قزوین یکی از استان‌های زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان بنای بقعه پیر می‌باشد که در تاکستان واقع شده است.

بنایی به شکل مربع مستطیل در قزوین

سلام نو - سرویس گردشگری: بنای بقعه پیر تاکستان به شکل مربع مستطیل است و پوشش گنبدی آن به وسیله چهار سه کنج بر روی نقشه مربع مستطیل سوار شده است. این بنا در نهایت سادگی شیوه معماری استواری دارد و از استحکام و زیبایی آجر کاری‌های دوره‌های سلجوقی بهره‌مند است. این آجر کاری‌ها در نمای ورودی و نیز در قسمت داخلی هشت وجهی زیر گنبد به خوبی نمایان است، در این قسمت نگاره‌هایی به شکل صلیب شکسته و تکه‌های کوچک گچبری مشاهده می‌شود. با توجه به سفال‌هایی که به هنگام حفاری نقشه اصلی بنا از این مکان به دست آمده و نوع معماری و مصالح به کار رفته در آن می‌توان این بنا را متعلق به دوره سلجوقی دانست. مقبره پیر به شماره ۳۸۴ در فهرست ملی کشور ثبت شده است و از جاذبه های گردشگری تاکستان به حساب می‌آید.

بنایی به شکل مربع مستطیل در قزوین

قدمت بنا

بعضی‌ها معتقدند این بنا از اول آتشکده بود و بعدها آن را به آرامگاه تبدیل کردند. اگر به چنین ادعایی استناد کنیم؛ پس باید بگوییم این بنا به دوران قبل از اسلام تعلق دارد؛ اما نوع آجرکاری سردر و سرپایه‌ها معماری سلجوقی را نشان می‌دهد. جایی هم حرفی از مرمت این بنا در این دوره به میان نیامده است؛ پس نمی‌شود گفت که نشانه‌های معماری آن به دوران مرمت بنا برمی‌گردد. به نظر بعید است که آرامگاه پیر تاکستان قدمتی بیشتر از دوران سلجوقی داشته باشد.

اوژن فلاندن، نقاش و جهانگرد فرانسوی در ۱۲۵۷ به سیاه دهن سفر کرد. او از بنای بقعه پیر نقاشی جالبی کشیده و آن را در خاطرات خودش ثبت کرده است. فلاندن معتقد است که آرامگاه بقعه پیر را به سبک هندی ساخته‌اند و به دوره مغول تعلق دارد. این بنا را در ۱۳۳۰ ثبت ملی هم کرده‌اند.

بنایی به شکل مربع مستطیل در قزوین

معماری بقعه

بنای کلی آرامگاه مربع‌مستطیل است و گنبد آن را روی چهار سه‌کنج سوار کرده‌اند. این بقعه دری چوبی دارد که حدود ۲۰۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر است. کتیبه‌ای در این در چوبی باقی مانده است که میله‌های آهنی از آن محافظت می‌کند. گنبد بقعه پیر دوپوش است که به خاطر تعمیر کمی تغییر کرده است. دوپوش همان ستون‌های مخروطی است که روی چهار فیل‌پوش و طاق‌نمای بین آن‌هاست.

امروزه از این آرامگاه چهارطاقی دو رج طاق‌نمای کوچک سه کولی با بندکشی‌های نقش‌دار باقی مانده است. قطار مُقَرنس‌ها هم در این بنا تماشایی است. شاید اسم مقرنس برایتان کمی ناآشنا باشد؛ اما چشم‌های آشنا با هنرتان آن‌ها را می‌شناسد. مقرنس یا آهوپا همان تزیینات برجسته زیر طاق‌ها و نیم‌طاق‌هاست. سرتان را بالا بگیرید و این هنر زیبا را در لنز دوربینتان ثبت کنید. از ویژگی‌های بنای آرامگاه بقعه پیر که به دوره سلجوقی می‌رسد، گچ‌بری چلیپا (صلیب) در بین آجرها و نوع آجرکاریست. آجرهای این بنا ۲۲ در ۲۲ سانتی‌متر است.

مناسب‌ترین زمان سفر

تاکستان زمستان‌های سرد و طاقت‌فرسایی دارد و در بیشتر اوقات مسیرهای دسترسی‌اش در این فصل مسدود می‌شود. تابستان‌ها هم هوای این شهر خیلی گرم می‌شود. بهترین زمان سفر برای بازدید از آرامگاه بقعه پیر تاکستان اوایل بهار تا اوایل پاییز است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید