۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: 55399148

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کردستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان سنگ‌ نبشته اورامان می‌باشد.

سفری به سنگ‌ نبشته اورامان

سلام نو - سرویس گردشگری: استان کردستان با جاذبه‌های متنوع تاریخی و طبیعی، یکی از مقاصد جذاب گردشگری است. در میان دیدنی‌های گوناگون کردستان، آثار تاریخی جالب‌توجهی جای گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به سنگ‌ نبشته اورامان یا کتیبه تنگی ور اشاره کرد. قدمت این کتیبه میخی به دوره امپراتوری آشور می‌رسد.

سفری به سنگ‌ نبشته اورامان

ویژگی‌های غار

درکردستان خوشبختانه از اواسط سال ۱۳۷۷ تا به حال محوطه های فراوانی ،شناسایی شده است که مجموع نقوش آن بالغ بر ۱۰۰۰ نقش است . این تصاویر که بر روی سنگ ها و دیواره غارها در کوههای کردستان کنده کاری شده است عبارتند از :تصویراسب و سوار، بزکوهی ، گوزن وآهوی جبیر، سگ، مار ،گراز ، تصاویر خورشید ، انسان ، اشکال هندسی ، اشکال گیاهی ، و نمادهای نامفهوم. کنده کاری های صخره ای و غاری کردستان در مناطق مختلف هورامان ،سارال ، دهگلان ، دیواندره و بیجار است. پراکندگی محوطه ها نشان می دهد، در عهد باستان مردمان فراوانی در مکانهای مختلف این سرزمین زندگی می کردند . بررسی های روی نقوش و مطالعه برروی آنها معلوم می کند، این کنده کاری ها مربوط به دوران مختلف است .

سفری به سنگ‌ نبشته اورامان

سرگذشت بنا

در حال حاضر حدود ۲۷ قرن از نگارش این کتیبه می‌گذرد و گذر زمان سبب شده است این اثر تاریخی در اثر ساییدگی، یخبندان و... دچار آسیب شود.

کتیبه زینانه اولین بار در سال ۱۳۴۷ شمسی توسط یک هیئت باستان‌شناسی به سرپرستی علی اکبر سرفراز مورد بررسی قرار گرفت. وی قدمت کتیبه را به هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد و مربوط به امپراتوری آشور دانست.

موقعیت مکانی سنگ‌نبشته

سنگ‌نبشته اورامان بر روی صخره‌ای در دهانه تنگ تنگی ور و بر دیواره کوه زینانه ایجاد شده است. این کوه در حدود ۵۰۰ متری شمال غرب روستای تنگی ور و در در ۴۵ کیلومتری شمال غربی کامیاران قرار دارد.

سفری به سنگ‌ نبشته اورامان

مناسب‌ترین زمان سفر

با توجه به کوهستانی بودن منطقه، بهترین زمان برای سفر به تنگی‌ ور و بازدید از سنگ نبشته اورامان، فصول گرم‌تر سال است. بازدید از این مکان هزینه‌ای در بر ندارد و رایگان است. در نظر داشته باشید که به‌دلیل قرارگیری سنگ نبشته و نقش برجسته روی بدنه کوه، در صورت تمایل به بررسی نزدیک سنگ نوشته، باید همراه با راهنما و مجهز به تجهیزات باشید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید