جاذبه های طبیعی در قزوین شما را به شگفتی می‌آورد از این رو با ما همراه باشید چرا که خاص‌ترین دریاچه قزوین که باید دید.

خاص‌ترین دریاچه قزوین که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه‌ها همیشه از جاذبه‌های طبیعی پر طرفدار در ایران هستند. در کنار این دریاچه‌ها آرامشی وصف ناپذیر همراه با آب و هوایی دلچسب وجود دارد.

اگر به دنبال یک منطقه بکر با طبیعتی سبز و یک دریاچه زیبا هستید می‌توانید این بار به دریاچه اوان سفر کنید. ذریاچه آب شیرین اوان از زیباترین و بکرترین مناطق طبیعی استان قزوین است که در ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد و هرساله گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند.

آشنایی با دریاچه اوان

دریاچه اوان یکی از زیباترین آثار طبیعی ایران است که در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد. کلمه اوان به معنی محل تجمع آبی است که از زمین می‌جوشد. برخی معتقدند این دریاچه ۵۰۰ سال پیش در اثر یک گسل به وجود آمده که اکنون غیرفعال شده است و برخی دیگر هم می‌گویند این دریاچه بازمانده‌ای از یک دریاچه بسیار بزرگ قدیمی است.

اوان با وسعت ۷۰ هزار متر مربع و عمق حدود ۷ متر از چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه و نزولات جوی پر می‌شود و به سمت مزارع کشاورزی روستاهای کوشک و آیین می‌رود. بزرگترین طول اوان ۳۲۵ متر و عرض آن حدود ۲۷۵ متر است. این دریاچه یک هزار و ۸۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

خاص‌ترین دریاچه قزوین که باید دید

این دریاچه با آب و هوای دلچسب، امکانات تفریحی و طبیعت بکری که دارد به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است و هر سال مسافران زیادی را از سراسر ایران و حتی خارج از ایران به خود جذب می‌کند. شاید مسیر اوان به عقیده برخی مسافران کمی سخت باشد ولی ما به شما قول می‌دهیم پس از رسیدن به دریاچه از پیمودن این مسیر پشیمان نخواهید شد.

اگر از بالا با این دریاچه نگاه کنید خواهید دید که اطراف دریاچه را پوششی از درختان و درختچه‌ها در بر گرفته که تا پای کوه‌های اطراف آن پیش رفته‌اند. درختانی که در اطراف دریاچه کاشته شده شامل درختان سیب، آلبالو، گیلاس، فندق، گردو، سنجد، چنار، بید و تبریزی می‌شود که به دست مردم کاشته شده‌اند و گیاهانی مانند گون، کنگر، شیرین بیان نیز به صورت خودرو در منطقه رشد می‌کنند. همچنین گیاهانی مانند نی بن، خوشاب و چنگال آبی روی سطح دریا غوطه ور هستند که در پاییز مکان زندگی اردک ماهی‌ها می‌شوند.

تفریحات جالب در خاص‌ترین دریاچه قزوین

دریاچه اوان یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی قزوین است که در منطقه الموت و در ارتفاع ۱۸۱۵ متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه به معنای محل گرد آمدن آب نامیده شده است و در فهرست میراث طبیعی ایران به عنوان ۸۹امین اثر ثبت شده است. این دریاچه در فصول مختلف سال، دارای جذابیت های متفاوت است. در زمستان و پاییز، سطح آن یخ می زند و پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی به آن پناه می برند. شما می توانید در این فصول از اسکیت سواری و پرنده نگری لذت ببرید. در تابستان، آب دریاچه مناسب برای ماهی گیری، آب تنی و قایق سواری است. شما می توانید با قایق های پدالی که در حاشیه دریاچه وجود دارند، دقایق خوشی را تجربه کنید.

خاص‌ترین دریاچه قزوین که باید دید

قایق سواری
وسعت بزرگ این دریاچه به شما این امکان را می دهد که از زوایای دیگری این زیبایی را تماشا کنید. با اینکه هنوز امکانات اطراف دریاچه به حد مطلوبی نرسیده اند ولی قایق سواری یکی از گزینه های انتخابی شما خواهد بود.
کوهنوردی
طبیعت گردی برای برخی از گردشگرانِ خستگی ناپذیر به معنی فتح کوه های بزرگ است. با کوه های مرتفعی که اطراف دریاچه اوان قرار گرفته اند، موقعیتی برای کوهنوردی فراهم شده که باز هم زیبایی دریاچه اوان را از زاویه دیگری تماشا کنند.
اسکیت روی یخ
هوای این منطقه کوهستانی به هنگام زمستان چنان سرد می شود که سطح دریاچه یخ می بندد و در کنار جلوه خاصی که به نمایش می گذارد، بستر تفریح دیگری را فراهم می کند. در این فصل، اسکیت بازان می توانند بر روی آینه پرنقش و نگار این دریاچه حرکاتشان را به نمایش بگذارند.

دریاچه اوان یکی از جاذبه های طبیعی قزوین است که در منطقه الموت و در ۷۵ کیلومتری شمال شرق این شهر قرار دارد. شما می توانید با تورهای گردشگری یک روزه که برای بازدید از آن برگزار می شوند به این دریاچه بروید. اما اگر خواستید با ماشین خودتان به این دریاچه سفر کنید باید از اتوبان تهران – قزوین به میدان غریب کش بروید و از آنجا به سمت الموت پیش بروید. در این مسیر، دشت های سبز و کوه های بلند و گردنه های خطرناک را خواهید دید. پس از رسیدن به یک دو راهی، باید به سمت دریاچه اوان بروید و پس از عبور از روستای زرآباد، به دریاچه خواهید رسید. در حاشیه دریاچه، امکانات رفاهی مختلفی مانند سرویس های بهداشتی، محل های چادر زدن و پارکینگ وجود دارد تا گردشگران راحت تر باشند.

خاص‌ترین دریاچه قزوین که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید