خیابان‌گردی در بعضی شهرها بسیار هیجان‌انگیز است از این رو همراه باشید و از مقایسه خیابان سپه در قزوین و انزلی بدانید.

خیابان سپه انزلی

سلام نو _ سرویس گردشگری: خیابان سپه قزوین نخستین خیابان طراحی ‌شدهٔ ایران است که در دورهٔ صفوی در زمان پایتختی قزوین احداث شد.

در سال ۱۳۸۷ رسماً به عنوان اولین خیابان ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

خیابان سپه قزوین، که به نام عالی قاپو یا دولتی نیز نامیده می ‌شد، امروزه با نام خیابان شهدا شناخته شده و از ضلع شمالی به کاخ چهل ‌ستون و عمارت عالی قاپو رسیده و در ضلع جنوبی از مسجد جامع عتیق شهر نیز فراتر رفته و به خیابان سلامگاه و خیابان راه ری راه دارد.

ضلع شرقی خیابان را نیز مغازه ‌های آجرنمای جدید با سبک و سیاق قدیم در برگرفته ‌اند.

این خیابان از مهمترین آثار دوران صفویه است که با وسعتی افزونتر از آنچه در حال حاضر دارد، در عصر شاه طهماسب و شاه عباس اول برای پذیرایی ازسفرای دول بیگانه و بزرگان استفاده شد.

خیابان سپه یا بازار سپه در نقطه مرکزی انزلی و در ضلع شمالی میدان انزلی قرار دارد. این خیابان حد فاصلی از محدوده سی متری تا خیابان ناصر خسرو است.

بازار سپه انزلی، شارعی به طول حدود ۹۰۰متر است. سراسر این خیابان متشکل از مغازه‌هایی‌ست که در دو طرف خیابان قرار دارند.

مقایسه خیابان سپه در قزوین و انزلی

خیابان سپه قزوین

خیابان سپه نخستین خیابان طراحی شده ایران است که در سال ۹۵۱ هجری قمری دستور ساخت آن توسط شاه‌ طهماسب صفوی هنگام انتقال پایتخت از تبریز به قزوین صادر شد.

شاه طهماسب صفوی این خیابان را در شمال محلهٔ شهرستان قدیم یا حصار شاپور، همزمان با ایجاد جعفرآباد یعنی عمارت و خانه‌ های دو طرف این خیابان و باغ سعادت آباد و عمارت دولتخانه و حرمسرا و باغ‌ های شرقی و غربی عمارات مذکور احداث کرد.

بدین ترتیب که با دستور شاه طهماسب اول، اراضی زنگی ‌آباد از میرزا شرف جهان قزوینی خریداری شد و با عنوان جعفرآباد برای ساخت کاخ‌ ها، باغ‌ ها و عمارت ‌های حکومتی تعیین شد؛ سپس مجموعه کاخ و باغ ‌هایی در این اراضی ساخته شد که در نتیجه دولتخانه و باغشهر صفوی در قزوین در این منطقه شکل گرفت.

توصیف‌ ها و تعاریفی که عبدی بیک در اشعار خود از دولتخانه صفوی کرده است، بیانگر ساختار باغ ‌ها است.

در زمان شاه صفی نیز خیابان را از سوی جنوب امتداد دادند و به گورستان جنوب شهر قزوین (گورستان کُهَنبر) رساندند.

بعدها نام این خیابان بر قسمتی از محله شهرستان قدیم اطلاق گردید و این بخش از شهر قزوین را محله خیابان نامیدند.

مقایسه خیابان سپه در قزوین و انزلی

همزمان با این خیابان کاخ چهل ‌ستون و بیست و دو کاخ دیگر به همراه هفت سر در ورودی مجموعه دولت ‌خانه صفویه از دروازه درب کوشک تا چهارراه سپه کنونی طراحی شد که از آنها فقط سر درب عالی قاپو باقی مانده است.

در دوره قاجار و زمان ناصرالدین شاه به مباشرت سعدالسلطنه که بعدها حاکم قزوین گردید در قسمت جنوبی خیابان یعنی از مقابل مسجد جامع قزوین تا چهارراه سپه کنونی، مهمانخانه بزرگ قزوین و چاپارخانه و تلگرافخانهٔ هند و اروپا احداث شد و خیابان سپه را از شرق مهمانخانه در معبر باریکی به خیابان طهران (تهران قدیم کنونی) وصل کردند که هم ‌اکنون محل بارفروشان است.

این مهمانخانه و چاپارخانه در سال ۱۳۱۰ خورشیدی خراب شد و سبزه میدانی بر جای آن احداث گردید که به سبب بی آبی مخروبه ماند و بعداً با رسیدن خط آهن به قزوین و بنا شدن ایستگاهی در جنوب شهر، خیابان سپه را تا ایستگاه ادامه دادند و سبزه میدان مذکور و قسمتی از کاروانسرای سعدالسلطنه، که در ضلع جنوبی خیابانی که از دروازه طهران تا سلامگاه شاهزاده حسین امتداد داشت از بین رفت.

خیابان سپه قزوین به عنوان نخستین فضای شهری که ماهیتی متفاوت از میدان‌ ها و میدانچه ‌ها یا گذرهای ارگانیک فاقد طراحی داشته و بیشتر به عنوان مسیری مستقیم و طراحی شده برای رفت و آمد شباهت داشت، شناخته می ‌شود.

این محور در دوره صفوی و در دوره پایتختی شهر قزوین از محل سردر عالی ‌قاپو تا موضع تقریبی مقابل مسجد جامع احداث شده‌ است.

پس از آن و با انتقال پایتخت به اصفهان نمونه تکامل یافته تر آن در این شهر و با عنوان چهارباغ احداث شد؛ بنابراین اطلاق عنوان «نخستین خیابان ایران» برای این محور منطقی به نظر می ‌رسد.

مقایسه خیابان سپه در قزوین و انزلی

در دوران پهلوی این خیابان به اسم «سپه» تغییر نام یافت و در حال حاضر به خیابان شهدا معروف است که امروزه با سنگ ‌فرش کردن خیابان آن را به شکل گذشته طراحی کرده و ضلع شرقی خیابان را نیز مغازه ‌های آجرنمای جدید با سبک و سیاق قدیم در برگرفته‌ اند.

قزوین یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران است که قدمت آن را به شاپور اول ساسانی معروف به شادشاپور نسبت داده اند.

شادشاپور شهر قزوین را برای جلوگیری از تهاجمات بنا نهاد و در آن دژ و استحکامات تاسیس کرد و سپاهیان خود را در آن مستقر کرد.

به مرور زمان، پایگاه نظامی شاپور توسعه یافت و هسته اصلی و اولیه شهر قزوین شکل گرفت.

موقعیت این شهر همواره به عنوان گذرگاه مهم طبرستان و دریای خزر اهمیت فراوان داشته است.

خیابان سپه بندر انزلی

خیابان سپه بندر انزلی معروف به بازار سپه، یکی از خیابان‌های کلاسیک و بسیار زیبای این شهر توریستی است. بازار سپه از قدیم خیابانی برای خرید و گردش بوده است.

این خیابان بافتی کلاسیک دارد. برخی از ساختمان‌های تاریخی و بناهای مهم قدیمی، مثل مناره انزلی و بانک روس همچنان در این محدوده پابرجا هستند.

مقایسه خیابان سپه در قزوین و انزلی

بازار سپه بندرانزلی قدمتی قریب به نیم قرن دارد. این خیابان خاطرات بسیاری را در خود جای داده است. ساختار کلاسیک این خیابان برای گردشگران بسیار جذاب است.

برخی از توریست‌ها این محدوده را انتخاب می‌کنند.

در گذشته بسیاری از ساکنین کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی محدوده سپه، عموما از کسبه سرشناس و معروف شهر بودند که محل سکونتشان به مرکز شهر و مغازه‌هایشان نزدیک بوده ‌است.

کوچه‌های پیشوایی، زمانی، عاشورنژاد، رهنما و ندیم باشی از معروف‌ترین کوچه‌های خیابان سپه انزلی هستند.

در گذشته بسیاری از ساختمان‌هایی قدیمی با معماری روسی در این محدوده به وفور یافت می‌شد.

در حال حاضر برخی از مجلل‌ترین آپارتمان‌ها و مجتمع‌های ساختمانی در این کوچه‌ها ساخته شده است.

طی پنجاه سال اخیر ساختار اصلی سپه تغییر محسوسی نداشته است. به تازگی این خیابان نیز به مانند شهرداری رشت در یک طرح جدید در حال بازسازی و تغییر چهره است.

فاصله کوتاه این خیابان با بندر و بلوار ساحلی و موقعیت منحصربفرد آن بر جذابیت این بازار افزوده است. بافت و معماری این محدوده همچنان قابل توجه است.

همانطور که در مقدمه اشاره شد در گذشته نیز ساکنین کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی محدوده سپه عموما از افراد یا کسبه سرشناس و معروف شهر بودند که محل سکونتشان به مرکز شهر و مغازه‌هایشان نزدیک بوده ‌است.

بازار و خیابان سپه از بهترین و زیباترین نمونه‌های این نوع بازارهای کلاسیک و شهری‌ است که به جهت قرارگیری در شهر ساحلی در نوع خود کم نظیرند.

خیابانی که به علت موقعیت، دسترسی و ساختار خود، هویتی محسوس دارد

مقایسه خیابان سپه در قزوین و انزلی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید