استان هرمزگان جاذبه‌های درجه یکی دارد از این رو درباره چند جاذبه جالب گردشگری بندرعباس بدانید.

چند جاذبه جالب گردشگری بندرعباس

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر قصد سفر به استان هرمزگان را دارید و بازدید از جزیره‌های بکر و دیدنی هندورابی، لارک و هرمز عطش شما برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی در طبیعت استان هرمزگان را خاموش نکرد و دوست داشتید زمان بیشتری را برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان بگذارید، ادامه مقاله را بخوانید تا درباره جاهای دیدنی شهر بندرعباس نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

قبل‌از خواندن ادامه مقاله باید این نکته را بیان کنیم که شهرستان بندرعباس یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان است. در شهرستان بندرعباس شهرهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها شهر بندرعباس نام دارد. شهر بندرعباس مرکز شهرستان بندرعباس است.

آشنایی با بندرعباس

شهر بندر عباس در شمال تنگه هرمز در جوار خلیج فارس و دریای عمان و در ارتفاع ۱۰متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای این شهر گرم و مرطوب و دارای دو فصل با گرمای طولانی و زمستان های کوتاه و معتدل است.

شهرستان بندرعباس دارای چهار بخش«مرکزی»، «فین»، «تخت» و «قلعه قاضی»، چهار شهر و ۱۱ دهستان است.

چند جاذبه جالب گردشگری بندرعباس

بندرعباس شهری در حال توسعه و یکی از مهم ترین مراکز استراتژیکی و تجاری ایران و جهان است که به سبب موقعیت مناسب جغرافیایی و همجواری با خلیج فارس از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وجود امکانات عظیم نفتی، صید ماهی و مروارید و جابه جایی کالا و سرمایه در اشکال مختلف، نتایج به سزایی برای استان هرمزگان به همراه داشته و بندرعباس را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کرده است.

در این منطقه علاوه بر وجود معادن مختلف، صنعت فلز، کشتی سازی و صادرات و واردات کالا رونق دارد. این شهر علاوه بر جاذبه های تاریخی و فرهنگی دارای طبیعت خاص مناطق گرمسیری و ساحلی است که موجب به وجود آمدن صنایع دستی خاص این منطقه شده است.

مردم هرمزگان و ساکن در بندرعباس از لحاظ نژادی به دو گروه تقسیم می شوند: سفیدپوستان شامل آریایی های مهاجر، اعراب و مهاجران و سیاه پوستان باقی مانده تیره پوستان بومی و سیاه پوستان مهاجر که از آفریقا و سواحل عربستان آمده اند.

دیدنی‌های جالب بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس
یکی از آثار تاریخی جذاب شهر بندرعباس عمارت کلاه‌فرنگی نام دارد. این عمارت در مرکز شهر بندرعباس قرار گرفته‌است.

درگذشته از این سازه تاریخی به‌عنوان تجارتخانه داخلی و خارجی و گمرک استفاده می‌شده‌است. عمارت کلاه‌فرنگی در دوره صفویان ساخته شده‌است. این عمارت از ۲ طبقه ساخته شده‌است.

چند جاذبه جالب گردشگری بندرعباس

از طبقه‌ی همکف برای نگهداری کالا و طبقه دوم برای سکونت و انجام کارهای اداری استفاده می‌شد. این عمارت ۲ حیاط وسیع در شمال غرب خود دارد.

همچنین در نزدیکی آن چندین آب‌انبار وجود دارد. اگر به دیدن این اثر تاریخی بروید، بر روی طبقه دوم آن یک سقف هشت گوش می‌بینید که از چوب ساخته شده‌است و در وسط آن، یک گنبد مخروطی‌شکل قرار گرفته‌است.

سقف ۸ گوش به همراه گنبد روی آن شبیه به کلاهی است که در گذشته مردم اروپایی یعنی فرنگی‌ها بر سر خود می‌گذاشتند. به‌همین دلیل به عمارت‌های این شکلی عمارت کلاه فرنگی می‌گویند.

قلعه فین
یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر بندرعباس قلعه فین نام دارد. این قلعه ۹۵ کیلومتر از شهر بندرعباس فاصله دارد و در بخش فین قرار گرفته‌است.

این قلعه‌ی زیبا و خاص بر روی یک تپه مرتفع قرار گرفته‌است.

قدمت آن به میانه اسلام بازمی‌گردد. هدف از ساخت این قلعه به‌احتمال زیاد، ایجاد یک پایگاه نظامی بوده‌است. این قلعه جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

معبد هندوهای بندرعباس
یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی شهر بندرعباس معبد هندوهای بندرعباس نام دارد. این اثر مربوط به هندی‌هایی است که بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ در شهر بندرعباس زندگی می‌کرده‌اند.

به این معبد «پرستشگاه بت گوران» نیز گفته می‌شود. معبد هندوهای بندرعباس در شمال شهر بندرعباس قرار دارد. معماری این بنا بسیار خاص و منحصربه‌فرد است و کمتر سازه تاریخی را در ایران مشاهده می‌کنید که شبیه به این معبد باشد.

این معبد زیبا در بلوار امام‌خمینی، چهارراه برق روبروی بازار روز شهر بندرعباس قرار دارد. این معبد نشان‌دهنده روابط تجاری قدیمی ایران با کشورهای هندوستان است.

چند جاذبه جالب گردشگری بندرعباس

چراکه در گذشته به دلیل روابط بازرگانی بین این ۲ کشور تعدادی از مردمان هند در بندرعباس ساکن شده‌اند که جمعیت آن‌ها به ۱۰۰ نفر می‌رسید و غالباً کار تجارت را دنبال می‌کردند. این معبد برای آن ها ساخته شده است.
برای ساخت این معبد از ملات گل ساروج، سنگ‌های مرجانی، لاشه سنگ، گچ ضخیم و گچ لویی استفاده شده‌است. این معبد شبیه به یک مخروط است که سرتاسر آن با رنگ سفید پوشیده شده‌است.

ساختمان این معبد شامل یک اتاق چهارگوش می‌شود که بر روی آن یک گنبد قرار گرفته‌است. دورتادور این اتاق ۴ راهرو قرار دارد که در زمان‌های گذشته، مردم هند برای عبادت خدایان خود در این راهروها راه می‌رفته‌اند. در داخل راهروها حجره‌های کوچکی وجود دارد.

حمام گله‌داری
یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر بندرعباس حمام گله‌داری نام دارد. به این حمام موزه مردم‌شناسی استان هرمزگان نیز گفته می‌شود. قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

برای دیدن این حمام می‌توانید در شهر بندرعباس به بلوار ساحلی، خیابان دل‌گشا بروید. این حمام توسط یک تاجر سرشناس بنام «شیخ احمد گله‌داری» ساخته شده‌است.

در زمان های گذشته که این حمام باز بود، مشتریان زیادی داشت. هر روز تعداد زیادی از مردم بندرعباس برای استحمام و شست‌وشوی بدن خود به این حمام می‌رفته‌اند.

تا این‌که در سال ۱۳۴۰ خورشیدی لوله‌کشی شهری به بندرعباس آمد و مردم این شهر توانسته‌اند در خانه‌های خود حمام درست کنند.

این اتفاق باعث شد که حمام گله‌داری به یک مکان متروکه تبدیل شود.
این حمام از بخش‌های مختلفی مثل سر بینه، گرم‌خانه، خزینه و بینه تشکیل شده‌است. برای بازدید از این حمام می‌توانید هر روز به‌جز تعطیلات رسمی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به محل قرارگیری آن رجوع کنید و با خرید بلیط از داخل آن دیدن کنید.

چند جاذبه جالب گردشگری بندرعباس


پارک ساحلی سورو
یکی از پارک‌های ساحلی جذاب شهر بندرعباس پارک ساحلی سرو نام دارد. در این پارک امکانات مختلفی مثل زمین‌بازی مخصوص کودکان، میز و نیمکت سنگی قرار دارد.

اگر به شهر بندرعباس سفر کردید و قصد داشتی در یک محیط خانوادگی مدتی را در آلاچیق‌های نزدیک دریا استراحت کنید یا غذا میل کنید، می‌توانید به پارک ساحلی سرو بروید.

در این پارک درختان مختلفی مثل خرما، نخل زینتی، نارگیل، ختمی دریایی، گارم زنگی و پلومریا وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید