پس از پر کردن دندان متناسب با روش و ماده استفاده شده، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید. این شایع‌ترین شکایت بیماران پس از پر کردن است.

علائم  نیاز دندان به درمان  ریشه و عصب کشی ،با دکتر صفورا امامی همراه باشید

تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا ریشه دندان نیاز به درمان دارد، مراجعه به دندان‌پزشک است؛ اما بااین‌حال، چندین علامت هشداردهنده وجود دارند که می‌توانند نشان‌دهنده نیاز دندان به درمان ریشه باشند. اگر هر یک از این نشانه‌ها را مشاهده یا حس کردید، مهم است که هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه کنید. هر چه دندان شما زودتر درمان شود، نتیجه آن نیز بهتر خواهد بود.

 این علائم عبارت‌اند از:

درد مداوم دندان

درمان ریشه دندان درد مداوم یکی از علائمی است که به شما خبر می‌دهد که احتمالا دندان شما نیاز به درمان ریشه دارد. درد دندان شما ممکن است دائمی باشد و یا تنها هرازگاهی شما را اذیت کند، اما آنچه مسلم است اینکه درد یک دندان پوسیده و خراب همیشه باز خواهد گشت. این درد ممکن است که تنها در خود دندان خراب احساس شود و یا اینکه به قسمت‌های اطراف دندان مانند صورت و فک نیز سرایت کند.

درد دندان می‌تواند علل دیگری مانند وجود بیماری در لثه نیز داشته باشد اما صرف‌نظر از علت دندان‌درد، بهتر است که هر چه سریع‌تر آن را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید، مخصوصا اگر درد دندان شما مداوم است.

 

حساسیت به گرما و سرما دندان

آیا هنگان خوردن غذای گرم یا نوشیدن یک فنجان قهوه دندان شما درد می‌کند؟ یا در زمان خوردن یک بستنی با نوشیدن یک لیوان آب سرد، در دندانتان احساس خاصی به شما دست می‌دهد؟ این احساس می‌تواند به‌صورت یک درد مبهم و یا شدید خود را نشان دهد. اگر این احساس درد، مداوم باشد و حتی در زمانی که نوشیدنی یا غذایی در تماس با دندان نیست، احساس شود، احتمالا دندان شما به درمان ریشه نیاز دارد. این درد می‌تواند نشانه این باشد که رگ‌ها یا اعصاب دندان، آلوده یا آسیب‌دیده هستند.

تغییر رنگ دندان

عفونت در پالپ دندان شما می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. ضربه به دندان یا تجزیه بافت داخلی آن می‌تواند به ریشه آسیب برساند و به دندان، ظاهری سیاه و یا خاکستری بدهد. اگرچه تغییر رنگ دندان، دلایل دیگری نیز دارد، اما به‎هرحال، اگر متوجه تغییر رنگ دندان خود شده‌اید، به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

لثه‌ های متورم

تورم لثه در مجاورت یک دندان می‌تواند نشان از نیاز به فرایند درمان ریشه باشد. این تورم می‌تواند موقتی باشد ولی احتمالا دوباره بازخواهد گشت. همچنین برخی از نوع تورم‌ها با درد همراه هستند.

احساس درد در هنگام خوردن غذا یا لمس دندان

اگر دندان شما در هنگام لمس و یا غذا خوردن درد می‌کند، می‌تواند نشان از پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی باشد که در این شرایط، احتمالا به درمان ریشه نیاز خواهد بود. این امر مخصوصا در مواردی صادق است که حساسیت و درد، مداوم باشد و در هنگامی‌که دندان را لمس نمی‌کنید نیز ادامه پیدا کند.

دندان تراش یا ترک‌ خورده

اگر در یک حادثه، در زمان انجام فعالیت‌های بدنی و یا در هنگام خوردن غذایی سفت، دندان خود را خرد کرده باشید و یا بر روی آن ترکی به وجود آمده باشد، باکتری‌ها می‌توانند وارد دندان شده و منجر به التهاب و عفونت شوند. حتی زمانی که دندان، تنها زخمی شده باشد و در آن ترکی ایجاد نشده است نیز این امکان وجود دارد که اعصاب دندان آسیب ببینند. در چنین شرایطی، پالپ ملتهب شده و دچار درد و حساسیت می‌شود و به‌منظور درمان دندان، فرایند درمان ریشه به کار گرفته می‌شود.

لق بودن دندان

زمانی که دندان شما آلوده یا آسیب‎دیده باشد ممکن است لق شود. دلایل متعددی می‌توانند باعث لق شدن دندان و تحرک آن شوند، اما به هر صورت، در چنین مواقعی معمولا راه‌حل نهایی، درمان ریشه خواهد بود. موادی که در اثر مرگ اعصاب دندان به وجود می‌آیند، باعث نرمی استخوان اطراف ریشه دندان می‌شوند که همین موضوع، لق شدن دندان را در پی خواهد داشت. معمولا اگر چند دندان شما هم‌زمان لق هستند، نیازی به درمان ریشه نخواهد بود زیرا احتمالا دلیل این تحرک، موضوعی است که ارتباطی با ریشه دندان ندارد.

علائم  نیاز دندان به درمان  ریشه و عصب کشی ،با دکتر صفورا امامی همراه باشید

 

۴ مرحله فرایند درمان ریشه دندان

در طی فرایند درمان ریشه، چهار گام اصلی توسط دندان‌پزشک برداشته می‌شود:

بی‌حسی موضع موردنظر

دندان‌ پزشک مقدار کمی داروی بی حسی را روی لثه شما در نزدیکی دندان آسیب‌دیده قرار می‌دهد. به‌محض اثرگذاری، بی‌حس‌کننده موضعی به لثه شما تزریق می‌شود. ممکن است کمی احساس سوزش و یا درد کنید که البته این احساس به‌سرعت از بین می‎رود. بی‌حس‌کننده باعث می‌شود که در طول فرایند درمان ریشه، احساس درد نداشته باشید.

پاک‌ سازی دندان

زمانی که دندان شما بی‌حس شد، دندان‌پزشک یک شکاف کوچک در قسمت بالایی دندان شما ایجاد می‌کند. هنگامی‌که پالپ آلوده یا آسیب‌دیده در معرض دید قرار گرفت، دندان‌پزشک آن را با استفاده از ابزارهایی ویژه از بین می‌برد.

استفاده از آنتیبیوتیک

پس از برداشتن پالپ ممکن است دندان‌ پزشک در ناحیه موردنظر از یک آنتی‌بیوتیک موضعی استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که عفونت از بین رفته است و از عفونت مجدد جلوگیری شود. پس‌ازاین که کانال‌ها به‌طور کامل تمیز و ضدعفونی شدند، دندان‌پزشک دندان را با برخی مواد خاص پر می‌کند. همچنین ممکن است که دندان‌پزشک آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی نیز برای شما تجویز کند.

پر کردن موقت دندان

دندان‌ پزشک با پر کردن دهانه ایجادشده در بالای دندان‌ها با استفاده یک ماده نرم و موقتی، فرایند درمان را به پایان می‌رساند. این مواد باعث می‌شوند که کانال‌ها توسط بزاق دهان آسیب نبینند.

همان‌گونه که بارها گفته شده است، درمان بهتر از پیشگیری است. بهتر است قبل از آنکه شما نیاز به درمان ریشه دندان پیدا کنید، به‌خوبی از آن مراقبت کنید. مسواک زدن مرتب، استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید، استفاده از مسواک‌های مناسب و باکیفیت، شرکت در معاینات منظم دندانپزشکی، استفاده از نخ‏دندان به منظور تمیز کردن دندان‌ها، اجتناب از مصرف بیش‌ازاندازه نوشیدنی‌های شیرین و پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مواردی هستند که از آسیب‌دیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند.بهترین دکتر عصب کشی دندانپزشکی تهران

متخصص عصب کشی

پر کردن دندان

پر کردن‌ دندان، درمان‌های جزئی و ضروری هستند که قسمت آسیب دیده یا پوسیده دندان شما را با مواد بادوام حذف و جایگزین می‌کنند. این ماده در دندان شما قالب گیری می‌شود تا از خطر عفونت جلوگیری کند. بیشتر پرکننده‌ها بر پایه فلز، چینی، رزین یا ترکیبی از آن‌ها هستند. پرکردن دندان بدون شک رایج ترین روشی است که دندانپزشکان انجام می‌دهند. این یک روش معمولی است که می‌تواند هر گونه درد مرتبط با پوسیدگی و دندان‌های آسیب دیده را کاهش داده و دندان را ترمیم کند تا بتوانید به طور معمول غذا بخورید و بنوشید.

فرآیند پر کردن را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد:

  1. بی حس کردن ناحیه اطراف دندان: یک بی حس کننده موضعی در ناحیه اطراف دندان آسیب دیده تزریق می‌شود.
  2. از بین بردن پوسیدگی: دندانپزشک نواحی پوسیده را از دندان آسیب دیده جدا می‌کند، آنها این کار را با استفاده از یک مته کوچک انجام می‌دهند که به ظرافت پوسیدگی را از بین می‌برد. این فرآیند فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هیچ ناراحتی احساس نخواهید کرد.
  3. قرار دادن مواد مناسب در دندان آسیب دیده: پس از برداشتن پوسیدگی، نوبت به پر کردن دندان می‌رسد. بسته به توصیه دندانپزشک، مواد پرکننده می‌تواند شامل پرسلن، رزین، فلز یا ترکیبی از این مواد باشد.

دهان شما تا چند ساعت بعد از عمل بی حس است و توصیه می‌شود در این مدت چیزی نخورید

علائم  نیاز دندان به درمان  ریشه و عصب کشی ،با دکتر صفورا امامی همراه باشید

من صفورا امامی، متولد سال ١٣٥٩ در شهر اصفهان هستم. پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع پیش دانشگاهی از دبیرستان نرجس تهران در سال ١٣٧٨ در دوره عمومی دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران پذیرفته و مشغول به تحصیل شدم.

در اردیبهشت ماه سال ١٣٨٥ پس از دفاع از پایان نامه دوره عمومی فارغ التحصیل شده و به مدت ٨ سال به عنوان دندانپزشک عمومی در تمام زمینه های دندانپزشکی فعالیت کردم.

متخصص عصب کشی صفورا امامی

در دوران فعالیت به عنوان دندانپزشک عمومی با چالش های فراوانی در زمینه درمان ریشه مواجه شدم که این مشوقی بود برای من تا مطالعه و تحقیق بیشتری داشته و با انگیزه مضاعف در آزمون تخصصی این رشته شرکت کنم.

در سال ١٣٩٣ به عنوان رزیدنت اندودانتیکس (متخصص درمان ریشه) مجددا در دانشگاه آزاد تهران پذیرفته شدم و تحصیلات تخصصی خود را شروع کردم. در سال ١٣٩٦ در آزمون دانشنامه تخصص شرکت کردم و رتبه دوم بورد تخصصی اندودانتیکس را در بین کلیه دانشکده های دندانپزشکی سطح کشور دریافت کردم.

در همان سال به عنوان عضوی از هـیأت علمی در دانشگاه آزاد تهران مشغول به فعالیت شده و همزمان مطب تخصصی خود را در ضمینه تخصصی درمان ریشه دندان افتتاح کردم؛ اکنون درحال خدمت رسانی به مردم عزیز کشورم هستم.

علائم  نیاز دندان به درمان  ریشه و عصب کشی ،با دکتر صفورا امامی همراه باشید

عوارض پر کردن دندان

گاهی پس از پر کردن دندان ممکن است کمی احساس درد یا حساسیت کنید. این حساسیت به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اعصاب تحریک شده

هنگامی که پر کردن دندان به صورت عمیق صورت می‌گیرد، عصب تحریک می‌شود. اعصاب تحریک شده ممکن است منجر به التهاب و درد شود. مینای دندان معمولاً از عصب در برابر قرار گرفتن در معرض آسیب محافظت می‌کند، اما پرکردگی‌های عمیق می‌توانند به انتهای عصبی برسند و باعث ایجاد احساسات ناخوشایند و درد شوند. با این حال، عصب تحریک شده از پرکردگی‌های عمیق به مرور زمان بهبود می‌یابند.

   

آیا بعد از پر کردن درد خواهم داشت؟

پس از پر کردن دندان متناسب با روش و ماده استفاده شده، ممکن است کمی احساس درد داشته باشید. این شایع‌ترین شکایت بیماران پس از پر کردن است.

درد پس از پر کردن دندان با کامپوزیت

پس از پر کردن با کامپوزیت درد و حساسیت می‌تواند ناشی از غذاهای گرم، سرد، هوا، فشار یا شیرین باشد. بیشتر اوقات این مشکل طی چند هفته برطرف می‌شود و ما توصیه می‌کنم از خمیر دندان برای دندان‌های حساس استفاده کنید. در این مدت سعی کنید با موادی که خیلی گرم یا خیلی سرد نیستند، دندان را آرام کنید. اگر درد همچنان ادامه یافت، بهتر است برای معاینه مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات حساسیت ناشی از عمیق بودن پرکردن است و گاهی ممکن است در نتیجه تکنیک باندینگ باشد. اگر مشکل برطرف نشد، دندانپزشک ممکن است پر کردن را دوباره انجام دهد یا اگر خیلی عمیق بود، یک پانسمان آرام بخش روی آن قرار دهد تا قبل از پر کردن مجدد، بررسی کند که آیا درد آرام می‌شود یا خیر. اگر پوسیدگی دندان بسیار عمیق بود، ممکن است اتفاقی جدی‌تر رخ داده باشد، به‌خصوص اگر دندان دندان درد شدید باشد.

اگر قسمت بالایی و کناری دندان پر شده باشد، احتمالاً از یک نوار ماتریکس برای شکل دادن به پر کردن استفاده شده است. هنگامی‌که لثه سفت شود، فشاری روی لثه خود احساس می‌کنید و عمق پوسیدگی (درمان پوسیدگی دندان) تعیین می‌کند که تا چه اندازه باید سعی کنید باند را به سمت پایین فشار دهید. هنگامی‌که داروی بیهوشی از بین می‌رود، احتمالاً به مدت یک روز یا بیشتر احساس درد خواهید داشت. پر کردن دندان با کامپوزیت نسبت به آمالگام حساس‌تر است و باعث می‌شوند این مشکل بیشتر رخ دهد.

درد پس از پر کردن دندان با آمالگام

اگر دندانپزشک از پرکننده آمالگام استفاده کند، گاهی اوقات هنگام گاز گرفتن باز هم ممکن است یک شوک الکتریکی شدید را تجربه کنید. این شوک «گالوانیکی» همانطور که شناخته شده است، می‌تواند بین دو فلز مختلف رخ دهد. به این ترتیب، یک جریان الکتریکی کوچک در دهان شما ایجاد می‌شود و به عنوان تکان کوچک، اما اغلب غافلگیرکننده و دردناک احساس می‌شود. جویدن فویل یا خوردن قاشق و چنگال به مواد پرکننده آمالگام نیز می‌تواند باعث این اتفاق شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید