‌کنند. به جای بره می‌توان از گوشت‌ شکار، کبک‌، تیهو و سایر پرندگان‌ شکاری‌ نیز استفاده کرد.

چند غذای محلی و به یاد ماندنی کردستان

خورش گیلاخه

به دلیل رویش گیاهی خاص به نام گیلاخه در استان کردستان تهیه خورش از این گیاه رواج دارد. گیاه گیلاخه دو قسمت پیازچه و برگ دارد و پیازچه آن منبع غنی فیبر است. به جز این گیاه از گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیمو عمانی و تره یا جعفری یا گشنیز نیز در تهیه این غذا استفاده می‌کنند.

چند غذای محلی در کردستان

ماهی کباب

ماهی کباب یک غذای خوشمزه و بینظیر است که در نزدیکی دریاچه زریوار در مریوان پخته می شود. این ماهی ها از دریاچه صید شده و با ادویه های خوشبو طعم داده می شوند. بعد از آن، ماهی ها روی زغال سرخ و کباب می شوند. ماهی کباب از خوشمزه ترین غذاهای کردستان است.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از جذاب ترین غذاهای محلی کردستان است. دلمه یک غذای محبوب و مشهور است که در اکثر شهرهای ایران پخته می شود. اما در کردستان دلمه های بزرگ و خوشمزه ای وجود دارد که بسیار لذیذ هستند. پیشنهاد می کنیم اگر به این استان سفر کردید، حتما دلمه های کردستان را امتحان کنید.

کلانه

کلانه یک نان محلی و خوشمزه است که شباهت زیادی به پیتزا دارد و برای علاقه مندان به فست فود مناسب است. این نان را با درست کردن خمیر نرم و پهن کردن آن به شکل نازک تهیه می کنند. بعد از آن، نصف خمیر را با پیازچه خرد شده می پر کنند و نصف دیگر خمیر را روی آن می چسبانند. سپس این خمیر را بر روی ساج که یک وسیله شبیه تابه برعکس است، قرار می دهند تا پخته شود. کلانه از خوشمزه ترین غذاهای کردستان است.

چند غذای محلی و به یاد ماندنی کردستان

شلکینه

شلکینه یک نان محلی و خوشمزه است که بسیار مورد علاقه گردشگران است و آن ها آن را به عنوان یک سوغات خوب از کردستان می برند. این نان را با استفاده از وسیله ای به نام ساج که شبیه یک تابه برعکس است و روی شعله گاز قرار می گیرد، می پزند. مواد لازم برای درست کردن این نان شامل آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره انگور یا خرما و زعفران دم کرده هستند. این نان بعد از پخته شدن به رنگ زرد زیبایی می رسد و در مناسبت های خاص و مهمانی های کردستانی سرو می شود. نان شلکینه جز غذاهای محلی کردستان به حساب می آید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید