۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
کد خبر: 55411766

سفر به یزد و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن بدون شک تجربه‌ای منحصر به فرد خواهد بود، با ما همراه باشید و درباره خانه‌های تاریخی و دیدنی یزد بیشتر بدانید.

خانه‌های تاریخی و دیدنی یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مهمترین وجه فرهنگی خانه و مکان نقش و تاثیر آن در تثبیت و شکل دادن هویت فردی و جمعی ماست. خانه انسان نقطه اتصال و تثبیت ما در روی کره خاکی و بلکه کلیت عالم و هستی است. از این‌رو اهمیت معنایی خانه در وجه اول در ایجاد «حس تثبیت» و «ثبات بخشی در کره خاکی و جهان است.» تلاش افراد برای صاحبخانه شدن و رهایی از خانه استیجاری بیش از هر چیز ناشی از احساس نیاز معنوی به پیدا کردن نقطه‌ای برای اتکا در روی خاک و جهان هستی، و برای نجات از معلق بودن و سرگشتگی پنهان است. خانه، ما را متعلق به زمین می‌کند یا بهتر است بگوییم زمین را به ما متعلق می‌سازد. در ادامه به تعدادی از خانه های تاریخی یزد پرداخته می‌شود.

خانه های دوست داشتنی و دیدنی یزد

خانه هنر یزد

خانه هنر یزد در بافت تاریخی فهادان و در نزدیکی برخی از دیگر جاهای دیدنی یزد مانند مدرسه ضیائیه و خانه لاری‌ها قرار گرفته است و چهار نسل از خاندان ملک‌زاده در این خانه می‌زیستند. در کنار بازدید از این بنای تاریخی، می‌توان فعالیت‌های گوناگونی را تجربه کرد، از جمله نوشیدن دم‌نوش‌های سنتی در کافه خانه هنر، خرید صنایع دستی از فروشگاه صنایع دستی خانه هنر، قدم زدن در گالری و دیدن سرنماهایی که هنر هنرمندان یزد را به تصویر کشیده‌اند. دیدن بافت تاریخی یزد از پشت بام این خانه که به بام یزد شهرت دارد، از دیگر جاذبه‌های آن است. این اثر با نام خانه مهدی ملک زاده، در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹، با شماره ی ثبت ۲۹۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه‌ لاری‌ها

خانه‌ لاری‌ها از جمله‌ بناهای تاریخی و جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود که هر سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. خانه لاری‌ها شامل ۶ باب خانه با معماری ویژه خانه‌های کویری می‌شود که در محله فهادان قرار دارد و به شما فرصت گشت‌وگذار در کوچه‌های قدیمی شهر را می‌دهد.

خانه‌های تاریخی و دیدنی یزد

این عمارت که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، با شماره‌ ثبت ۱۷۸۳ در بهمن سال ۱۳۷۵ هجری شمسی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه رسولیان یزد

خانه رسولیان یزد یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر کویری است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۸۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر تاریخی به‌همت حاج میرزا کاظم رسولیان و به‌دست استاد توانمند محمد حسن محمد رحیم در شهر یزد ساخته شد و اکنون به‌عنوان دانشکده هنر و معماری یزد به کار می‌رود.

چند خانه جالب در یزد

خانه سیگاری

خانه سیگاری از بناهای تاریخی و مکان‌ های دیدنی یزد به شمار می‌آید و مشتمل بر پنج حیاط با مساحت ۱۴۰۰ متر مربع و مساحت کل بیش از دو هزار متر مربع است. قدمت این بنای تاریخی به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. فضاهای متنوع خانه سیگاری را سرداب، پاکنه، انبار غله، مطبخ، طویله، سرداب و... تشکیل می‌دهند. این خانه تاریخی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۵، با شماره ۱۸۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه‌های تاریخی و دیدنی یزد

امروزه می‌توانید از قسمت‌های مختلف خانه سیگاری بازدید کنید. این بازدید حدود یک ساعت طول می‌کشد و طی آن، راهنما توضیحات لازم را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. همچنین امکان اقامت شبانه در خانه وجود دارد. در بازدید خود، پشت‌بام را فراموش نکنید؛ از این نقطه چشم‌انداز زیبایی از بافت تاریخی شهر را می‌توانید ببینید.

خانه مبشر مقدم

خانه مبشر مقدم که یکی از مکان های دیدنی یزد به شمار می‌رود، در محله دارالشفا قرار دارد و با شمار ۳۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه را در پلانی چهار ضلعی و مانند اکثر خانه‌های منطقه کویری، به‌صورت حیاط مرکزی ساخته‌اند. مرکز حیاط حوض دایره‌ای و فضاهای مسکونی و غیره در جهات غرب، شمال و جنوب، در دو طبقه زیرزمین و همکف قرار گرفته‌اند. مصالح بنا شامل خشت و آجر با ملات گل و گچ می‌شود و از تزئینات گل‌بری در ساخت بنا استفاده کرده‌اند.

خانه‌های تاریخی و دیدنی یزد

خانه قجری اعلم

خانه قجری اعلم از خانه‌های تاریخی ارزشمند و جاهای دیدنی یزد در بافت قدیمی شهر به‌ شمار می‌رود و قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. با پلانی نامنظم، این بنا مانند دیگر خانه‌های یزد شامل حیاط مرکزی و اتاق‌ها در اطراف آن می‌شود. مصالح کلی بنا خشت، گل و آجر هستند و در نمای حیاط و قسمت هشتی می‌توان تزیینات گل‌بری زیبایی را مشاهده کرد. خانه قجری اعلم در آبان سال ۱۳۹۴ با شماره‌ ۳۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال مرمت است.

خانه معین الدین حاج صدر

خانه معین‌الدین حاج صدر با قدمتی که به دوره پهلوی بازمی‌گردد، از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود و شامل دو قسمت می‌شود که یکی محل سکونت معین‌الدین حاج صدر و دیگری محل زندگی پسرش بوده است. بنا پلانی مستطیل شکل دارد و دارای دو ورودی است. به‌دلیل مجاورت بنا با مسجد جامع اهرستان و مالک متمول آن، خانه معین الدین حاج صدر شهرت زیادی دارد و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. هرچند این خانه برای استفاده مسکونی ساخته شده بود؛ اما امروزه با حفظ هویت بنا، به محلی برای روضه‌خوانی تبدیل شده است.

خانه‌های تاریخی و دیدنی یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید