غذاهای چابهار به دلیل نحوه پخت و ادویه‌های مخصوص منحصربه فرد هستند، با ما همراه باشید و درباره ۸ غذای خوشمزه در چابهار که نباید از دست داد بدانید.

۸ غذای خوشمزه در چابهار که نباید از دست داد

سلام نو _ سرویس گردشگری: هر شهری لیستی از غذاهای خوشمزه و متنوع دارد و چشیدن مزه آن‌ها می‌تواند تجربه خاصی را به افراد انتقال دهد. چابهار هم در لیست غذاهای خود انواع غذا برای ذائقه و سلیقه‌های مختلف دارد که با معرفی آن‌ها شما را در انتخاب غذای محلی چابهار راهنمایی می‌کنیم و در ادامه به تعدادی از غذاهای خوشمزه چابهار می‌پردازیم.

غذاهایی خاص و خوشمزه

تنورچه

تنورچه که از غذاهای بسیار محبوب و معروف چابهار بوده، همان‌طور که از نامش پیدا است، در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به دو روش در تنور آماده می‌شود. برای تهیه این غذا از گوشت گوسفند استفاده می‎‌کنند که در روش اول، گوشت گوسفند را با ادویه و نمک طعم‌دار کرده و به سیخ می‌کشند و سیخ‌ها را درون تنور قرار می‌دهند تا گوشت پخته و آماده شود.

در روش دوم نیز، پس از ذبح گوسفند شکم آن را خالی و تمیز می‌کنند و آن را دوخته و سپس مانند روش قبلی طعم‌دار کرده و درسته درون تنور قرار می‌دهند تا پخته شود.

۸ غذای خوشمزه در چابهار که نباید از دست داد

پس از آماده‌شدن می‌توان آن را با نان یا برنج سرو کرد و از طعم خوشمزه آن لذت برد؛ چرا که در تهیه تنورچه از انواع ادویه‌های جنوبی و هندی که عطروطعم خاصی دارند استفاده می‌شود و این یکی از دلایل خوشمزگی تمامی غذاهای چابهاری است.

تباهگ

یکی از غذاهای معروف چابهار که طعم خاصی دارد، تباهگ است و اگر روزی مهمان چابهاری‌های مهربان شوید و وعده غذایی را در منزل آن‌ها بگذرانید، به‌احتمال زیاد با این غذای خوشمزه از شما پذیرایی می‌کنند. در تهیه تباهگ، گوشت خشک شده را به روش‌های خاصی که دارد نمک‌سود کرده و سپس آن را درون آب و نمک و ادویه‌های مخصوصی می‌پزند. سپس با آب همان گوشت، برنج را می‌پزند و با هم سرو می‌کنند و پخت برنج در آب همان گوشت، راز خوشمزه شدن تباهگ است که تجربه مزه لذیذ و جدیدی را به افراد می‌دهد.

۸ غذای خوشمزه در چابهار که نباید از دست داد

تخلان

مورد بعدی از غذاهای مخصوص چابهار که می‌توان نام برد، تخلان است. افراد محلی چابهار به دلیل اینکه این غذا، یک غذای مقوی است و ارزش غذایی بالایی دارد، آن را بیش‌تر در روزهای سرد سال و زمستان طبخ می‌کنند که طبع گرم و مفیدی دارد.

اما شما هر زمان که به این شهر سفر کنید، می‌توانید در اکثر رستوران‌های محلی و کوچک و بزرگ این غذا را در لیست منوی آنجا ببینید. برای پخت این غذا از گندم و دنبه گوسفند و بره که خاصیت بالایی دارند استفاده می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم خوردن آن را در سفر به چابهار از دست ندهید تا یک تجربه جدیدی از غذاهای محلی و جنوبی را به یاد داشته باشید.

بت ماش

بت ماش از غذاهایی‌ست که به ویژه در منطقه چابهار طرفداران خاص خود را دارد. طرز تهیه این غذا به دمپختک شبیه است و برنج، ماش و سبزی‌های معطر از مواد لازم برای تهیه آن هستند.

۸ غذای خوشمزه در چابهار که نباید از دست داد

مردم بلوچ معمولا این غذا را در فصل‌های خنک و پربارش نوش جان می‌کنند و به ویژه اگر ماه رمضان به این فصول بیفتد، بت ماش انتخاب خیلی مناسبی برای سفره سحر خواهد بود. بلوچی‌ها باور دارند که هرکس در زمان سحر بت ماش بخورد، تا افطار احساس گرسنگی نخواهد کرد.

چند غذای محلی چابهار

پلو زعفرانی

این غذا که اصالت آن به کشور همسایه‌مان، پاکستان باز می‌گردد امروزه میان مردم چابهار بسیار طرفدار دارد. برای تهیه این غذا از مغزهای مختلف مثل پسته و بادام، گوشت قرمز یا مرغ و البته پلو زعفرانی استفاده می‌کنند و تفاوت چندانی با مرصع پلو ندارد. در حال حاضر پلو زعفرانی بیشتر در مهمانی‌ها و جشن‌های چابهار سرو می‌شود.

دوغ پا

دوغ پا نوعی خورشت است که به جای آب، با دوغ طبخ می‌شود؛ لپه، پیاز خرد شده، روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران از دیگر موادی هستند که در تهیه این خورشت استفاده می‌شوند و در نهایت رایج است که این خورشت دلچسب را با برنج کته صرف کنند. خوب است بدانید تهیه این خورشت با دوغ را به روحیه دامپروری بلوچ‌ها نسبت می‌دهند و محصولات لبنی از مواد پایه در سفره این هموطنان‌مان هستند.

۸ غذای خوشمزه در چابهار که نباید از دست داد

املت سوزی

املتِ سوزی یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و سنتی استان سیستان و بلوچستان است که با استفاده از گیاهِ سوزی طبخ می‌شود. پیاز، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، سیر، نمک، فلفل و روغن هم از دیگر موادی هستند که در تهیه این غذا به کار می‌روند. البته باید اشاره کنیم به جای سوزی می‌توان از اسفناج هم در پخت این غذا استفاده کرد، اما طبیعتا طعم و مزه آن به خوبی اصلش نمی‌شود.

پکوره

پکوره غذایی محبوب در استان سیستان و بلوچستان است که از کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان به مناطق جنوبی کشورمان آمده است. این غذا به قدری محبوب است که نه تنها در خانه‌ها، بلکه در کوچه و خیابان نیز فروخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. آب و خمیر مایه، پیاز، گشنیز و فلفل، ادویه، آرد گندم و آرد نخودچی مواد لازم برای تهیه پکوره هستند.

۸ غذای خوشمزه در چابهار که نباید از دست داد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید