۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 55405283

عجایب کلیسای وانک سبب شده است که سالانه بسیاری از گردشگران این مکان را برای گردشگری و آگاهی در تاریخ، انتخاب کنند.

عجایب کلیسای وانک

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا عجایب کلیسای وانک در اصفهان را می‌شناسید؟ همانطور که می‌دانید، کلیسای وانک یکی از بناهای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی می‌باشد که محل عبادت ارامنه بوده است. این مکان به جهت برخورداری از جاذبه‌های تاریخی منحصر به فرد، به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری جذاب در شهر اصفهان مبدل شده است. این مکان از شگفتی‌های خارق العاده ای برخوردار است که اغلب توجه بسیاری از گردشگران در داخل و خارج از کشور را به سمت خود جلب می‌نماید.

اگر بخواهیم به ویژگی‌های منحصر به فرد این کلیسا اشاره کنیم، قطعا می‌توان از موارد بسیار زیادی یاد کرد. این کلیسا از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. جذابیت فوق العاده‌ی این مکان سبب شده است که از آن به عنوان بزرگترین و زیباترین و بهترین کلیساهای ایرانی یاد گردد. سالانه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی با هدف بازدید از این کلیسا به شهر اصفهان سفر می‌کنند. این کلیسا در یکی از بهترین محله های اصفهان (محله جلفا) واقع شده است. در این محله می‌توانید شاهد بسیاری از معماری‌های خارق العاده و تکرار نشدنی باشید.

عجایب کلیسای وانک را بشناسید:

همانطور که ذکر شد یکی از دلایل مهم برای بازدید از این کلیسا، عجایب کلیسای وانک است. این کلیسا دارای معماری خارق العاده و همچنین بسیاری از عجایب منحصر به فرد است که می‌تواند تعجب شما را برانگیزد. برای شناخت عجایب این مکان می‌توانید به موارد زیر توجه نمایید.

معماری به کار رفته در کلیسا:

یکی از مهم ترین عجایب کلیسای وانک معماری خاص و منحصر به فرد این کلیسا است. مساحت این بنا برابر با 9000 متر خواهد بود که 4000 متر آن را برای ساخت بنا مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند. بنابراین حدود پنج هزار متر از این بنا را باغات و حیاط کلیسا تشکیل داده‌اند. این کلیسا از نمای آجری برخوردار است که کف آن با سنگ فرش پوشش داده شده است. یکی از جذاب‌ترین المان‌ها در این کلیسا، استفاده از گنبدهای مسجدی شکل می‌باشد. اگر به کلیساهای مختلف ارامنه توجه نموده باشید، حتما شاهد گنبدهای مخروطی شکل بوده‌اید. گنبد این کلیسا با الهام گرفتن از مساجد در دوران صفویه طراحی و تولید شده است.

عجایب کلیسای وانک

عجایب کلیسای وانک و معماری آن

عجایب کلیسای وانک؛ نقاشی و طراحی‌های کلیسا:

از دیگر عجایب کلیسای وانک می‌توان به نقاشی‌ها و طراحی‌های منحصر به فرد آن اشاره نمود. قطعا یکی از مهمترین چیزی که پس از ورود به این کلیسا توجه شما را به سمت خود جلب می‌نماید، نقاشی‌های این بنا است. در تمامی زوایای این کلیسا می‌توان شاهد انواع نقاشی‌ها با ترکیب رنگ‌های چشم نواز و خیره کننده بود. هر کدام از این نقاشی‌ها دربردارنده‌ی مضمون خاصی هستند. از جمله مضمون‌های در نظر گرفته شده برای این نقاشی‌ها می‌توان به:

  • روز رستاخیز
  • خلقت آدم و حوا
  • بهشت و عروج
  • تولد حضرت مسیح
  • هفت طبقه جهنم
  • مرگ هابیل

و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود. در هر کدام از این نقاشی‌ها می‌توان شاهد بیان یک اتفاق خاص و منحصر به فردی بود که جذابیت آنها را دو چندان نموده است. همچنین تمام نقاشی‌های به کار برده شده در این کلیسا، از رنگ و لعاب خاصی برخوردار هستند. بنابراین می‌توانند یک منظره چشم نواز و خیره کننده را برای گردشگران رقم بزنند. شما می‌توانند در تمامی زوایای این کلیسا، شاهد انواع طرح‌ها، رنگ‌ها و نقاشی‌های خارق العاده باشید. حتی در سقف این کلیسا نیز از طرح‌های چشم نواز و ظریفی بهره برداری شده است. در تمامی این نقوش، از ظرافت بی‌نظیری بهره برداری شده است.

عجایب کلیسای وانک

نقاشی از عجایب کلیسای وانک

انواع تندیس‌ها در محوطه بیرونی کلیسا:

تندیس‌هایی که در محوطه بیرونی کلیسا قرار داده شده‌اند، از دیگر عجایب کلیسای وانک به شمار می‌روند. در ورودی این کلیسا و محوطه بیرونی آن می‌توان شاهد بسیاری از تندیس‌های منحصر به فرد بود. هر کدام از این تندیس‌های خارق العاده، مربوط به افراد مشهور و نامی ارمنی هستند. در هنگام ورود به این کلیسا، شاهد یک مجسمه خاص از مردی با لباس بلند با کلاه و کتابی در دست، خواهید بود. این تندیس، مجسمه یک مرد بزرگ ارمنی است که اولین چاپخانه در خاورمیانه و ایران را تاسیس نمود. یکی از عجایب منحصر به فرد در این تندیس سمت نگاه وی است. سمت نگاه این تندیس به یک دست خالی خود است. همچنان نیز تاریخ دانان در عجب هستند که هدف از این طراحی در این تندیس، چه بوده است؟!؟

تار موی اعجاب انگیز از عجایب کلیسای وانک:

اگر بخواهیم به یکی دیگر از عجایب کلیسای وانک اشاره کنیم، می‌توان از تار موی نوشته شده، یاد کرد. این تار مو به اندازه‌ای از محبوبیت برخوردار است که سالانه گردشگران بسیار زیادی برای دیدن از آن به کلیسای وانک مراجعه می‌کنند. این تار مو مربوط به یک دختر 18 ساله می‌باشد. متنی که بر روی این تار مو حک شده است، متنی از کتاب تورات می‌باشد. این متن توسط یک هنرمند ارمنی به نام: واهرام هاکوپیان درج شده است. این تار مو در سال 1975 به موزه‌ی این کلیسا اهدا شده است. برای دیدن این نوشته، از میکروسکوپ استفاده می‌کنند.

عجایب کلیسای وانک

حیرت انگیزترین عجایب کلیسای وانک

چاپخانه از عجایب کلیسا:

از عجایب کلیسای وانک می‌توان به چاپخانه کلیسا اشاره نمود. این چاپخانه، اولین چاپخانه در کشور ما است. قبل از تاسیس این چاپخانه، یک چاپخانه سنگی در شهر اصفهان راه اندازی شده بود. اما در این چاپخانه با محدودیت چاپ مواجه بودند. پس از چند سال این چاپخانه در آتش سوزی از بین رفت. اما دستگاه چاپ از آتش در امان ماند. امروزه می‌توان در موزه‌ی این کلیسا، شاهد این دستگاه بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید