جاذبه‌های گردشگری چابهار جذاب و دیدنی هستند از این رو همراه باشید تا بدانیم مشهورترین بازار محلی چابهار کجاست.

مشهورترین بازار محلی چابهار کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دکه بازار یا بازار فجر معروف‌ترین بازار سنتی و محلی در شهر چابهار است که در میان اهالی بومی شهر به بی بی بازار نیز شهرت دارد.

این بازار سنتی پر است از دکه‌های ریز و درشت که در سرتاسر فضای بازار قرار گرفته‌اند و انواع صنایع دستی و هنری شهر در آنها به فروش می‌رسد.

گفتنی است این بازار محل اصلی فروش لباس‌های محلی بلوچ‌ها است و انواع پارچه‌های این لباس‌ها نیز در دکه‌های این بازار عرضه می‌شود تا خریداران بتوانند در صورت تمایل سفارش دوخت آن را به خیاطی‌های داخل بازار بدهند.

گفتنی است علاوه بر دکان‌های دوخت و دوز لباس‌های بلوچی، انواع لوازم برقی و همچنین ابزار آشپزخانه نیز در دکان‌های این بازار موجود است.

یکی از جالب ترین بخش‌های این بازار محلی قسمت حناکاری است که در آن زنان محلی با حنا بر روی دست‌های بانوان نقش و نگارهای زیبایی می‌کشند.

دکه بازار چابهار؛ مشهورترین بازار محلی چابهار

چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهانی است. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است.

مشهورترین بازار محلی چابهار کجاست؟

آب‌وهوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود.

گمان غالب این است که نام چابهار تغییریافته چهاربهار است، چراکه این منطقه همیشه آب‌وهوای بهاری دارد.

گمانه دیگر این است که چون در قدیم مردم چابهار به این بندر چه بار می‌گفتند (به‌معنای اینکه از مسافران می‌پرسیدند که چه باری دارند) پس چابهار تغییریافته «چه بار» است.

چابهار در گویش محلی مردم این منطقه به کسانی گفته می‌شود که در اطراف چاه آب سکنی گزیده‌اند.

در شهر چابهار جهت تأمین آب مورد نیاز مردم در زمان قدیم از چاه‌هایی که مردم حفر می‌کردند، استفاده می‌شد و چه به‌معنای چاه آب و بار به‌معنای پیرامون. این اصطلاح به مرور زمان با ورود غیربومیان به شهر و توسعه شهر آن به چابهار و چهار بهار تغییر یافته است.

دکه بازار چابهار که با نام‌های بازار فجر و بازار سنتی چابهار نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و خیابانی مملو از دکه‌ها و دست‌فروش‌ها است.

در این بازار انواع صنایع‌ دستی و محلی سیستان از جمله زری‌دوزی، حصیر، حنا، زیورآلات سنتی، پارچه‌های رنگی و داروهای گیاهی یافت می‌شود.

دکه بازار چابهار یک بازار محلی رنگارنگ است.

به گفته قدیمی‌ترهای چابهار، مغازه‌های این بازار در گذشته به صورت اتاقک‌های چوبی بوده‌اند.

به همین خاطر است که بازار سنتی چابهار را دکه بازار هم می‌نامند. البته امروزه ساکنین چابهار به دکه بازار، بازار فجر هم می‌گویند.

فروشندگان و کالاهایی که برای فروش در دکه بازار می‌بینید با هر بازار دیگری متفاوت است.

مشهورترین بازار محلی چابهار کجاست؟

همسایگی استان سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان در تاثیرپذیری فرهنگی مردم بومی این منطقه از کشور همسایه بی‌تاثیر نبوده است.

این موضوع به ویژه در هنگام گشت‌وگذار در بازارهای چابهار خودنمایی می‌کند که دکه بازار هم از این مورد مستثنی نیست.

فروش صنایع دستی حصیری، انواع ادویه‌جات؛ به ویژه، ادویه‌های هندی، صندل و پارچه‌های خوش‌رنگ زری‌دوزی گواهی بر این ادعاست.

غیر از آن، طراحی دست با حنا توسط زنان هنرمند چابهاری هم نمونه دیگری از این تاثیرپذیری فرهنگی از کشورهای همسایه شرقی بر زندگی مردم چابهار است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، بعد از پاساژ دوستخواه

ویژگی‌های جالب دکه بازار چابهار

هرکسی که به جنوب کشور سفرکرده باشد قطعاً خاطرات زیادی برای تعریف کردن دارد و همیشه از یک حس خوب برای شما می‌گوید، حسی که شاید لازم باشد خودتان از نزدیک حس کنید و همیشه سفری هیجان‌انگیز را در خاطرات داشته باشید.

اگر شهر چابهار را برای سفر انتخاب کنید، در این مقاله ما قصد داریم شما را با یکی از جاذبه‌های همین شهر یعنی چابهار آشنا کنیم پس با ما در ادامه همراه باشید.

چابهار یکی از مقصدهای محبوب گردشگری به شمار می‌رود که بازارها و مراکز خریدی بسیاری همچون بازار محلی چابهار و مرکز خرید پردیس را در خود جای‌داده است.

مشهورترین بازار محلی چابهار کجاست؟

در این بازارها و مراکز خرید می‌توانید اجناس نسبتاً ارزان و البته باکیفیت خوب را پیدا کنید.

مسافران در بازدید از دیدنی‌های چابهار تماشایِ بازارهای محلی (بی‌بی بازار و دکه بازار) را باید در صدر لیست گشت‌های خود قرار دهند.

این بازار در بین اهالی چابهار به بازار فجر و دکه بازار شهرت دارد که در گوشه‌کنار آن، دکه‌ها و دست‌فروش‌های بسیاری دیده می‌شود.

در بازار محلی چابهار (بی‌بی بازار یا همان دکه بازار) می‌توانید انواع صنایع‌دستی و محلی سیستان ازجمله حنا، حصیر، پارچه‌های رنگی، رزی دوزی و زیورآلات را بیابید.

همچنین اگر خانم باشید و اهل ذوق، با سپردن دستان خود به زنان بلوچی، نقش و نگارهایی زیبا که هند بلوچستان را نشان می‌دهد، بر روی دستانتان حک می‌کنند.

در قدیم این بازار به‌صورت اتاقک و دکه‌های چوبی بوده، به همین دلیل به بازار دکه چوبی‌ها معروف است.

بازدیدکنندگانی که به‌قصد خرید به چابهار سفرکرده‌اند می‌توانند راهی بازار محلی چابهار (بی‌بی بازار و دکه بازار) شوند و از کفش، صندلی، عطر و ادویه‌جات آن دیدن کنند.

اجناس و فروشندگان بازارهای سیستان و بلوچستان به‌خصوص دکه بازار این شهر نسبت به دیگر شهرهای ایران تفاوت‌ها و جذابیت‌هایی دارد.

دلیل عمده این جذابیت‌ها به خاطر مجاورت استان سیستان و بلوچستان با کشورهای هند و پاکستان است.

مشهورترین بازار محلی چابهار کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید