جاذبه های گردشگری قزوین پر شمار است از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه اوان؛ دریاچه ای خارق العاده و دیدنی بدانید.

دریاچه اوان؛ دریاچه ای خارق العاده و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای لمس آرامش طبیعت می توان با کمی دور شدن از شهرهای بزرگ جاههای بکر و خوش آب و هوا را پیدا کرد و ساعاتی را در دل طبیعت با آرامش گذراند.

طبیعت خود را با دریا، دریاچه، دشت، جنگل، بیابان، کویر، رودخانه، کوه، باغ و … به ما نشان می دهد و هر کس جایی را برای طبیعت گردی اش انتخاب می کند.

دریاچه ها همیشه از پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی بوده اند، جایی که آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبا فضایی آرامش بخش را به وجود آورده تا مدتی را در آن به دور از روزمرگی ها بگذرانیم.

ایران پر از دریاچه های زیباست یکی از آن ها دریاچه اوان در استان قزوین است که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم،

مسیر دریاچه اوان

دریاچه اوان در شهر و دهستان معلم کلایه از توابع بخش رودبار الموت استان قزوین واقع است. این دریاچه در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در میان چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زر آباد استان قزوین قرار دارد.

این دریاچه در طبیعت بکر الموت و در دامنه کوه خشچال واقع شده است که ۷۵ کیلومتر از شهر قزوین فاصله دارد، یعنی حدود ۲-۳ ساعت. این دریاچه از شمال به دره الموت می رسد، برای همین کسانی که به بازدید از قلعه تاریخی الموت می روند، ساعاتی را به دیدن این دریاچه اختصاص می دهند.

دریاچه اوان؛ دریاچه ای خارق العاده و دیدنی

دریاچه اوان در احاطه ۴ روستای اوان، وربن، زواردشت و رز آباد قرار گرفته و ارتفاعات اطرافش زیبایی خیره کننده ای به آن داده است.

در جاده زیبای قزوین – الموت، دشت های سرسبز و گردنه های کوهستانی را پشت سر می گذارید از رجایی دشت رد می شوید و حدود ۳ ساعت پیش می روید تا به یک دو راهی برسید، راه را به سمت دریاچه اوان پیش می گیرید و پس از گذشتن از روستای زرآباد دریاچه را در روبروی خود می بینید.

در مسیر قزوین- الموت امکانات قابل توجهی وجود ندارد. پس هر آنچه را که می خواهید در شهر تهیه کنید و سپس راهی جاده شوید. البته در رجایی دشت نیز می توانید اقلام محدودی را خریداری کنید.

به سبب کوهستانی بودن مسیر و وجود پیچ های خطرناک، در رانندگی احتیاط کنید و بسیار مراقب باشید.

چشیدن طعم غذاهای سنتی قزوین را فراموش نکنید و از خرید سوغاتی های این شهر نیز غافل نشوید.

در فصل بهار دریاچه اوان و طبیعت آن از زیبایی دوچندانی برخوردار و در فصل تابستان نیز تفرجگاهی مفرح برای گردشگران است.

برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر آن، طلایی‌ترین زمان برای دیدن اردیبهشت‌ماه تا مهرماه است. به‌علت ارتفاع بالای دریاچه و قرار گرفتن در دامنه کوه خشچال، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز بسیار سرد است.

اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه بمانید و کمپ بزنید وسایل و لوازم لازم را با خود ببرید، چون اوان از شهر دور است.

دریاچه اوان؛ دریاچه ای خارق العاده و دیدنی

در فصول پاییز و زمستان دما بسیار پایین گاهی تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد و در هنگام شب دما به ۱۲ - درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. پس اگر قصد کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید لباس گرم و مناسب به‌همراه داشته باشید.

اگر هم می‌خواهید شب را در اقامتگاه سپری کنید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در منطقه الموت و در روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربن وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها بمانید تا با حوصله و وقت بیشتری این منطقه خوش آب‌وهوای قزوین را بگردید.

عمق دریاچه اوان

دریاچه اوان با ابعاد ۳۲۵ متر در ۲۷۵ متر، دارای وسعتی بیش از ۷۰۰۰۰ مترمربع است. ارقام مختلفی برای عمق این دریاچه بیان کرده اند اما مطالعات و مشاهدات تیم غواصی عمقی برابر ۶.۸ متر را برای عمیق ترین قسمت دریاچه در جنوب شرقی آن، تایید می کند.

آب دریاچه اوان شیرین است و دمای آن در عمیق ترین قسمت به حدود ۲۳ درجه سانتی گراد می رسد. بستر مملو از لجن و رسوبات دریاچه حالتی چسبنده را در کف آن به وجود آورده و میدان دیدی کمتر از یک متر را در زیر آب ایجاد می کند.

آب دریاچه اوان از چشمه هایی کوچکی که در بستر آن قرار دارند، تامین می شود. در کنار چشمه ها نزولات جوی نیز بر مقدار آب دریاچه می افزایند؛ اما میزان آب تامین شده بسیار کمتر از آبدهی چشمه های زیرزمینی است.

سرریز آب اوان، در قالب یک رود کوچک به روستاهای کوشک و آیین می رود تا مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد و زمین های آنها را سیراب کند.

دریاچه اوان؛ دریاچه ای خارق العاده و دیدنی

در حاشیه دریاچه تا دامنه کوه های اطراف، درختانی همچون بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو دیده می شوند و در میان آنها گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان نیز فرصت رشد پیدا کرده اند. از گیاهان میان آب های دریاچه نیز می توان به نی‌بن و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد.

در اطراف دریاچه کل و بز کوهی، پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ (نوعی سمور)، سیاه گوش (گربه وحشی) انواع عقاب، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغ و انواع گنجشک‌سانان، قورباغه، لاک‌پشت و خرچنگ زندگی می کنند. ماهیانی همچون قزل‌آلای رنگین‌کمان و کپور نیز در دریاچه وجود دارند و به سبب وجود گیاهان درون دریاچه محیط مناسبی برای زندگی اردک ماهی نیز فراهم شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید