سفر به اردبیل پر از عطر و طعم خاص خواهد بود به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید.

چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: وقتی به شهری سفر می‌کنیم، اغلب می‌خواهیم با فرهنگ و روش زندگی مردمان آن دیار آشنا شویم به همین علت به غذاهای محلی هر شهر خیلی توجه می‌کنیم تا طعم و مزه آن‌ها را در خاطرات خود حک کنیم. شهر اردبیل پر از غذاهای محلی خوشمزه و بسیار متفاوت می‎‌باشد که چشیدن و آشنا شدن با آن‌ها خالی از لطف نیست در همین راستا در ادامه به تعدادی از خورش‌های اردبیل می‌پردازیم.

چند خورش خاص و خوشمزه اردبیل

پیچاق قیمه اردبیلی

پیچاق قیمه اردبیلی، خورش خوشمزه‌ای است که به‌طور خاص برای مجالس و سفره‌های نذری طبخ می‌شود. این غذا به‌دلیل داشتن پروتئین بسیار بالا، به تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن کمک می‌کند و گزینه‌ای عالی برای ورزشکاران و کودکان در حال رشد محسوب می‌شود. پیچاق قیمه اردبیل حاوی ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک است و از همین رو باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ در نتیجه برای زنان باردار مفید است.

چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید!

ابتدا یک عدد پیاز را در مقداری کره محلی یا روغن تفت دهید و گوشت قیمه‌شده را همراه با زردچوبه، فلفل، دارچین و هل ساییده‌شده به آن اضافه کنید و بعد از کمی تفت، دو لیوان آب جوش در خورش بریزید. زیر غذا را زیاد کنید و وقتی جوش آمد، حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید تا نیم‌پز شود.

در ادامه خلال بادامی را که برای دو تا سه ساعت خیسانده‌ بودید، در مقدار کمی کره تفت دهید و به آن زعفران دم‌کرده بزنید و در خورش بریزید. دو پیاز دیگر را خلال نازک کرده و سرخ کنید و نیمی از آن را کنار بگذارید و مابقی را همراه با رب گوجه تفت دهید و به خورش بیفزایید.

وقتی خلال بادام و گوشت پخت و آب غذا به‌اندازه شد، بقیه پیازداغ را در غذا بریزید و برای طعم بهتر پیچاق قیمه به آن آب‌لیمو یا آب‌غوره بزنید. در آخر به تعداد نفرات تخم‌مرغ را روی خورش بشکنید و در قابلمه را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها بپزد. این خورش را با برنج زعفرانی، سبزی‌خردن و ماست سرو کنید.

چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید!

ترشی قورمه

ترشی قورمه یا قورما، خورش خوشمزه‌ای است که اغلب برای مناسبت‌های خاص مثل نذری و در ماه مبارک رمضان برای سحری پخته می‌شود. این غذا در فصل سرما و همراه با پلو یا کته بسیار لذیذ است و پیازداغ فراوان یکی از دلایل اصلی طعم معرکه آن است. ترشی قورمه را می‌توانید با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تهیه کرده و در نهایت با برنج، سبزی‌خردن و ماست میل کنید.

یک عدد پیاز خلالی خردشده را با روغن و کمی نمک تفت دهید. سپس گوشت قیمه‌شده را به آن اضافه کنید و فلفل و کمی دارچین بزنید و خوب سرخ کنید. در ادامه سه لیوان آب جوش در آن بریزید تا بپزد. لوبیا چشم بلبلی را از دو ساعت جلوتر خیس کنید و بعد آن را همراه با آب روی گاز بگذارید تا نیم‌پز شود. دو پیاز دیگر را به‌صورت خلالی نازک برش بزنید و با روغن و زردچوبه و نمک خوب سرخ کنید و نیمی از آن را کنار بگذارید. در این مرحله رب گوجه‌فرنگی را به پیاز بیفزایید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید!

وقتی گوشت نیم‌پز شد، مخلوط پیازداغ و رب گوجه، یک قاشق زعفران دم‌کرده، لوبیای نیم‌پز، آلوچه (از قبل خیس ‌شده) را به آن اضافه کنید. پس از پخت گوشت و لوبیا، لیمو عمانی که از نیم ساعت قبل خیس شده و چند سوراخ با چنگال در آن ایجاد شده است، در خورش بریزید و اجازه دهید که غذا جا بیفتد. در صورت تمایل می‌توانید به‌جای لیمو عمانی از آب‌لیمو یا آب‌غوره استفاده کنید. در آخر کار مابقی پیازداغ و یک قاشق زعفران دم‌کرده را به خورش اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید.

خورش‌هایی با عطر خوش اردبیل

خورش هویج

خورشت هویج (یرکوکی خورشی) از خورش‌های اصیل آذری است که در اردبیل نیز تهیه می‌شود و مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن شامل هویج و گوشت است. این غذا شیرین نیست و به‌خاطر وجود آلو در آن طعم ملسی دارد. امکان طبخ این خورش با گوشت مرغ یا بوقلمون نیز وجود دارد. برای تهیه یرکوکی خورشی پیاز و رب گوجه فرنگی را سرخ می‌کنند. سپس گوشت ماهیچه به آن اضافه می‌شود.

چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید!

بلافاصله روی محتویات خورش آب می‌ریزند. بعد از نیم پز شدن گوشت، آلوهایی که از شب قبل خیس شده بودند را در خورش می‌ریزند. بعد از آن هویج را به صورت خلالی رنده یا آن را به اندازه برش‌های چوب کبریتی خورد می‌کنند. سپس زعفران را روی هویج‌های می‌ریزند. بعد از پخته شدن آلوها، هویج به خورش اضافه می‌شود. پنج دقیقه پیش از خاموش کردن قابلمه می‌توان به آن مقداری آبلیمو هم برای طعم بهتر اضافه کرد. این خورش می‌تواند همراه مناسبی برای شیر پلوی اردبیل باشد.

خورش کنگر

خورش کنگر نسبتا مشهور است و بسیاری از افراد حتی اگر آن را نخورده باشند، نامش را شنیده‌اند. کنگر یکی از سبزی‌های کوهی است که به صورت خودرو رشد می‌کند. این سبزی تیغ دارد و حساسیت‌زاست. بنابراین باید هنگام پاک کردن یا خوردن آن مراقب باشید. افرادی که آلرژی دارند، بهتر است از همین جا به سراغ خورش سوم غذاهای سنتی اردبیل بروند. این خورش هم با گوشت گوسفند و گوساله و هم با گوشت مرغ و بوقلمون پخته می‌شود. انتخاب نوع گوشت به سلیقه شما بستگی دارد.

چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید!

مانند بقیه خورش‌هایی که توضیح دادیم، روند پخت خورش کنگر نیز با تفت دادن پیاز و گوشت آغاز می‌شود. سپس روی آن آب می‌ریزند و منتظر می‌مانند تا نیم پز شود. در این فاصله، کنگرها را باید در روغن تفت داد. بعد از خارج کردن کنگر، سبزی‌ها را نیز در همان روغن تفت می‌دهند. بعد از پختن گوشت، کنگر و سبزی و آب لیمو را به آن اضافه می‌کنند. بعد از جا افتاد خورش زعفران به آن اضافه می‌شود. خورش پنج دقیقه بعد از اضافه شدن زعفران آماده سرو است.

قیمه خشکه

قیمه خشکه خورش محبوب دیگری در اردبیل است. این غذا معمولا در شب‌های چهارشنبه سوری و شب عید سرو می‌شود. قیمه خشکه جزو خورش‌های بدون آب است. معمولا آن را با برنج زعفرانی میل می‌کنند. اما می‌تواند جزو غذاهای نانی خوشمزه هم باشد. این به سلیقه شما بستگی دارد.

پخت قیمه خشکه با تفت دادن پیاز و گوشت شروع می‌شود. لپه را در ظرف دیگری می‌پزند. بعد از تفت خوردن گوشت، زرشک و آبلیمو به غذا اضافه می‌شود. کمی بعد لپه را نیز به مواد اضافه می‌کنند. بعد از آن منتظر می‌شوند تا آب لپه تمام شود. اکنون خورش آماده سرو است.

چشیدن خورش‌های اردبیل را از دست ندهید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید