در اصفهان باید گم شد و خود را در زیباترین کلیساهای این شهر پیدا کرد، با ما همراه باشید و درباره جلفا و معروف‌ترین کلیساهای اصفهان بیشتر بدانید.

جلفا و معروف‌ترین کلیساهای اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: این محله زیبا و جذاب، تاریخچه‌ای طولانی با داستانی جذاب و شنیدنی دارد. در حدود ۴۰۰ سال پیش و به دستور شاه عباس، مردم ساکن در جلفا آذربایجان به طرف اصفهان کوچ کردند. مردم این شهر همگی ارامنه بودند و از آنجایی که مورد آزار و اذیت ترکان عثمانی قرار می‌گرفتند، راهی استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری شدند. در حدود ۳۰۰۰ خانوار از این گروه وارد اصفهان شدند. در آن زمان، پادشاه برای ثابت کردن حسن نیت خود، زمین‌هایی را در حاشیه زاینده‌رود به آن‌ها هدیه کرد. با گذشت زمان، ارمنی‌های دیگر نیز به این منطقه آمده و خانه‌ها را کاملا به سبک خود ساختند. در این محله یک خیابان طویل وجود دارد که از غرب تا شرق کشیده شده است. از آنجایی که خانواده سرشناس خواجه سرافرازیان در راس غربی این محله و خانواده بزرگ یمانیان در راس شرقی این محله زندگی می‌کنند، نام دروازه غربی این محله سرافرازیان و دروازه شرقی آن یمانیان است.

کلیسای وانک، اولین کلیسای جلفا

گنبد کلیساهای جلفا بسیار شبیه به مساجد اصفهان بوده و نقاشی‌های زیادی بر روی دیوار داخلی آن‌ها کشیده شده است. صدای ناقوس‌ها هر روز در یک زمان مشخصی به صدا در می‌آید و برای چند لحظه تمام محله را در سکوت فرا می‌گیرد که حال و هوای خاصی و متفاوتی را در شما ایجاد خواهد کرد. در ادامه به معرفی کلیساهای جلفا خواهیم پرداخت.

جلفا و معروف‌ترین کلیساهای اصفهان

کلیسای وانک، اولین و مهم‌ترین کلیسای محله جلفا به شمار می‌رود. این کلیسا با نام کلیسای جامع ارامنه اصفهان نیز شناخته می‌شود. اغلب ارمنی‌ها این کلیسا را با نام آمنا پرکیچ به معنای کلیسای نجات‌دهنده مقدس می‌شناسند. این کلیسای زیبا و تاریخی در زمان شاه عباس دوم و براساس معماری کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان ساخته شده است.

گنبد عظیم کلیسا و دیوارها و طاق‌های بلند آن باعث زیبایی هر چه بیشتر این بنا شده و شکوه و عظمت آن را بیشتر به رخ می‌کشد. همچنین بر سقف این بنا، نقاشی‌ها و طلاکاری‌هایی وجود دارد که بسیار زیبا و شگفت‌انگیز هستند.

نقاشی‌هایی که زندگی حضرت مسیح را به زیبایی روایت می‌کنند و نوشته‌هایی از کتاب انجیل که همگی باعث جذابیت بیشتر این بنا شده‌اند. این کلیسا دارای چاپخانه، کتابخانه، موزه و اماکن اداری نیز هست که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

کلیسای بیت لحم، هنرمندانه و شکوهمند

کلیسای بیت لحم مربوط به دوران صفوی بوده و در سال ۱۶۲۸ میلادی بنا نهاده شده است. این کلیسا در نزدیکی میدان جلفا اصفهان و دو کلیسای هاکوپ و مریم مقدس واقع شده است. این کلیسای نسبتا بزرگ، توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان که یکی از بازرگانان معروف دوران صفوی بود، ساخته شد و هم‌اکنون وی و برخی از اعضای خانواده او در حیاط این کلیسا آرام گرفته‌اند.

جلفا و معروف‌ترین کلیساهای اصفهان

کلیسای بیت لحم به رغم نقاشی‌های زیبایی که در فضای داخلی و نمای بیرونی آن کشیده شده، به یکی از باشکوه‌ترین کلیساهای اصفهان تبدیل شده و بزرگترین گنبد را در میان آن‌ها دارد. معماری این کلیسا بسیار هنرمندانه و حرفه‌ای انجام شده است، تا جایی که نام این کلیسا در لیست ۲۳ کلیسای زیبای جهان در روزنامه دیلی تلگراف که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید که نام کلیسای بیت لحم در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای مریم و هاکوپ، کوچک و پر نقش

مجموعه کلیسای مریم و هاکوپ به دوران صفوی می‌رسد و در محله نو جلفا اصفهان قرار گرفته است. هاکوپ یا یعقوب مقدس نام اولین و قدیمی‌ترین کلیسای محله جلفای اصفهان است که در تاریخ ۱۶۰۷ میلادی بنا نهاده شد، یعنی ارمنی‌ها به محض ورود به اصفهان این کلیسا را پایه‌گذاری کردند، اما وسعت آن کوچک بود و نمی‌توانست پاسخگوی نیاز همه ارمنی‌های ساکن باشد، به همین دلیل در سال ۱۶۱۳ میلادی، ساختمان کلیسای مریم مقدس را در اطراف این کلیسا ساختند که هم‌اکنون کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس قرار دارد. نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های این کلیسا بسیار حیرت‌انگیز بوده و ذهن آدمی را بر چند دقیقه و یا چند ساعت مدهوش زیبایی‌های خود می‌سازد. این بنا در دوران صفویه توسط شخصی به نام آودیک باباکیان که یکی از تاجران این دوران است، ساخته شد.

جلفا و معروف‌ترین کلیساهای اصفهان

کلیسای سرکیس، زیبا و جلوه‌گر

کلیسای سرکیس مربوط به دوران صفوی بوده و در سال ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده است. نام کلیسای سرکیس در ابتدا آمناپرکیچ مقدس بود، اما در سال ۱۸۵۰ میلادی که این کلیسا ویران شد، وسایل آن بنا به سرکیس انتقال پیدا کرد و نام آن هم تغییر یافت. جالب است بدانید که این کلیسا دارای دو گنبد است که هر کدام دارای هشت نورگیر هستند. نقاشی‌های زیبایی در بخش‌های مختلف این کلیسا به تصویر درآمده بود که به دلیل مرمت‌های بسیار از بین رفتند و هم‌اکنون تنها نقاشی‌های روی گنبد باقی مانده‌اند. این بنا در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیساهای دیگری به نام‌های کاتارینه، کاتولیک‌ها، گئورک، گریگور، میناس، نرسس، نیکاغایوس و یوحنا هم در محله جلفای اصفهان بنا شده‌اند که هر کدام تاریخچه‌ای جذاب و شنیدنی دارند.

جلفا و معروف‌ترین کلیساهای اصفهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید