۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 55496423

آبشارگردی در خوزستان تجربه متفاوتی است همراه باشید تا بدانیم آبشارهای آرپناه کجاست.

آبشارهای آرپناه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: «آبشارهای آرپناه» از مکان‌های گردشگری و جاهای دیدنی استان خوزستان در شهرستان لالی است که حتی در فصل گرم سال نیز برای گردشگران جذابیت دارد.

خوزستان جزو استان‌های گرمسیری ایران محسوب می‌شود؛ با این حال، مناطق خوش‌آب‌وهوایی چون آبشارهای آرپناه در آن خودنمایی می‌کنند که به‌لطف چشم‌اندازمنحصربه‌فرد، آب‌وهوای مطبوع و دسترسی آسان، محلی ایدئال برای اوقات فراغت گردشگران و مردم بومی به حساب می‌آیند.

آشنایی با آبشارهای آرپناه

اگرچه خوزستان یکی از استان‌های گرمسیری ایران به‌حساب می‌آید، اما مناطق خوش‌آب‌وهوا و پردرختی هم دارد که گردشگران را جذب خود می‌کند. آبشارهای آرپناه لالی یکی از این دیدنی‌ها هستند.

منطقه‌ای سرسبز را تصور کنید که صدای آب روان که از چشمه‌ای پرخروش جاری می‌شود، در آن پیچیده باشد. چشمه‌ای که‌ در نهایت به‌شکل چند آبشار ازکوه سرازیر می‌شود.

این‌جا مجموعه آبشارهای آرپناه لالی است. آبشارها در فاصله‌ی ۴۴ کیلومتری لالی، در جاده لالی به پِبده قرار گرفته‌اند و فاصله‌ی آبشارها تا اندیکا نیز ۴۳ کیلومتر است.

دیگر مسیرهای دسترسی به آبشار آرپناه از جاده‌های مسجدسلیمان، دزفول و گُتوَند است که رسیدن به آبشار را ساده‌تر می‌کند.

آبشارهای آرپناه خارج از شهر و در دامنه‌ی کوه قرار دارند. با این وجود امکانات رفاهی لازم در این منطقه تعبیه شده است.

البته وسیله‌ نقلیه‌ی عمومی به منطقه رفت‌وآمد نمی‌کند. باید با ماشین شخصی یا تاکسی دربست خودتان را به آرپناه برسانید. ماشین را به پارکینگ می‌سپارید و پیاده‌روی شروع می‌شود.

آبشارهای آرپناه کجاست؟

منظره‌ی تک‌درخت‌های پراکنده در دشت سرسبز، نوید کوه‌پیمایی دلچسبی را می‌دهد. خیلی زود آلاچیق‌ها و سکوهای سیمانی را می‌بینید که برای چادر زدن یا برپاکردن بساط پیک‌نیک درنظر گرفته شده‌اند.

آب آشامیدنی و خوراکی به‌حد کافی همراه داشته باشید. این محل سرویس بهداشتی دارد تا مسافران از این بابت خیالی آسوده داشته باشند.

پل عابر کمک می‌کند گردشگران بتوانند از روی آب جاری بگذرند و به دشت آن‌سوی چشمه دسترسی پیدا کنند. پس محدودیتی برای گشت‌وگذار مقابل‌تان نیست.

آب چشمه در چند نقطه به آبشار تبدیل می‌شود، از این‌رو چندین آبشار پیش روی شما خواهد بود. بستر این آبشارها به حد کافی وسیع و امن هست که بتوانید آب‌تنی کنید و پاشیدن آب پودری خنک را روی پوست‌تان حس کنید.

در عمیق‌ترین جای رود، آب به‌زحمت ممکن است تا کمر شما برسد؛ در گوشه و کنارها آب در حد مچ پا بالا می‌آید.

خنکی آبشار و چشمه و سبزی منطقه باعث شده تابستان‌ها هم هوای دلچسبی داشته باشد. آب خنک است و اگر تابستان به چشمه‌های آرپناه بروید، گرما را از تن‌تان می‌گیرد.

آب این آبشارها آنقدر به راهش ادامه می‌دهد تا به چشمه تلوک یا بی‌بی‌ترخان و آب شور برسد و در نهایت به رودخانه کارون می‌ریزد. نکته‌ی جالب دیگر آسیاب‌های آبی‌ست که در مسیر رسیدن به چشمه تلوک ساخته‌اند، مانند آسیاب نهنگ و پلنگ.

دریاچه سد گُتوَند یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف لالی به‌شمار می‌رود. دریاچه سد گتوند به پل قدیم هم معروف است، چراکه در این منطقه پل قدیمی لالی به مسجدسلیمان قرار دارد. گذشته از لذت بردن از منظره‌ی دلچسب دریاچه، امکان قایق‌سواری هم وجود دارد.

آبشارهای آرپناه کجاست؟

فاصله لالی تا آرپناه

آبشارهای آرپناه که به‌عنوان «آبشارهای کسد» نیز شناخته می‌شوند، در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان لالی و حدود ۲۱۲ کیلومتری شهر اهواز قرار دارند.

در ۴۵ کیلومتری شهرستان لالی در استان خوزستان مجموعه آبشارهای آرپناه قرار دارد. از لالی تا آرپناه حدود ۴۵ کیلومتر راه است.

اما جاده ای که طی کردیم آنقدر مارپیچ و باریک و خطرناک بود که فکر میکنم یک ساعت و نیم طول کشید تا آن را طی کنیم. تا پارکینگ پای خود آبشار با ماشین قابل رفتن است.

برای شب مانی فقط آلاچیق وجود دارد که البته گزینه ما هم چادر زیر آلاچیق ها بود. به نظرم ساخت این تعداد آلاچیق درست کنار خود آبشار کار جالبی نبود.

حداقل باید با فاصله بیشتری از آبشار می ساختند تا نمای آبشار خراب نشود. متاسفانه همین امر سبب مشکل همیشگی زباله ها در نمایی نزدیکی به آبشار شده بود.

به هر صورت اگر در امتدا رودخانه بالا بروید چندین آبشار کوچک و بزرگ را خواهید دید که هر کدام زیبایی خودشان را دارند. فشار آب در برخی مناطق زیاد است پس برای شنا احتیاط کنید و مناطق مناسب را انتخاب کنید.

در قسمتی از مسیر نیز به امامزاده ارپناه می رسد که بسیار مورد احترام مردم منطقه است و گنبد پلکانی زیبایی دارد که دیدنش از خالی از لطف نخواهد بود.

آبشارهای آرپناه کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 1
    آبشار آرپناه بسیار عالی و دیدنی و باصفا و مردمی بشدت بامحبت و دوس داشتنی با امکاناتی تقریبا کامل و پارکینگ ماشین. البته بهتراست بخاطر حصول اطمینان در پارکینگ خودتان نیز تا اندازه ای مراقب ماشین باشید که بهتر خوش بگذره.
  • جواد طرغی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 1
    با عرض سلام جا داره از اهالی آبشار آرپناه تشکر کنم که واقعأ با اخلاق با معرفت و بامحبت هستند جا داره از آقای کریمی تشکر کنم بخاطر مهمان‌نوازی که داشتند
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا جای زیبایی هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید