تبریز مملو از خوراکی‌ها و صنایع دستی بی‌نظیر است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم محبوب ترین سوغات تبریز کدام است.

محبوب ترین سوغات تبریز کدام است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در شهر زیبای تبریز یکی از معروف ترین سوغاتی ها، شیرینی های تبریز است که ترکیب بی نظیری از زعفران و مغز پسته و بادام فراوانند. برای آن که از سوغات خوشمزه تبریز و هنر دستان مردم این دیار بیشتر بدانید ما را همراهی کنید.

خوراکی های محبوب تبریز

قرابیه تبریز

قرابیه یکی از سوغات تبریز، یک شیرینی و کلوچه سنتی تبریز است که با بادام که ماده اصلی آن است به همراه شکر و سفیده تخم مرغ و پسته درست می شود. قرابیه پسته ای نام دارد که جای بادام را پسته می گیرد. قرابیه نارگیلی هم وجود دارد که با پودر نارگیل ساخته می شود. این شیرینی در تبریز و همچنین در قزوین و زنجان، جمهوری آذربایجان و ترکیه هم پخته می شود. قرابیه در تبریز یک شیرینی گران و مجلسی است که برای مراسمات رسمی به کار می رود.

اریس تبریز

اریس یا ریس یک شیرینی و خوراکی لذیذ تبریز است که به خاطر شکل آن به تسبیح شباهت دارد و برای همین بعضی ها آن را شکلات تسبیحی می نامند. این شیرینی با طعم خوش و منحصر به فردش، خیلی ها را به خود علاقه مند کرده است. این شکلات که به هم چسبیده درست می شود، در دو رنگ سفید و قهوه ای وجود دارد. مواد اصلی این سوغاتی خوشمزه شامل شیر، شکر، گلوکز، شیر خشک، بکینگ پودر، وانیل، کره و اگر بخواهید نوع قهوه ای پودر کاکائو است.

محبوب ترین سوغات تبریز کدام است؟

راحت الحلقوم

راحت الحلقوم یا باسلوق یا لوکوم یک شیرینی معروف و سوغات تبریز است که تقریبا در همه ایران پیدا می شود و بیشتر بچه ها دوستش دارند. این شیرینی بافتی نرم و لطیف دارد و چون آب می شود در دهان و راحت خورده می شود، راحت الحلقوم نامیده می شود.

نوع ترکی این شیرینی لوکوم است و کمی با باسلوق ایرانی فرق دارد. در باسلوق ایرانی علاوه بر شکر، آب، گلاب و آرد، کمی جوهر لیمو و پودر ژلاتین هم برای سفت شدن بافتش به کار می رود. بعد از ساختن این شیرینی خوشمزه، آن را در پودر نارگیل یا پسته می پاشند و با مغز گردو تزئینش می کنند. این شیرینی محبوب را بیشتر در اعیاد مختلف و معمولا در شب یلدای ایرانیان مصرف می کنند.

باقلوا

باقلوا یک شیرینی ترکی و ترکمنی است که در تبریز به شکل خاص و خوشمزه ای ساخته می شود. باقلوا شیرینی ای است که پس از پخت با شربت شیرین روشن مخلوط می شود و بسیار شیرین و لذیذ است. باقلوا را با هل، گلاب، شیر، آرد و زرده تخم مرغ و پسته درست می کنند. اگر به تبریز سفر کنید، حتما باقلوای این شهر را بچشید. باقلوا در ایران در استان های دیگری هم مثل قزوین، یزد و آذربایجان شرقی تولید می شود که هر کدام خصوصیات خود را دارند و متفاوت هستند. اما نکته مشترک همه باقلواهای ایران این است که با بادام، پسته و گردو سرشار از انرژی و مغذی هستند و با چای ایرانی خوب ست می شوند. باقلوا یکی از سوغات تبریز است که بین همه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

محبوب ترین سوغات تبریز کدام است؟

آجیل تبریز

آجیل یکی از خوراکی های لذیذ و سوغات تبریز است که از قدیم تا به امروز به خاطر کیفیت بالای خود، طرفداران زیادی دارد. آجیل را در نوروز برای جشن گرفتن و پذیرایی از مهمانان استفاده می کنند و جزو سنت های ایرانی است. آجیل نه تنها در بین تبریزی‌ ها محبوب است، بلکه در شب یلدا و روزهای مذهبی هم به عنوان یک هدیه و نذر به کار می رود. آجیل تبریز به قدری دوست داشتنی است که به کشورهای دیگر نظیر پاکستان، هند، اروپا و ترکیه هم فروخته می شود.

صنایع دستی؛ سوغات محبوب تبریز

نقره کاری

نقره کاری از مهم ترین صنایع دستی شهر تبریز به شمار می رود که این سبک از آن حدود ۱۰۰ سال پیش از کشور ترکیه وارد آذربایجان شرقی شد و به شهرهای دیگر ورود پیدا کرد. نقره کاری روی فلز نقره از طریق روش هایی مثل خم کاری، لحیم کاری، قلم زنی انجام می شود. از جمله محصولات نقره کاری می توان به سینی، آینه، سماور اشاره کرد که می توانید به راحتی در بازارهای مختلف تبریز آن ها را پیدا کنید.

چاپ کلاقه ای

این هنر دستی زیبا، نوعی چاپ روی پارچه های ابریشمی به ویژه روسری است که در کشورهای مختلف به ویژه آذربایجان، اندونزی و... رواج دارد. در این روش رنگ های مورد نیاز از طریق رنگرزی و واکس روی پارچه ایجاد می شوند. این رنگ ها در گذشته بیشتر گیاهی بودند و از گیاهانی مثل زردچوبه، روناس، پوست گردو تهیه می شدند.

محبوب ترین سوغات تبریز کدام است؟

وَرَنی بافی

یکی از هنرهای سنتی تبریز ورنی بافی ست که در بین عشایر ارسباران و اهر بسیار رایج است. ورنی یک نوع قالیچه بدون پرز است و شباهت زیادی به گلیم دارد. این زیراندازها به یک نوع گره خاص که به آن پود چینی می گویند بافته می شوند و برای بافت آن ها بیشتر از رنگ های قرمز، سرمه ای، سفید، بنفش روشن استفاده می شود. طرح موجود در این زیراندازها بیشتر الهام گرفته از طبیعت اند و ترکیبی از گیاهان، حیوانات هستند.

حجاری سنتی

از دیرباز، هنر حجاری سنتی در ایران از جایگاه خاصی برخوردار بوده و آثار بسیار هنرمندانه ای از خود به جای گذاشته است. شاید امروزه، این هنر رونق سابق خود را نداشته باشد؛ اما هنرمندان تبریزی هنوز به آن مشغولند و آثار باارزشی را با استفاده از این رشته هنری خلق می کنند. حجاری نوعی حکاکی روی سنگ است که برای انجام آن بعد از برش سنگِ مناسب و پیاده سازی طرح، با قلم، نقش و نگار مورد نظر را تراشیده و در نهایت آن را پرداخت می کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید