خوزستان یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این شهر کت‌های دزفول می‌باشد.

از کت‌های دزفول چه می‌دانید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: کت‌های دزفول خنک کننده‌های دست‌ساز انسان‌های کهن هستند که به صورت حفره‌های غار مانند در کنار رودخانه دزفول حفر شده‌اند. این کت‌ها که امروزه از جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شوند، برای فرار از گرمای خوزستان در تابستان در جوار رود جاری و زلال دز طراحی شده‌ بودند.

قدمت بنا

در هر حال طبق گفته کارشناسان هنوز تاریخ دقیق و مشخصی برای پیدایش این کت ها وجود ندارد، در دل صخره های کنار رودخانه که از جنس سنگ کانگرومرا تشکیل شده اند کت های دزفول حفر شده اند، در زمان گذشته این کت ها بیشتر برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان مورد استفاده افراد قرار می گرفته است.

از کت‌های دزفول چه می‌دانید؟

ویژگی کت‌ها

ارتفاع کت ها بین دو تا چهار متر می باشند و سقف آن ها به وسیله سنگ های درشت و ریزی که به شکل طبیعی زمین هستند، مزین شده اند. مساحت کت ها بسته به امکان توسعه و کاربردشان متفاوت است و چیزی بین ۵ متر مربع تا بیش از ۱۰۰ متر مربع حفر می شوند.

از کت‌های دزفول چه می‌دانید؟

سرگذشت کت های دزفول

طبیعتا می دانید که استان خوزستان یکی از گرم ترین استان های کشورمان است، اما در قسمت شمال این استان که شهرستان دزفول واقع است عبور رودخانه دز از وسط این شهر، در فصول گرم سال تفریحگاه های متنوعی فراهم کرده است که باعث تمایز شهر دزفول با دیگر شهرهای این استان می باشد.

در فصول گرم سال علاوه بر استفاده شهروندان از این امکانات تفریحی، این شهر مقصد بسیاری از گردشگران از شهرای اطراف است که علاقه زیادی به تفریحات و طبیعت تابستانه دارند. در واقع این نوعی تجربه منحصر به فرد می باشد تفریحات حفره ای مانند که مردم دزفول به آن ها کت می گویند یکی از این تجربیات است.

کلمه کت در واژه نامه دهخدا به معنای کاریز،کت کن، کاریزکن می باشد و در این لغت نامه درباره کاریز گفته شده است: کاریز، به جوی آبی گفته می شود که در زیر زمین کنده می شود، تا آب از آن روان شود. کلمه کاریز در شهرستان دزفول به معنای «قنات» یا «قمش» می باشد.

از کت‌های دزفول چه می‌دانید؟

این موضوع که کت ها به واسطه چه کسی و به چه صورت حفر شده اند کاملا مشخص نشده اما چیزی که واضح است این است که در گذشته وسایل خنک کننده ای وجود نداشته و افراد در فصول گرم سال برای فرار از گرما، برای تفریحات آبی، و لذت بردن از محیط، استفاده از آب رودخانه دز، شنا کردن اقدام به ساخت صخره های مجاور رودخانه دز کردن و به آن ها پناه می بردند.

می توان گفت در زمان گذشته افراد با عنوان آب سالار یا میراب وظیفه داشتند ورودی به تونل های آبرسانی و شبکه های آبیاری زیر زمینی شهر دزفول را کنترل کرده و برعهده بگیرند این افراد برای اقامت در کنار دهانه ورودی آب به شبکه آبرسانی که در زبان محلی به قنات معروف است از کت ها استفاده می کردند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید