۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 55414839

کرمانشاه تاریخ غنی و طبیعتی عجیب دارد، به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره چند جای دیدنی کرمانشاه بیشتر بدانید.

چند جای دیدنی کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر بخواهیم در یک کلام کرمانشاه را تعریف کنیم، باید بگوییم شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی. برای همین هم اولین جایی که در این شهر باید ببینید جاذبه های تاریخی کرمانشاه است. جاهایی مانند بیستون، طاق بستان، و معبد آناهیتا از اولین موارد در هر لیست گردشگری این شهر هستند. اما هنگام گردش در این شهر تاریخی نباید از جاذبه ‌های طبیعی کرمانشاه هم غافل شوید.

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی کرمانشاه

طاق بستان

طاق بستان که یکی از معروف‌ترین مکان‌های توریستی شهر کرمانشاه است، مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌های دوره‌ ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. این مجموعه ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد که شامل دو طاق بزرگ و کوچک و چند سنگ نبشته است. آنچه روی سنگ‌های دو طاق حجاری شده، صحنه‌های تاریخی تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم است.

وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی مفرح تبدیل کرده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است. این اثر در ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چند جای دیدنی کرمانشاه

طاق بستان قرار بود روزی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد؛ اما مغازه‌های کبابی و خانه‌های اطراف آن مانع این اقدام هستند و مشکلات فراوانی نیز برای این اثر مهم تاریخی ایجاد کرده‌اند.

بیستون

مجموعه‌ تاریخی بیستون در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه، جنوب غربی شهر بیستون و در پای کوهی به همین نام در مسیر همدان به کرمانشاه قرار دارد. قداست کوه بیستون، شرایط مطلوب آب و هوایی و قرارگیری بر سر مسیرهای مهمی از جمله جاده ابریشم باعث شد تا پادشاهان و فرمانروایان بسیاری به این منطقه توجه کنند و آثار و یادگارهای بی‌بدیلی در دل و دامنه‌ این کوه به یادگار مانده است

این محوطه‌ تاریخی، فرهنگی و طبیعی ۲۸ اثر ثبت شده ملی دارد و در حریم آن بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده است. کتیبه و نقش برجسته‌ داریوش نیز در سال ۱۳۸۵ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. این اثر مربوط به دوره هخامنشیان است.

تکیه معاون الملک

حسین خان معین‌الرعایا ۱۱۴ سال پیش تکیه معاون الملک را در شهر کرمانشاه بنا کرد و بعدها به همت حسن خان معین‌الملک تکمیل شد.

چند جای دیدنی کرمانشاه

این مجموعه از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و کاشیکاری زیبای آن در جهان بی‌همتا است. رنگ‌های به کار رفته در کاشی‌های این بنا طبیعی بوده و زیبایی خاصی به این اثر بخشیده‌اند.

تکیه معاون الملک میزبان عزاداری‌های مردم کرمانشاه بوده است. بخش زینبیه برای بانوان ساخته شده بود که دارای دو درب بوده است. بانوان هنگام ورود از دری استفاده می‌کردند که در بخش بالایی زینبیه تعبیه شده بود. این امر باعث می‌شد بدون برخورد با مردها بتوانند در تکیه رفت و آمد کرده و در مراسم عزاداری شرکت کنند.

بخش حسینیه و زینبیه نیز برای عزاداری مردان ساخته شده بوده که کاشی کاری‌ها و تابلوهای بی‌نظیری دارد. بیشترین تابلو-کاشی‌ها نیز در بخش زینبیه قرار دارند. همچنین در بخش حسینه می‌توان از موزه‌های پوشاک و مردم‌شناسی دیدن کرد.

تکیه بیگلربیگی

تیکه بیگلربیگی در بافت کهن شهر کرمانشاه در محله قدیمی فیض‌آباد قرار دارد. این تکیه در زمان قاجار ساخته شده است. تکیه بیگلربیگی آیینه‌کاری منحصربه‌فردی دارد و از این نظر در میان تکیه‌های شهر کرمانشاه بی‌نظیر است. در سمت غربی حیاط تکیه، تالار آیینه‌کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با کتیبه‌هایی تزیین شده است که به دوران مظفرالدین شاه تعلق دارد.

چند جای دیدنی کرمانشاه

در دو طرف دیگر این تالار، اتاق وسیع مهمان‌خانه بیگلربیگی قرار دارد. تکیه بیگلربیگی اکنون به عنوان موزه خط و کتابت کرمانشاه، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است. همچنین اسناد قدیمی مربوط به خانواده بیگلربیگی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه

آبشار پیران (آبشار ریژآو)

اگر اهل کوه‌پیمایی، عکاسی و آدمِ تجربه‌های جدید هستید، سفر به آبشار پیران کرمانشاه مخصوص خودتان است! آبشار پرآب پیران، بلندترین آبشار ایران است که از شکاف کوه‌های باابهت زاگرس سر بیرون آورده است و در فصل بهار و تابستان، طبیعت خارق‌العاده سر پل ذهاب را چشم‌نوازتر از قبل می‌کند.

مردم کرمانشاه به این آبشار، «ریژآو» هم می‌گویند. ریژآو در زبان کردی یعنی محل سرریز شدن آب.

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در تابستان است که می‌تواند یک روز زیبا و آرام در طبیعت را برای شما رقم بزند. محوطه اطرف این سراب حالت پارک مانند دارد. آلاچیق‌هایی با منقل آماده برای این تعبیه شده‌اند که بتوانید به راحتی بساط کباب را به راه بیندازید. بعد از صرف ناهار هم می‌توانید در اطراف دریاچه قدم بزنید و از منظره آب و گل‌های نیلوفر شناور روی آن لذت ببرید.

چند جای دیدنی کرمانشاه

البته اگر اهل شنا در طبیعت هستید، نزدیکی‌های سراب این امکان برای شما فراهم است. اما حواستان باشد که در پاییز و زمستان آب‌های کرمانشاه خیلی سرد هستند.

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان از مکان های دیدنی کرمانشاه در حدود ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر است و اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه، آن را به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام کرده است. حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت‌های تقریبی ۱۰۰ مترمربع تا حدود یک هکتار در این تالاب جای گرفته‌اند که در فصل زمستان و در روزهای پر باران، بر اثر افزایش دبی آب تالاب، تعدادی از آن‌ها زیر آب پنهان می‌شوند. نام تالاب بر اساس گویش کردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است. بدین ترتیب نام هشیلان به معنی لانه ماران است؛ چراکه در این تالاب تعداد زیادی مار به ویژه مار آبی و مار چلیپر زندگی می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید