اگر می خواهید بدانید که چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند

سلام نو-سرویس گردشگری: ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند. البته این نام گرچه نام رسمی جاده چالوس است اما تقریبا همه مردم ایران این جاده زیبا را با همان نام جاده چالوس می شناسند. جاده ای که بخش زیادی از خاطرات جمعی ایرانیان را در طی سال ها در سینه خود به یادگار نگه داشته است. جاده ای که زیباترین جاده ایران است و به عنوان یکی از چهار جاده زیبای دنیا انتخاب شده است. جاده ای که هر گذر و هر پیچ و هر کیلومتر آن با یک جاذبه گردشگری زینت یافته است. ضیافتی سخاوتمندانه از آبشار و رود و دریاچه و چشمه. مزین به بیشه های سبز و نسیم های معطر به عطر باغ های سیب و دشت های آویشن. در این مطلب قصد داریم از زیبایی های این جاده بیشتر بگوییم. ابتدا بگذارید ببینیم که چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند.

چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند؟

در پاسخ به این سوال که چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند باید به دهه چهل شمسی برگردیم. در آن زمان (که دوران اوج جاده سازی در ایران نیز بود) سازمان جاده ها برای مدیریت نظام مند جاده های کشور اقدام به شماره گذاری تمامی جاده ها و اتوبان ها نمود. در جریان این شماره گذاری اتوبان رشت - قزوین جاده شماره ١ و اتوبان تهران - تبریز جاده شماره ٢ و به همین ترتیب سایر جاده های کشور نیز با یک عدد نامگذاری شدند. جاده چالوس یعنی محور مواصلاتی میان دو شهر کرج و چالوس نیز در جریان این شماره گذاری به نام جاده شماره ٥٩ به ثبت رسید. این جاده هم اکنون نیز با همین نام رسمی روی نقشه ها به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی جاده چالوس

- باغ لاله های گچسر: این جاذبه گردشگری در فاصله شصت و پنج کیلومتری کرج و در دل روستای گچسر قرار دارد. باغ لاله های گچسر که با نام باغ لاله های جاده چالوس نیز شناخته می شود به عنوان یکی از زیباترین باغ های ایران مورد توجه ویژه گردشگران است. در این باغ طیف رنگارنگ و متنوعی از زیباترین لاله های ایرانی به رنگ های سفید و زرد و نارنجی و قرمز و... در کنار یکدیگر فرشی تماشایی را بر پهنه روستای گچسر گسترانیده اند.

- آبشار سپهسالار: این جاذبه گردشگری در فاصله پانزده کیلومتری سد کرج و در نزدیکی روستای سپهسالار قرار دارد. این آبشار ده متری که یکی از زیباترین آبشارهای جاده چالوس است از میان دو صخره به فضای خنک زیر این صخره ها فرو می ریزد. شکل خاص تابش آفتاب به آبشار سپهسالار و رنگین کمانی که حاصل همین تابش است زیبایی این آبشار را دو چندان نموده است. آبشار سپهسالار همه ساله در فصل تابستان پذیرای گردشگران پرشماری است.

چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند

آبشار سپهسالار

- آبشار هفت چشمه: این جاذبه گردشگری در کیلومتر هجدهم جاده چالوس و پیش از روستای ارنگه قرار گرفته است. آبشار هفت چشمه یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران با نود متر ارتفاع و چندین تاج در نقاط مختلف است. در فاصله نسبتا کمی با این آبشار یک آبشار دیگر با نام آدران نیز واقع شده است که البته از حیث زیبایی به گرد پای آبشار هفت چشمه نمی رسد. دره هفت چشمه نیز در نزدیکی این دو آبشار قرار دارد و دیگر جاذبه این منطقه می باشد.

- درخت سرو اورس شهرستانک: این جاذبه گردشگری در کیلومتر چهل و چهارم جاده چالوس و در حاشیه روستای شهرستانک قرار دارد. این درخت کهنسال که قدمت آن بیش از دو هزار و هشتصد سال تخمین زده می شود از زیبایی و شکوهی چشم نواز برخوردار است. سرو اورس شهرستانک یک درخت پیر و سبز و تنومند با پهنای پانزده متر و ارتفاع هفده متر است و تماشای شکوه آن تجربه ای به یاد ماندنی خواهد بود.

- غار یخ مراد: این جاذبه گردشگری نیز در فاصله شصت و پنج کیلومتری با کرج و در ارتفاعات روستای گچسر واقع شده است. غار یخ مراد که تالار سنگلاخی و دخمه دوقلوی آن معروف است در ارتفاع دو هزار و پانصد متری از سطح دریا قرار دارد. سه یخچال زیرزمینی، هفت حلقه چاه و سه تالار بزرگ درون این غار قرار گرفته اند و محدوده بیرون غار نیز بسیار خنک و خوش آب و هوا می باشد.

- رستوران وینه: قطعا یک رستوران را نمی توان یک جاذبه گردشگری نامید. اما رستوران وینه جاده چالوس از هر جاذبه طبیعی و آبشار و رودخانه ای پربازدیدتر است. این رستوران مشهور در کیلومتر هشتم جاده چالوس قرار دارد و همواره پذیرای مشتریان زیادی می باشد. دلیل اصلی محبوبیت این رستوران فضای بسیار باصفای آن است. تخت های رستوران وینه درست کنار رودخانه چالوس قرار گرفته اند و این فضای دلپذیر را شکل داده اند.

چرا به جاده چالوس جاده ٥٩ میگویند

دیزین

- پیست اسکی دیزین: معرفی جاذبه های گردشگری جاده چالوس را با مشهورترین آنها به پایان می بریم. پیست اسکی دیزین یک مجموعه تفریحی بزرگ است که علاقه مندان به تفریحات زمستانی همه ساله از هر سوی ایران به سمت آن گسیل می شوند. در این مجموعه علاوه بر اسکی و جت اسکی تفریحات دیگری نظیر تله کابین، تله سیژ، پیست چمن، پیست اسب سواری، زمین تنیس و زمین والیبال نیز برای گردشگران مهیا گردیده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید