۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55417165

همدان نه تنها جاذبه‌های گردشگری زیبا دارد بلکه دارای سوغاتی‌های خوشمزه بسیار است، با ما همراه باشید و بدانید سوغات خوراکی همدان چیست.

سوغات خوراکی همدان چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: سوغات یک شهر، امضای یادگاری آن است، همدان نیز بدون امضا نیست! این شهر سوغاتی های متنوع تر از بسیاری از شهرهای ایران دارد. شاید به خاطر این است که همدان بیشتر با نام بوعلی سینا و باباطاهر گره خورده است و کمتر سوغاتی های خود را در لیست اول شهرش معرفی کرده است به همین دلیل در ادامه به تعدادی از سوغاتی‌های هیجان‌انگیز همدان می‌پردازیم.

سوغات خوشمزه در همدان

کماج

نان کماج شاید مشهوترین سوغاتی همدان باشد، این نان، شیرین است و در بسیاری از فروشگاه های سطح شهر می توانید آن را بخرید. این شیرینی از آرد، شکر ، کره و پودر دارچین در کنار تخم مرغ، گردو، شیر و نمک پخته می شود، گرم و سرد این نان تفاوت زیادی ندارد و بیشتر شبیه کیک می ماند! در همدان به نان کماج نه نگویید!

حلوا زرده

حلوا زرده را شاید بتوان خاص ترین سوغاتی همدان دانست، این خوراکی ظاهری شبیه فرنی دارد و در تهیه آن فقط از زرده تخم مرغ، شکر، گلاب، نشاسته و زعفران استفاده شده است. این خوراکی بسیار پر پروتئین است ولی قابلیت بردن زیادی ندارد.

سوغات خوراکی همدان چیست؟

انگشت پیچ

شاید یکی از دلایل عدم معروف شدن سوغاتی های همدان نام عجیب و نامانوس آنهاست، گواه این مدعا دسر همدانی انگشت پیچ است، این دسر در کنار حلوا زرده خورده میشود. در تهیه این دسر از سفیده تخم مرغ، گلاب، شکر، جوهر لیمو و هل استفاده می شود، این دسر را در شیرینی فروشی های همدانی بسیار می شنوید، راستی اگر به این شیرینی فروشی ها رسیدید از طرف ما بپرسید انگشت پیچ چه اسمی است روی این دسر خوشمزه گذاشته اند! شاید توضیحی وجود داشته باشد!

شیرینی چای

نان چای یا چای نان، یکی از شیرینی های مخصوص همدانی هاست که از آن برای خوردن چای استفاده می شود. این نان به نوعی جایگزین قند و شکر است، بیماران قندی از این نان بسیار استقبال کرده اند. این نان از ترکیب ماست و تخم مرغ و کره در ترکیب با آرد در شکل های مختلفی پخته می شود. گویی رسمی نانوشته مابین سوغاتی های شهر های ایران وجود دارد که برای چای حتما چیزی برای عرضه داشته باشند.

سوغات خوراکی همدان چیست؟

شیره انگور

در بخش‌های مختلفی از ایران، انگور کشت می‌شود. انگورهای همدان هم کیفیت بسیاری دارند. از طرفی باید بدانید که در تهیه کردن شیره انگور، از نوعی ماده خاص و گزنه استفاده می‌کنند. این ماده خاص و گزنه در همدان به‌وفور پیدا می‌شود. همچنین در گرفتن شیره انگور، معمولاً از انگور فخری استفاده می‌کنند. انگور فخری کیفیت بسیاری دارد. این انگور سیاه و شیرین است و برای گرفتن شیره جان می‌دهد. شیره انگور منبعی غنی از ویتامین آ و خانواده بی است. همچنین با مصرف شیره انگور، انواع مواد معدنی و املاح مختلف به بدن شما می‌رسد.

شیره انگور بهترین گزینه برای کسانی است که طبع سرد دارند و سرد مزاج هستند. این دسته افراد می‌توانند شیره انگور را در ترکیب با ارده استفاده کنند. شیره انگور برای افرادی که دچار دیابت هستند نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که شیره انگور برای درمان کم‌خونی نیز بسیار موثر است. پس می‌توانید انواع شیره انگور خوشمزه را به‌عنوان سوغات همدان تهیه کنید. فقط در نظر داشته باشید که ظرف آن را به‌خوبی بسته‌بندی کنید. زیرا اگر کمی درب آن سفت نباشد، تمام چمدان شما را کثیف می‌کند!

سوغات خوراکی همدان چیست؟

خوراکی‌های سوغات در همدان

گز

درست است که همه با شنیدن نام گز به یاد اصفهان می‌افتند؛ اما باید بدانید که این شیرینی در نهاوند همدان نیز طبخ می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد.

چای بغدادی

چای بغدادی یکی از محصولات ویژه همدان است که زنجبیل، دارچین، هل و میخک از مواد تشکیل‌دهنده آن هستند. وجود گیاهان و عرقیات دارویی در این چای باعث می‌شود تا ارزش غذایی و دارویی فراوانی پیدا کند.

انواع ترشی و مربا

از همدان با عنوان دیار ترشی‌ها و مرباهای عجیب و غریب یاد می‌شود. خود همدانی‌ها در این زمینه مَثَلی دارند که می گوید «همدانیا میلیچ (گنجشک) تو هوا می‌پره، می‌گیرن موکونن ترشی.» یعنی همدانی‌ها گنجشک تو هوا بپره، می‌گیرن و ترشی ازش درست می‌کنن. طعم کم نظیر ترشی‌ها و شیرینی مرباهای لذیذ همدان برای همیشه زیر دندان شما می‌ماند

آبنبات قیچی

آبنبات قیچی یکی از شکلات‌های سنتی است که از ترکیب شکر، روغن، آب و زعفران درست می‌شود. گاهی مغزهای مختلف یا طعم‌دهنده‌های دیگری نیز به ترکیب آن اضافه می‌کنند.

راحت الحلقوم

راحت‌الحلقوم شیرینی لذیذی است که در طبخ آن از مقداری شکر، پودر نارگیل و پسته، نشاسته، جوهرلیمو و آب استفاده می‌شود. سرو این شیرینی در ایام عید نوروز بسیار مرسوم است.

سوغات خوراکی همدان چیست؟

برساق

برساق نام یکی از شیرینی های سنتی همدان است که در استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز یافت می‌شود. در تهیه این نان، آرد، شکر، روغن حیوانی، زردچوبه، شیر، پودر گردو، پودر توت خشک، پودر دارچین، رازیانه و زرده تخم مرغ به کار می‌رود.

نان شیرمال

شیرمال نان سنتی خوشمزه‌ای است که در بسیاری از نقاط ایران یافت می‌شود؛ اما در همدان نقش سوغات این استان را نیز دارد.

نقل

این خوشمزه آشنا، به عنوان سوغات همدان شناخته می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 1
    سلام شیره انگور فقط مختص ملایر هست و اصلا همدان شیره ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید