نیاسر کاشان پر از دیدنی‌های درخور توجه است، از این رو با ما همراه باشید و درباره غار رئیس نیاسر و جاذبه‌های اطراف آن بیشتر بدانید.

غار رئیس نیاسر و جاذبه‌های اطراف آن

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار نیاسر کاشان که با نام‌های غار ویس، غار تالار و غار رئیس نیز شناخته می‌شود، یکی از غارهای شگفت انگیز ایرانی است که در ۳۰ کیلومتری غرب کاشان و نزدیک به روستای نیاسر قرار دارد. این غار از منحصر به فردترین سازه‌های تاریخی دست ساز بشر است که قدمت آن به عقیده بسیاری از باستان شناسان به دوران اشکانیان می‌رسد اما آثار بسیاری از دوران سلجوقی و ساسانی را نیز در آن پیدا کرده‌اند. پیدا شدن سکه‌های سلجوقیان و ایلخانیان، سفال و ظروف گلین ساسانی و پارتی و یک مجسمه سنگی سر قوچ (احتمالا از مجسمه‌هایی که در مراسم قربانی آیین میترائیسم از آن استفاده می‌شده) نشان می‌دهد این غار دست‌کند در دوره‌های مختلف تاریخی مورد استفاده مردمان نیاسر قرار می‌گرفته است.

غار رئیس نیاسر، غاری مهیج

این غار که در شمال غربی کاشان واقع شده دارای ۹۵۰ متر طول و ۶۰ متر عمق می باشد. طراحی و معماری با شکوه و منحصر به فرد این سازه تاریخی موجب حیرت و تحسین بازدید کنندگان شده است و این غار از زیباترین غارهای دیدنی نیاسر و ایران محسوب می شود. دهانه غار دارای۵.۲ متر ارتفاع و ۵.۳ متر عرض می باشد. در قسمت ورودی غار تالار کوچکی وجود دارد که دارای طول ۸ و عرض ۳ متر است. در غار نیاسر راه های تونل مانند فراوانی وجود دارد که امکان ارتباط با بخش های مختلف غار را فراهم می نماید. علاوه بر این در غار با مسیرهای شیب دار متعددی روبرو خواهید شد که به منظور جلوگیری از وقوع سیل طراحی و ساخته شده اند.

غار رئیس نیاسر و جاذبه‌های اطراف آن

سازندگان این غار رمزآلود به فکر تهویه مناسب هوای غار نیز بوده اند و دریچه های هوایی متعددی در مسیرها و نقاط مختلف غار تعبیه نموده اند. در غار نیاسر دوراهی ها و سه راهی های مختلفی وجود دارد اما در این میان تنها یکی از آن ها به انتهای تونل منتهی می گردد. به عبارتی می توان گفت سایر راه هایی که در غار وجود دارد بیراهه هستند. در صورتی که بازدید کنندگان اطلاعات کافی در مورد غار نداشته باشند و نوشته هایی که مسیرهای غار را نشان می دهد مطالعه نکنند می تواند آن ها را به مسیری اشتباه و بیراهه بکشاند و مجبور شوند ساعت ها در غار به دنبال راه اصلی باشند.

سبک معماری منحصر به فردی که در ساخت این غار به کار رفته بسیار جذاب است و طراحان غار سعی کرده اند فضای داخلی آن را به نحوی بسازند که غار بخش کوچکی به عنوان نشیمن داشته باشد و بازدید کنندگان بتوانند در آن لحظاتی استراحت نمایند. در غار نیاسر پس از عبور از یکی از تونل ها با فضای بزرگی روبرو خواهید شد که در آن سنگ آسیاب گردی به ابعاد ۸۰ سانتی متر وجود دارد که چرخش آن آثاری شبیه به خورشید بر روی دیوارهای غار بر جای گذاشته است.

غار رئیس نیاسر و جاذبه‌های اطراف آن

ویژگی‌های عجیب غار

از ویژگی های منحصر به فرد غار رئیس، وجود هوای مطبوع در تمامی قسمت های آن است. به دلیل وجود ورودی های مختلف، همیشه هوای تازه در داخل غار در گردش است. بنابراین، حتی در عمیق ترین قسمت آن نیز هوای تازه وجود دارد. علاوه بر آن، در غار رئیس ۴۵ حلقه چاه نیز مشاهده می شوند که در سطوح مختلف به همدیگر می پیوندند. عمیق ترین چاه موجود در غار حدود ۱۰ متر ژرفا دارد. عرض دهانه این غار در حدود ۵.۳ و ارتفاع آن ۵.۲ متر است و رو به شمال قرار دارد. در ابتدای غار، تالار کوچکی به ابعاد ۳×۸ متر مربع وجود دارد.

حفره کوچکی به ابعاد ۵۰×۵۰ سانتی متر مربع در انتهای این تالار مشاهده می شود. این حفره در حقیقت ورودی غار رئیس می باشد که در داخل یک سنگ بزرگ ایجاد شده است. این غار از سه طبقه و دو کانال به صورت حلقوی و افقی تشکیل یافته است. طول کلی غار حدود ۷۸۰ متر می باشد و متشکل از تونل ها و دالان های باریک و طولانی است. دالان های غار نیز طولی در حدود ۲۵۰ متر و عرضی بسیار کم و در حدود یک متر مربع دارند. کانال های حلقوی و افقی غار هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که در زیر به آن اشاره شده است:

کانال حلقوی: این کانال دارای دو ورودی و ۷ اتاق است که در دل کوه قرار دارند. دسترسی به اتاق های طبقه پایین از طریق دالان های زیر زمینی امکان پذیر است. دهانه ورودی های کانال در ارتفاع ۱۰۷۹ و ۱۰۸۱ متر از سطح زمین قرار دارند.

غار رئیس نیاسر و جاذبه‌های اطراف آن

کانال افقی: دارای چهار ورودی و یک دالان طولانی با شیب ملایم به سمت بالاست. ورودی های اولیه این کانال در ارتفاع ۱۷۸۰ متر از سطح زمین قرار گرفته اند. ورودی دیگر که در ارتفاع ۱۱۰۹ متری قرار دارد، به باغی زیبا باز می شود که در مرکز باغ چندین اتاق مشاهده می شوند.

در این غار، ۲۰ اتاق وجود دارد که مساحت بزرگترین آنها ۲۸.۶ متر مربع و مساحت کوچکترین اتاق ۱.۸ متر مربع می باشد.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک غار

۱- رصدخانه دانشگاه کاشان

رصدخانه دانشگاه کاشان در ۵۰۰ متری غار رئیس قرار دارد. البته به دلیل بیماری کرونا، بازدیدکنندگان در گروه های ده نفره و با ماسک وارد این بنا می شوند.

۲-آتشکده زیبای نیاسر

آتشکده نیاسر یا چارطاقی، در فاصله ۴۰۰ متری این غار باشکوه ساخته شده است. تماشای این آتشکده در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شما برای اجاره اقامتگاه بومگردی کاشان، اقدام جدی انجام داده باشید.

۳-دشت گل لاله نیاسر

نیاسر، دارای آب و هوای خوبی نیز هست و می توانید در کنار این آب و هوای خوب، از مناظر و طبیعت بکر آن لذت ببرید. دشت گل های لاله نیاسر یکی از مکان های دیدنی و چشم نواز نیاسر است که می توانید در کنار غار رئیس نیاسر به بازدید از آن بپردازید.

۴-سرچشمه نیاسر

از دیگر جاذبه هایی که در نزدیکی غار رئیس قرار دارد، سرچشمه نیاسر است. این سرچشمه در فاصله ۲۰۰ متری رصدخانه دانشگاه کاشان قرار دارد.

۵-کوشک صفوی

در فاصله ۵۰۰ متری از غار، کوشک صفوی قرار دارد. این کوشک از کاخ های ییلاقی پادشاهان صفویه بوده است.

غار رئیس نیاسر و جاذبه‌های اطراف آن

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید