شهر تبریز از توابع استان آذربایجان‌شرقی از زیباترین شهرهای ایران است که آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است که بسیاری از این آثار اعتباری جهانی دارند که همواره مورد استقبال بازدید کنندگان قرار می‌گیرد.

آیا از زیبایی‌های ائل گلی تبریز دیدن کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: تبریز یکی از زیباترین شهرهای ایران هست و فرهنگ و تمدن بسیار غنی دارد. کلان شهری زیبا، دیار آذری زبان ها و مرکز استان آذربایجان شرقی است.

یکی از تفرج گاه‌های اصلی و از مشهورترین جاهای دیدنی تبریز ائل گلی یا ایل گلی یا همان شاه گلی سابق است که در ۷ کیلومتری مرکز شهر تبریز قرار دارد. این تفرجگاه گرد یک استخر بزرگ که به یک دریاچه کوچک می‌ماند شکل گرفته و دور تا دور آن را درختان و گل‌های زیبا فرا گرفته‌اند. در مرکز این استخر بزرگ یک بنای هشت ضلعی دوطبقه قرار گرفته و تنها راه ارتباطی با آن خیابانی است که این بنای زیبا را به اطراف استخر متصل می‌کند. یک شاخه از رودخانه لیقوان به این دریاچه پر از ماهی می‌ریزد و منبع اصلی تأمین آب آن است. ائل در گویش ترکی به معنای مردم و گول به معنای استخر است. این ترکیب به معنای استخر مردم است. پس از انقلاب اسلامی نام این تفرجگاه زیبا از شاه گلی به ائل گلی تغییر یافت.

آیا از زیبایی‌های ائل گلی تبریز دیدن کرده‌اید؟

سرگذشت ائل گلی

شاه گلی به‌معنای استخر شاه است و این مکان در ابتدا استخری بوده است که در زمان آق قویونلوها ایجاد شده بود و در دوران صفویه نیز گسترش یافت. پیش از روی کار آمدن صفویان، این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود. صفویان نخاله، شن و ماسه‌های این استخر را خالی کردند و دور آن دیوار کشیدند. استخر مذکور در آن زمان ۱۲ متر عمق داشت. در دوران قاجار نیز مسیرهایی در اطراف این استخر ایجاد شد و درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف این مکان برای تزئین و تبدیل آن به گردشگاه کاشتند.

در دوران پهلوی این مکان به شهرداری واگذار شد تا آن را تبدیل به گردشگاهی عمومی کند و در این زمان بود که اولین تعمیرات اساسی در محل مذکور انجام شد. در حال حاضر این استخر ابعادی در حدود ۲۰۰ در ۲۰۰ متر دارد که عمق آن در گوشه شرقی از ۳ متر تا ۹ متر در کناره دهانه متفاوت است. البته در گذشته ابعاد استخر بزرگ‌تر بود و کف آن نیز طبیعی بود؛ اما در حال حاضر به‌دلیل ایجاد باغچه در اطراف آن، ابعادش تا حدودی کاهش یافته است.

آیا از زیبایی‌های ائل گلی تبریز دیدن کرده‌اید؟

دلایل اهمیت پارک ایل‌ گلی تبریز

قدمت ائل گلی به سال ۱۷۸۵ برمیگردد این جاذبه زیبا دارای یک کاخ دو طبقه با طاقهای ایرانی که در وسط دریاچه قرار گرفته. مسیر زیبای پیاده روی برای رسیدن به عمارت ساخته شده ، شما میتوانید سوار قایق شوید و دور آن بگردید. حالا بیایم برخی از دلایل اهمیت این مکان زیبا را برسی کنیم :

قدیمی ترین پارک بسیار بزرگ و پیشرفته در تبریز.

در تاریخ ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۷ ثبت آثار ملی ایران شد.

بزرگترین مجموعه پیست اسکیت کشور در این پارک واقع شده است.

بسیاری از امکانات مانند توالت ، فضای سبز فراوان ، پارک های تفریحی ، زمین های ورزشی ، رستوران ها و ... لذت گشت و گذار را دو چندان می کنند.

هوا در اینجا آنقدر خوب است که مردم از سراسر شهر برای تنفس در هوای پاک به ائل گلی می روند.

می دانستید اینترنت واقع در فضای پارک ائل گلی وجود دارد ؟

با بازدید از پارک ائل گلی در تبریز در واقع از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه این شهر بازدید کرده اید.

آیا از زیبایی‌های ائل گلی تبریز دیدن کرده‌اید؟

مناسب‌ترین زمان بازدید از ائل گلی

ائل گلی در هر زمانی از سال جذابیت خود را دارد؛ در فصل بهار با گل‌های نوشکفته و برگ‌های سبز رنگ، در فصل تابستان با نسیم دلپذیر و سایه‌ درختان، در فصل پاییز با برگ‌های رنگارنگ و در فصل زمستان با فضای برف‌پوش و رویایی. با این همه فصل بهار و تابستان احتمالا بهترین زمان بازدید از ائل گلی برای افراد با سلایق مختلف است. برای ورود به مجموعه نیازمند پرداخت هزینه نیستید و پارک به‌صورت ۲۴ ساعته باز است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید