اردکان شهرستانی در استان یزد است. مردم اردکان به زبان فارسی و با لهجه یزدی سخن می‌ گویند.شماری از زرتشتیان نیز در این منطقه زندگی می کنند.

اردکان شهری در قلب کویر مرکزی ایران

به گزارش سلام نو به نقل از ویزیت ایران، شهر اردکان در قلب کویر مرکزی ایران، در دشت یزد-اردکان، در ارتفاع ۱۰۳۵ متری از سطح دریا و در مسیر راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده است. آب و هوای اردکان در زمستان سرد وکم‌ باران و در تابستان‌ گرم و خشک است.
شهرستان اردکان دارای سه بخش«مرکزی»، «خرانق» و «عَقدا»، سه شهر«اردکان»، «احمد آباد» و «عقدا» و پنج دهستان است.
اردکان از نظر جمعیت و وسعت پس از شهر یزد دومین شهر مهم استان به شمار می‌رود. معادنی نظیر اورانیوم، ‌باریم، آهن، نمک و غیره، کارخانجات متعدد کاشی ‌سازی، کارخانجات عظیم شیشه، نیروگاه سیکل ترکیبی چادُرمِلو، کارخانه‌های گُندُله‌سازی، منطقه ویژه اقتصادی فولاد و غیره در این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. کشاورزی در اردکان به دلیل‌ کمبود آب رونق چندانی ندارد.

مهم‌ترین محصول صادراتی اردکان پسته و مهم‌ترین سوغات آن ارده و حلوا اَرده است. همچنین صنایع دستی مانند نساجی، قالی‌ بافی، آهنگری در این شهر رونق دارد. دامداری نیز به صورت پراکنده در این منطقه وجود دارد. از نقاط گردشگری اردکان می‌ توان به ابنیه و بافت تاریخی شهر، زیارتگاه ‌های زرتشتی، موزه‌ ها، وجود قنات‌ های متعدد، پوشش طبیعی و کویری منطقه اشاره کرد.
مردم اردکان به زبان فارسی و با لهجه یزدی سخن می‌ گویند. بیشتر مردم شهر مسلمان و شیعه مذهب هستند. شماری از زرتشتیان نیز در این منطقه زندگی می کنند. 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید