مازندران سرشار از جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی باورنکردنی است از این رو با ما همراه باشید و از دشت‌های شگفت‌انگیز مازندران بیشتر بدانید.

دشت‌های شگفت‌انگیز مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: طبیعت بکر و زیبای استان مازندران، آب و هوای دل انگیز و مردم مهمان نواز، مازندران را به یکی از اولین انتخاب‌ها برای گردشگری تبدیل کرده است.

دشت ناز ساری

منطقه حفاظت شده دشت ناز، بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی دارد و در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان فضایی منحصربه‌فرد و استثنایی برای گونه‌های مختلف جانوری است. این منطقه به دلیل حضور گونه‌ای نادر از گوزن به نام گوزن زرد شهرت بسیاری در میان طبیعت دوستان دارد. پناهگاه دشت ناز که در شهر ساری واقع است، زیر نظر سازمان محیط‌ زیست بوده و بازدید از این پناهگاه به واسطه اکوسیستم خاصی که دارد، بدون مجوز امکان‌پذیر نیست.

دشت ناز ساری دارای مساحتی در حدود ۵۶ هکتار است و در شمال شرقی شهر ساری واقع است. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و جاده‌ای منتهی به دریا قرار دارد.

دشت‌های شگفت‌انگیز مازندران

حداکثر دما در گرم ‌ترین ماه سال در دشت ناز ساری در حدود ۲۲ درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در سردترین ماه سال در این منطقه برابر با ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که این منطقه دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است. این پناهگاه در تمام فصل‌های سال بارندگی دارد و بهترین زمان برای بازدید از دشت ناز فصل بهار و تابستان است.

برای دسترسی به پناهگاه حیات وحش دشت ناز ابتدا به شهر ساری بروید، سپس به سمت شهر ونکا حرکت کنید. پس از پیمودن ۱۰ کیلومتر به چهارراه شهر سورک می رسید. از این چهارراه به سمت چپ پیچیده و به شرکت نکا چوب می رسید. در ادامه راه به روستای اسلام آباد می رسید که از وسط روستا یک جاده عبور کرده است. از این روستا به سمت منطقه شهریار کنده که فرودگاه بین المللی ساری هم در آن قرار دارد، حرکت کنید. منطقه دشت ناز در وسط اسلام آباد واقع شده است.

دشت شقایق لار

کافیست یک ساعت از تهران رانندگی کنید تا بعد از ورود به جاده هراز، به مسیر دشت لار برسید. منظره‌ای بکر و بی‌نظیر که به خاطر گونه‌های جانوری خاص، به پارک ملی حفاظت‌شده تبدیل شده است. اما اگر اردیبهشت و خرداد، گذارتان به دشت لار افتاد، از منظره شقایق‌های وحشی دشت که در دامن قله دماوند قرار گرفته‌اند، شگفت‌زده خواهید شد.

دشت‌های شگفت‌انگیز مازندران

از مناطقی محسوب می‌شود که شکار در آن ممنوع بوده و تحت حفاظت محیط‌زیست به شمار می‌رود. این دشت زیبا به دشت شقایق‌های وحشی نیز شناخته می‌شود، چرا که در فصل بهار پوشیده از شقایق‌های قرمز و گل‌های متنوع است. از جمله دیدنی‌های این دشت سرسبز می‌توان به سد لار، دریاچه لار، آبشارها و رودها، کوه‌ها و ارتفاعات بی نظیر آن اشاره کرد.

دشت لار تنوع گیاهی خوبی داشته و در آن انواع گیاهان دارویی و خوراکی پرورش داده می‌شوند. همچنین این دشت زیبا مملو از گل‌های رنگارنگ است که در فصل بهار مانند رنگین‌کمانی جلوه می‌کنند. از اوایل خردادماه و تا اواخر شهریورماه می‌توانید زنبورداران محلی را در حال پرورش عسل در مراتع این دشت مشاهده کنید.

این دشت به ‌دلیل قرار داشتن در کوهپایه قله دماوند منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و ‌هوا است که در فصل‌های گرم سال هوایی مطبوع داشته و مقصدی عالی برای طبیعت‌ گردی است.

دشت دریاسر، پرده‌ای از زیبایی‌های مازندران

زیبایی های این استان گویا تمامی ندارد و دشت دریاسر تنکابن که یکی از دیدنی ترین مقاصد طبیعت گردی کشورمان است، هر ساله گردشگران بسیاری را گرد خود جمع کرده است و بسیاری از طبیعت گردان و گردشگرانی را در آنجا می بینید که فقط برای دیدن بخش کوچکی از زیبایی های مازندران به آنجا می روند.

دشت‌های شگفت‌انگیز مازندران

کوه‌های بلندی که دشت دریاسر را احاطه کرده‌اند، موقعیت مناسبی را برای علاقه‌مندان به کوهنوردی فراهم کرده‌اند. قله سیالان هم یکی از کوه‌های معروف دشت است که در کنار آن یخچال‌های طبیعی وجود دارند. این قله با ارتفاع ۴,۱۸۵ متر در رشته کوه‌های البرز غربی و در مرز بین دره الموت و دره دو هزار قرار گرفته است. کوه‌های تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا از دیگر کوه‌های اطراف این دشت هستند.

همچنین، به‌دلیل کم بودن آلودگی‌های نوری، تماشای آسمان شب یکی از جذاب‌ترین تفریح‌های سفر به این دشت زیبا محسوب می‌شود؛ زیرا می‌توانید در آسمان دریاسر به‌راحتی ستاره‌ها را ببینید و شاهد شهاب باران باشید. زمین‌های مسطح دشت دریاسر بهترین مکان برای پیک نیک یا حتی کمپینگ فراهم کرده‌اند.

در سفر به دشت دریاسر همراه داشتن کفش مناسب پیاده‌روی و بطری آب ضروری است. در صورتی‌که قصد اقامت شبانه را دارید بهتر است تا پتو، لباس گرم و مواد غذایی نیز همراه داشته باشید. در این سفر حتما دوربینتان را نیز به‌همراه ببرید، زیرا مناظر بکر این منطقه را در هیچ کجای دیگر نخواهید دید.

دشت‌های شگفت‌انگیز مازندران

نزدیک‌ترین شهر مازندران به دشت دریاسر شهر تنکابن است که حدود ۳۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. چنانچه قصد کمپینگ و اقامت شبانه را در دشت دریاسر ندارید، می‌توانید به گردش یک روزه در آن بسنده کنید و شب را در هتل های تنکابن اقامت کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رهگذر IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    0 0
    که مازندران شهر ما یاد باد همیشه بروبومش آباد باد اگه اصفهان نصف جهان است نترس وبگو که مازندران کُل جهان است بسلامتی ایران وایرانی و بسلامتی مازندران ومازندرانی👏👏 ایران همیشه پرچم بالاست🧿

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید