گاز خنک کننده (Refrigerant) یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دستگاه‌های اسپلیت یا کولر گازی محسوب می‌شود. این گاز باید بعد از مدتی مشخص شارژ شود تا اختلالی به دستگاه وارد نکند.

۷ نشانه که گاز خنک کننده کولر گازی نیاز به شارژ دارد!

یکی از ابزارهایی که امروزه در همه خانه‌ها تقریبا پیدا می‌شود، کولر گازی و یا با نامی که بیشتر برای ما آشناست، اسپیلت است. دلایل مختلفی را می‌توان یاد کرد که چرا کولرهای گازی در سالهای اخیر با استقبال فراوانی قرار گرفته است؟ شاید عمده‌ترین و رایج‌ترین دلیل، چندکاره بودن کولرهای گازی است. در واقع شما با داشتن این دستگاه در منزل و یا محیط کار، در تمام فصول می‌توانید سیستم گرمایشی، سرمایشی و البته دستگاه تهویه هوای مناسب، داشته باشید. یکی دیگر از مواردی که موجب شده تا این دستگاه طرفداران زیادی داشته باشد، مقرون به صرفه بودن آن است. سیستم دینامی این دستگاه باعث می‌شود که برق پایینی مصرف شده و علاوه بر آن، در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسید.

گاز خنک کننده کولر چیست؟

از آنجایی که در این دستگاه، گاز خنک کننده استفاده می‌شود، بنابراین یکی از نکاتی که قبل از خرید این دستگاه باید به آن توجه کرد، آشنایی با این گازها است. باید توجه داشته باشیم که فرایند این گاز در روند کار کولر گازی نقش مهمی دارد. به عنوان مثال با کم شدن این گاز، سیستم چرخشی دستگاه ممکن است با اختلال روبرو شده و کولر گازی را دچار مشکل کند. پس یادگیری نکاتی درباره گاز خنک کننده باعث می‌شود دستگاه ما به مدتی طولانی سالم بماند و البته کیفیت خود را نیز به طور ثابت حفظ کند.

گاز خنک کننده ماده‌ای است که به طور نامحسوس وجود دارد و غیرقابل مشاهده و بی‌بو است. این گازها در محفظه‌هایی کپسول مانند برای کولرهای گازی و یا کمپرسورهای یخچال بکار برده می‌شود. یکی از خصوصیت‌های آن حالت چرخشی بین گاز و مایع است و این حالت با توجه به نوع دستگاه مصرفی شما، متغیر است.

معمولا با کم شدن حجم گاز خنک کننده، کیفیت کولر گازی نیز به طور قابل ملاحظه‌ای پایین می‌آید. البته باید تاکید کرد که پایین آمدن کیفیت کولر گازی همیشه دلیلش نمی‌تواند کم بودن گاز خنک کننده باشد. اما ما در اینجا قصد داریم علائمی را نشان دهیم که موجب می‌شود تا در حین روبرو شدن با آنها دست به کار شوید و تصمیم مناسبی اتخاذ کنید. برای این کار البته بهتر است با یک متخصص در زمینه دستگاه تهویه هوا و کولرهای گازی، مشورت شود.

نمونه کپسول های گاز خنک کننده کولر گازی (air conditioner)

علائمی که نشان می‌دهند گاز خنک کننده کولر گازی نیاز به شارژ دارد

۱. خیلی طول می‌کشد تا اتاق شما خنک شود

یکی از علائمی که معمولا همه افراد با آن روبرو می‌شوند، طول کشیدن زمان خنک شدن توسط کولر گازی منزل شما است. بنابراین اولین چیزی که می‌توان به آن شک کرد، سطح باقی مانده از گاز خنک کننده است. از آنجایی که این گاز دمای هوای موجود در اتاق را جذب و به بیرون از منزل هدایت می‌کند، با کم شدن میزان آن، این عمل با اختلال روبرو می‌شود. البته عوامل دیگری مانند اندازه، موتور و کهنه بودن دستگاه نیز از عواملی هستند که می‌توانند باعث چنین مشکلی شوند ولی اگر این عوامل موثر نباشند باید به فکر بالا بردن سطح گاز خنک کننده دستگاه باشید.

ممکن است بخواهید در گرمای تابستان با روشن کردن کولر خود خنک شوید. اما اگر متوجه شدید که به نظر می رسد سیستم خنک کننده شما کار نمی کند، ممکن است نتیجه پایین بودن مبرد تهویه مطبوع باشد.

۲. دریچه‌ها باد گرم پخش می‌کنند

گاز خنک کننده نقش عمده‌ای در گرفتن گرمای اتاق و بیرون دادن آن از فضای محل زندگی شما می‌باشد. این کار سپس با خنک کردن اتاق شما انجام می‌گیرد. چنانکه در این مراحل خللی وارد شود، یعنی سطح گاز خنک کننده شما پایین است و باید آن را شارژ کنید.

۳. هزینه قبض شما بیشتر از حد معمول باشد

گاز خنک کننده وقتی در دستگاه تهویه هوا به اندازه کافی موجود نباشد، دستگاه را دچار چالش می‌کند و دستگاه نیز برای اینکه کمبود این گاز را جبران کند، سخت‌تر کار خواهد کرد. پس یکی از علائمی که در صورت مشاهده باید به فکر شارژ گاز افتاد، روند نزولی در هزینه قبض ماهیانه برق است.

۴. وقتی که متوجه وجود یخ در کناره‌های کولر گازی خود شدید

وجود یخ در کناره‌های کولر گازی یکی از علائم مهمی است که اگر به زودی برطرف نشود ممکن است به کل دستگاه تهویه هوا خسارت وارد شود. در این صورت باید هر چه سریعتر با یک تعمیرکار تماس گرفته شود تا سطح گاز خنک کننده را بالا ببرد.

۵. شنیدن صدای حباب یا هیس از دستگاه

شاید این علامت خطرناکی در کولر گازی باشد. بنابراین آن را می‌توان از مهم‌ترین علائم خرابی دستگاه در نظر گرفت. معمولا صدای هیسی که از دستگاه شنیده می‌شود به علت وجود درز در دستگاه است. این موضوع باعث می‌شود تا گاز خنک کننده از آنجا خارج شود و باعث آن صدا شود. پس، جدا از تعمیر دستگاه باید گاز آن را نیز شارژ کنید.

۶. چکیدن آب در اطراف سیستم گرمایشی

آب مذاب شده در اطراف دستگاه، وقتی ذوب شود ممکن است چکه کرده و وارد قسمت گرم کن دستگاه تهویه هوا شود. این موضوع به هیچ وجه برای دستگاه مناسب نیست و آن را ممکن است بسوزاند.

۷. دمای تنظیم شده به هیچ وجه به حد مطلوب نمی‌رسد

وقتی کولر گازی خود را در یک دمای مشخص تنظیم کنید ولی در کمال تعجب مشاهده شود که سطح دما به هیچ عنوان به آن درجه نمی‌رسد باید سریعا به فکر شارژ گاز خنک کننده افتاد.

در صورت مشاهده علائم با متخصصان تماس بگیرید.

منبع: https://alliancehvac.ca

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید