سفر به گرگان درجه یک و امیدبخش است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود از جالب‌ترین کاخ‌ها و موزه‌ها در گرگان بازدید داشته باشید.

جالب‌ترین کاخ‌ها و موزه‌ها در گرگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: گرگان بناهای تاریخی جذاب و جالب توجهی دارد و کاخ‌ها و موزه‌های این دیار در همین دسته گنجانده می‌شوند، در ادامه به تعدادی از بناهای مشهور که کاربری کاخ و خانه داشته می‌پردازیم.

کاخ‌های جالب در گرگان

کاخ آقا محمدخان قاجار

یکی از جالب‌ترین ابنیه‌های تاریخی شهر گرگان کاخ آقامحمدخان قاجار است که به دستور شخص او و در سال ۱۱۵۶ بنا شد. عمارت کلاه فرنگی که بیشتر مکانی برای پذیرایی از دولتمردان وقت بوده‌است، عمارت دارالعماره و همچنین عمارت دارالحکومه از جمله بخش‌های اصلی این بنای تاریخی محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که جیمز موریه از دیپلمات‌های مطرح بریتانیایی نیز در دو قرن پیش از این عمارت بازدید کرده بود و وصف زیبایی آن را در کتاب خود آورده بود.

در توصیفات او اینطور آمده است که درهای ورودی کاخ با طلا تزئین شده‌اند و درختان مرکبات نیز در سراسر باغ عمارت قد علم کرده‌اند. با این حال متاسفانه در دوره‌های تاریخی مختلف، زیبایی‌های این عمارت باشکوه آنطور که باید حفظ نشد و حتی بخش‌هایی از بنای اصلی نیز تخریب شد. در حال حاضر با گذشت زمان تنها بنای اصلی کاخ به جا مانده است و تغییرات فراوانی در ظاهر آن بوجود آمده‌است.

جالب‌ترین کاخ‌ها و موزه‌ها در گرگان

ساعات بازدید: همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷ بعدازظهر

نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان کاخ، مقابل دبیرستان ایرانشهر

کاخ موزه گرگان

کاخ سلطنتی گرگان یا کاخ موزه گرگان که زمانی محل سکونت خاندان پهلوی در منطقه شمالی کشور بوده‌است اولین موزه ناحیه شمال کشور است. این موزه همچنین در رتبه بیست و چهارم موزه‌های تخصصی کل کشور قرار دارد. بنای این موزه که در مرکز شهر قرار دارد در سال ۱۳۱۷ و به فرمان رضا شاه ساخته شده‌است، دارای مساحتی در حدود ۲۵۰ متر مربع است. بنای این کاخ سلطنتی بعدها در دهه ۱۳۴۰ نیز به عنوان یک موزه باستان‌شناسی مورد استفاده قرار گرفت.

گفتنی است در آن زمان این موزه شامل ۱۵۰ شی تاریخی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد بود. در حال حاضر این موزه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است که در بخش اول آن با قراردادن تندیس‌های مختلف به معرفی مشاهیر استان گلستان پرداخته می‌شود و در بخش دوم نیز عمدتا به نمایش لوازم سلطنتی مورد استفاده خاندان پهلوی اختصاص یافته‌است.

ساعات بازدید: همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۸ بعداز ظهر

نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، پارک شهر (کتابخانه سابق)

جالب‌ترین کاخ‌ها و موزه‌ها در گرگان

جالب‌ترین موزه‌های گرگان

موزه باستان شناسی گرگان

موزه باستان شناسی گرگان از جمله مکان‌هایی است که بازدید از آن به گردشگران این شهر به خصوص علاقمندان به تاریخ توصیه می‌شود. در ابتدا این موزه در سال ۱۳۵۵ فقط جهت نمایش مجموعه‌ای از سنگ‌ قبرهای قدیمی افتتاح شد اما رفته رفته آثار تاریخی دیگری نیز به غرفه‌های این موزه اضافه شد.

در حال حاضر مجموعه ارزشمندی از آثار تاریخی بدست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسان در مناطق باستانی شهر از جمله ظروف فلزی، آبگینه‌های باستانی، ظرف‌های سفالی و سکه‌های قدیمی متعلق به ادوار تاریخی مختلف در معرض نمایش بازدیدکنندگان این موزه قرار دارد. علاوه بر بخش‌های نمایشی این موزه، یک بخش تحقیقاتی نیز در آن قرار دارد که علاقمندان به تاریخ و انجام پژوهش‌های باستانی می‌توانند به منابع مختلف تاریخی دسترسی پیدا کنند و از آنها جهت انجام تحقیقات خود استفاده کنند.

ساعات بازدید: همه روزه صبح‌ها از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۷ بعدازظهر

نشانی: استان گلستان، شهرستان گرگان، خیابان شهدا، جنب امامزاده عبدالله

جالب‌ترین کاخ‌ها و موزه‌ها در گرگان

موزه صنایع دستی گرگان

کافیست در بافت قدیمی شهر گرگان قدم بزنید تا با فریبندگی و شکوه ساختمان ها و خانه های تاریخی اش غافلگیرتان کند. خوشبختانه تعدادی از این خانه های تاریخی به شکل ماهرانه ای مرمت و بازسازی شده اند و با نگاه به آن ها می توان گفت که هنوز زنده هستند. جاهای دیدنی گرگان بسیار است یکی از همین بناها، خانه امیر لطیفی است که در نزدیکی بازار نعلبندان و پشت مسجد جامع گرگان واقع شده و در چند سال اخیر کاربری خود را به موزه صنایع دستی گرگان تغییر داده است.

بنای این موزه متعلق به آخرین حاکم استرآباد (گرگان امروزی) در دوران قاجار بوده است. صاحب این خانه مهدی خان مَلِک از بزرگان خاندان ملک بوده و در دورانی که این حاکم در آن سکونت می کرده با این نام شناخته می شد ولی بعدها خانه در اختیار داماد این خاندان یعنی ابوالقاسم امیرلطیفی قرار می گیرد و از آن به بعد با نام خانه امیر لطیفی شناخته می شود تا اینکه در سال ۱۳۸۹ کاربری خود را به موزه تغییر می دهد.

جالب‌ترین کاخ‌ها و موزه‌ها در گرگان

مانند اغلب بناهای تاریخی دوره قاجار در ساخت این خانه نیز از خشت، آجر، چوب و ساروج استفاده کرده اند. از ویژگی های معماری موزه صنایع دستی گرگان می توان به اصل قرینگی و استفاده از مصالح سازگار با اقلیم شهر اشاره کرد. این خانه شامل ۲ بخش یعنی هسته اصلی و بخش های خدماتی بوده و هسته اصلی ساختمانش در ۲ طبقه ساخته شده است.

همین که از ورودی خانه به حیاط آن می رسید، حال و هوای افسون کننده فضا شما را غرق در دنیای زمان قاجار می کند. به این ترتیب در احاطه باغچه های باصفا و در و پنجره های مشبک چوبی، شیشه های رنگی و حوض وسط حیاط قرار می گیرید و خود را در عمق تاریخ تصور می کنید. در حیاط این خانه می توانید عکس هایی به یادماندنی ثبت کنید چون نمای زیبای خانه زمینه جالبی برای عکس هایتان خواهد بود.

طبقه اول موزه

این طبقه دارای ۳ اتاق سه دری است که به همدیگر راه دارند و در اتاق های جانبی ۲ راه پله برای رفتن به طبقه دوم تعبیه شده اند. در این بخش چندین غرفه قرار گرفته اند که صنایع دستی مختلفی از شهرهای استان گلستان مثل علی آباد کتول، صحرای ترکمن، روستای شاهکوه، قزاق محله، رامیان و روستای زیارت را به نمایش گذاشته اند.

جالب‌ترین کاخ‌ها و موزه‌ها در گرگان

طبقه دوم موزه

در طبقه بالا با قرار دادن المان های سنتی مثل چرخ نخ ریسی، پوشاک و زیورآلات، ظروف و اشیا مربوط به دوران قاجار و همچنین مجسمه ها یا عروسک هایی در ابعاد واقعی مشاغل سنتی را بازسازی کرده اند که از جمله ها آن ها می توان به مسگری، نخ ریسی، آهنگری، قالی بافی، پنبه زنی و حصیربافی اشاره داشت. این طبقه شامل یک اتاق مرکزی (۵ دری) و ۲ اتاق سه دری در طرفین آن است.

کرسی خانه موزه

برای آشنایی بهتر با حال و هوای زمان گذشته و سبک زندگی سنتی به کرسی خانه موزه قدم بگذارید، در کرسی خانه مجسمه های مومی قرار داده شده اند که در ابعاد واقعی ساخته شده و لباس محلی به تن دارند. این مجسمه ها دورهم نشستن خانواده ای گرگانی در زیر گرمای کرسی آن هم در شب یلدا را به تصویر کشیده اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید