پیش از اینکه کودک خود را به دندانپزشکی ببرید، نیاز به کسب اطلاعاتی در زمینه اقدامات لازم پیش از مراجعه به مطب دندانپزشکی خواهید داشت. این اطلاعات کمک می کنند تا تجربه ای خوب به تجربیات دندانپزشکی کودکتان اضافه شود.

راهنمای انتخاب دندانپزشک برای کودک

دندانپزشکی یکی از حوزه های مهم پزشکی است که با درمان و ترمیم دندان ها سروکار دارد. همه ما به عنوان یک فرد بالغ، برای درمان دندان هایمان به دندانپزشک مراجعه می کنیم؛ اما گاهی برای مراجعه دچار تردید می شویم. اگر چه در حین فرآیند درمان، دردی متوجه دندان هایمان نمی شود، اما همان عملیات پیچیده و زمانبری که روی دندان ها صورت می گیرد، برای ما تبدیل به یک معضل شده که می توانیم آن را نزد خود حل کنیم. یقینا داشتن دندان های خراب و پوسیده، سخت تر از درمان آنهاست و پس از درمان با خود می گوییم کاش زودتر برای این کار اقدام کرده بودیم.

مسئله اینجاست که هضم این موضوع یعنی مراجعه به دندانپزشک برای کودکان، بسیار سخت تر از ما بزرگسالان است. آنها به اقتضای سن خود بازیگوش هستند و ترسشان نیز مانع از همکاری آنها با دندانپزشک می شود؛ اما دندانپزشک کودکان می داند چطور باید کودک را جذب کند و او را بر سر یونیت دندانپزشکی بنشاند. یکی از روش های موثری که سبب جذب کودکان به مطب دندانپزشکی شده و باعث غلبه آنها بر ترسشان می شود، دیزاین های زیبا و کودکانه ای است که در مطب صورت گرفته است. همچنین تدارک وسایل بازی و سرگرمی در مطب نیز شیوه دیگری است که منجر به همکاری کودک با دندانپزشک می شود.

دندانپزشک کودک کسی است که با تکیه بر علم و تخصص خود اقدام به ارائه خدمات لازم در رابطه با پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان اطفال، کودکان و نوجوانان می کند. در ادامه می خواهیم به یکی از سوالات مهمی که در خصوص دندانپزشک کودک وجود دارد، پاسخ دهیم. سوال این است که دندانپزشک کودک دارای چه ویژگی های رفتاری است؟ یا به بیان دیگر یک مطب دندانپزشکی دارای چه مشخصاتی است و چه زمانی می توان فرزندان خود را با خیال آسوده به آن سپرد؟ پاسخ تمامی این سوالات را در ادامه خواهیم داد اما قبل از آن به معرفی یکی از بهترین دندان پزشکان کودکان خواهیم پرداخت :

دکتر نیلوفر گودرزی، دندانپزشک متخصص کودکان

دکتر نیلوفر گودرزی، متخصص دندانپزشک کودکان و نوجوانان با بیش از ۱۵ سال سابقه کار، یکی از بهترین دندانپزشکان متخصص کودکان در شهر تهران است. او دارای مدرک دکتری دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و بورد تخصصی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد.

راهنمای انتخاب دندانپزشک برای کودک

دکتر گودرزی با استفاده از جدید ترین روش های درمانی و تجهیزات پزشکی، بهترین نتایج را برای کودکان به ارمغان می آورد و به والدین مشاوره تخصصی در زمینه پیشگیری از پوسیدگی دندان ارائه می دهد.

خلق محیط امن و زیبا برای کودک

پدر و مادرها همواره نگران این هستند که مبادا مطبی که کودک خود را رهسپار آن کرده اند، یک مکان نامناسب برای او باشد. یک مطب دندانپزشکی امن و زیبا که دیوارهای آن با نقاشی ها و طرح های فانتزی و رنگارنگ پوشانده شده، قطعا تمام این نگرانی ها را از بین خواهد برد. کودکان با چنین محیطی، راحت تر ارتباط برقرار کرده و در نتیجه همکاری بیشتری از خود نشان می دهند. همچنین این محیط ضمن برخورداری از نمای چشم نواز، کاملا امن بوده و سبب راحتی هر چه بیشتر کودک خواهد شد.

دارای یک شخصیت گرم و صمیمی

به عنوان راهنمای انتخاب دندانپزشک برای کودک، نه تنها باید محیط دندانپزشکی را مورد ارزیابی قرار دهید، بلکه باید شخصیت رفتاری دندانپزشک را نیز بررسی نمایید. یک دندانپزشک باید شخصیتی گرم و مهربان داشته باشد تا کودک بتواند با او احساس صمیمیت و راحتی کند. اگر این فرد دارای رفتار پرخاشگرانه و تند باشد، نه تنها سبب ترساندن کودک و عدم همکاری او می شود، بلکه نارضایتی پدر و مادر را رقم خواهد زد. همچنین او با این رفتار زننده، مشتریانش را نیز یکی پس از دیگری از دست می دهد.

ویژگی های دندانپزشک کودک
ویژگی های دندانپزشک کودک

صبر و حوصله

دندانپزشکی کودک یکی از دشوارترین کارهاست و اگر پزشک متخصص، خیلی از ویژگی های رفتاری را نداشته باشد و یا این ویژگی ها را در خود تقویت نکرده باشد، قطعا به مشکل بر میخورد. چنین فردی بیش از همه باید با صبر و حوصله باشد. همانطور که می دانید اغلب کودکان، ذات ناآرامی دارند و نمی توانند مثل بزرگترها یک یا دو ساعت به طور ثابت یکجا بنشینند. برای حصول این نتیجه، ترفندهای بسیاری لازم است که یک دندانپزشک حاذق آنها را میداند. در ضمن این فرد با برخورداری از شکیبایی بسیار، اضطراب های کودک را از بین برده و آرامش را جایگزین آن می سازد.

ارائه توصیه های لازم به کودک

دندانپزشک کودک نه تنها باید دارای مجموعه ای خصایص و ویژگی های مثبت باشد، بلکه می بایست توصیه های لازم در خصوص مراقبت از دهان و دندان را به شیوه ای کاملا درست و دلسوزانه به کودک ارائه دهد. او باید به کودک یادآور شود که روزی دو بار مسواک زدن دندان ها امری ضروری است. این امر، مانع از پوسیدگی دندان ها و مراقبت از آنها خواهد شد. دکتر نیلوفر گودرزی دندانپزشک کودکان یکی از پزشکان حاذقی است که با رعایت تمام قواعد و اصول رفتاری، تجربه ای خوش از درمان را برای کودکان دلبند به یادگار نهاده است.

دارای یک روحیه شاد و شوخ

کودکان به دلیل رها بودن از تمام دغدغه ها، روحیه شادی دارند. آنها می توانند با هر کسی که دارای چنین روحیه ای باشد، ارتباط خوبی بگیرند. بنابراین یک دندانپزشک شوخ طبع و شاد می تواند در برقراری این ارتباط، موفق عمل کند. برای مثال دندانپزشک برای همزاد پنداری با کودک می تواند صداهای بچه گانه یا شکلک های مختلف از خود بروز دهد.

تنوع در کار

هر کودک با توجه به شرایط و سنی که در آن قرار دارد؛ شرایط کاری خاصی را از سوی دندانپزشک می طلبد. برای مثال اگر بنا بر استفاده از بی حسی در دندان کودک باشد، دندانپزشک ابتدا شرایط را سنجیده و سپس کارش را آغاز می کند. اگر کودک، همکاری مساعدی از خود نشان دهد، بی حسی موضعی برای او مناسب خواهد بود. در صورت عدم همکاری کودک، شرایط فرق می کند.

در این زمان دندانپزشک می بایست از سایر روش های بی حسی استفاده نماید. البته در این شرایط، مدت درمان هم طولانی تر خواهد بود. منظور از مدت، تعداد دفعات مراجعه بیمار است. در هر حال یکی از روش های مناسب بی حسی در چنین شرایطی، بیهوشی عمومی یا گاز خنده است. گاز خنده، خللی در هوشیاری کودک به وجود نمی آورد؛ اما جلوی مزاحمت ها و شیطنت های او را می گیرد.

رعایت ملاحظات کافی از سوی دندانپزشک

الزاما همه کودکانی که به دندانپزشک مراجعه می کنند، از سلامت جسمانی کامل برخوردار نیستند. برخی از آنها دچار مشکلاتی همچون مشکل در راه رفتن بوده و ناچارا از ویلچر استفاده می کنند. با توجه به این شرایط، دندانپزشک و تیم درمانی او باید تمام تلاششان را کرده و ملاحظات لازم را به عمل آورند. این کار باعث انطباق پذیری بیمار و پزشک با محیط درمان شده و پروسه درمان را نیز بهبود می بخشد.

نشان دادن خلاقیت های متنوع

یک دندانپزشک حرفه ای و با تجربه می داند باید چه خلاقیت هایی از خود بروز دهد تا باعث انعطاف پذیری بیمار شود. کودکان به خلاقیت های جدید و متفاوتی که یک دندانپزشک از خود نشان می دهد، واکنش مثبت نشان داده و در نتیجه باعث سرعت بخشیدن به روند درمان خواهند شد. در ضمن این کار یک نتیجه مهم دیگر را نیز در پی دارد. آن نتیجه، خلق یک تجربه به یاد ماندنی و شیرین برای کودک خواهد بود. به دنبال آن، کودک برای مراجعات بعدی با دندانپزشک، مقاومت نشان نداده و پدر و مادر را تا مطب همراهی خواهد کرد.

تخصص و تبحر

داشتن تخصص و تبحر کافی برای دندانپزشک کودک، از هر چیزی مهمتر است. دندانپزشکانی که در این حوزه فعالیت دارند؛ دوره های بیشتری گذرانده و دوره آموزشی آنها یک دوره از دوره دندانپزشکی عمومی، بیشتر است. آنها با طی نمودن این دوره، اطلاعات کافی را به دست آورده و با تکیه بر آن، درمان را از سر می گیرند. همچنین این گروه از دندانپزشکان با روانشناسی کودک آشنا بوده و روند رشد و درمان کودک را نیز تماما از بر می باشند.

دندانپزشکی کودک
دندانپزشکی کودک

این بار نوبت پدر و مادرهاست

پیش از اینکه کودک خود را به دندانپزشکی ببرید، نیاز به کسب اطلاعاتی در زمینه اقدامات لازم پیش از مراجعه به مطب دندانپزشکی خواهید داشت. این اطلاعات کمک می کنند تا تجربه ای خوب به تجربیات دندانپزشکی کودکتان اضافه شود. یکی از کارهایی که ملزم به انجام آن می باشید، این است که این موضوع را ساده نشان داده و توضیح اضافی ندهید. همین توضیحات زیاد می تواند استرس کودک را افزایش دهد.

چند روز قبل از بردن او به مطب، با او بازی دندانپزشکی انجام دهید، خود را یک دکتر معرفی کنید و او را یک بیمار فرض نمایید. یک نگرش مثبت از دندانپزشک در کودک به وجود آورید. از تعاریف مثبت و سازنده استفاده کنید. رشوه دادن به کودک برای آرام کردن او، کار بسیار اشتباهی است. با این اقدام، نه تنها تاثیری در آرام کردن کودک نخواهید داشت، بلکه اضطرابش را دو چندان خواهید کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید