بناهای تاریخی استان یزد پر شمار است همراه باشید و حتما از مجموعه حجت آباد اشکذر بازدید کنید.

حتما از مجموعه حجت آباد اشکذر بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه حجت آباد وزیر در سی کیلومتری شمال غربی شهر یزد، در تقاطع جاده های تهران- یزد و یزد- . طبس قرار دارد.

مجموعه وزیر حجت‌آباد یا به‌عبارتی باغ عمارت مجومرد با زیر بنای بیش از ۱۰ هزار مترمربع در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد در روستایی به همین نام واقع شده است.

این مجموعه دارای باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و کاروانسراست و بانی آن «میرزا محمد مستوفی» حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بوده است.

این مجموعه‌ که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در مسیر قنات قدیمی حجت‌آباد قرار داشته و آب آن به حوض درون محوطه عمارت ختم و از آن برای آبیاری باغ استفاده می‎‎‌شده است.

آشنایی با مجموعه حجت آباد اشکذر

اگر به شهر یزد بروید در نزدیکی این شهر و در جاده تهران یزد عمارتی باشکوه را مشاهده می‌کنید که در بین درختان و باغ‌ها قرارگرفته است.

یک عمارت تمام آجری و خشتی در جز جز آن، نشان از قدمت بالای آن است. عمارت حجت آباد وزیر یزد در سی کیلومتری شهر یزد و در جاده تهران –یزد و یزد – طبس قرارگرفته است.

حتما از مجموعه حجت آباد اشکذر بازدید کنید

این بنای زیبا شامل بخش‌هایی همچون باغ، عمارت اصلی، حمام، آب‌انبار و کاروانسرا است.

بانی و سازنده عمارت تاریخی حجت آباد وزیر یزد، میرزا محمد مستوفی حاکم یزد بود. میرزا محمد مستوفی در اواخر سلطنت ناصرالدین‌شاه ساخت این عمارت را به پایان رسانید.

به دلیل نزدیکی این عمارت به روستای حجت آباد نام عمارت حجت آباد وزیر برای آن انتخاب‌شده است.

همان‌طور که گفته شد این عمارت در نزدیکی قنات اصلی روستای حجت آباد قرار داشت و درنتیجه آب این قنات به داخل حیاط عمارت هدایت می‌شد.

این آب به داخل حوض بزرگ درون عمارت هدایت‌شده و از آن برای آبیاری باغ‌های اطراف عمارت استفاده‌ شده است.

زمین‌های اطراف این عمارت با توجه به مسیر قنات از حاصلخیزی خوبی برخوردار بوده و شما در فصل بهار و تابستان می‌توانید باغ‌های سرسبزی را در اطراف این عمارت مشاهده کنید. همین امر سبب شده که دیوار اصلی عمارت به دیوار باغ بزرگی متصل باشد.

نکته جالب در خصوص این عمارت این است که به دلیل وجود باغ‌های پردرخت در اطراف آن تا چند سال قبل نفرات زیادی از وجود این عمارت خبر نداشتند، به‌نحوی‌که تا مدت‌ها این عمارت به حال خود رهاشده بود.

حتی بخشی از آن نیز مورد تخریب قرارگرفته است. این عمارت در سال‌های پایانی دهه ۶۰ شناسایی و در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

ساختمان اصلی مجموعه‌ی باغ وزیر که حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد، در سه طبقه به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع به سبک زیبایی بنا شده و شامل سرسرا، ایوان، راهروهای چهارگانه گنبدی، هشتی، اطاق‌ها و پیش بخاری است که همگی با آجر تزئین شده است.

مصالح به کار رفته در ساخت بناهای باغ از خشت، گل و آجر بوده است و در قدیم محل اطراق کاروان‌ها بوده است که امروزه، اکثر بناهای موجود آن عمدتاً با آجر مرمت و بازسازی شده‌اند.حمام مجموعه حجت‌آباد وزیر که به‌تازگی از زیر شن‎‎های روان خارج شده، دارای دو صحن هشت ضلعی با نورگیرهای سقفی است.

کاروانسرای وزیر حجت‌آباد رضوانشهر قرارگاه و وعده‌‎‎گاه کاروان‎‎های متعددی بود که از کویر می‌گذشتند، از این‌رو بازارچه‌‎‎ای با دکان‎‎های آهنگری، علافی و آب انباری که در کنار آن قرار داشته، پاسخگوی نیاز کاروان‎‎ها به خصوص مسافران تشنه بوده است.

کالسکه‌ خانه یک مکان اختصاصی برای اسب و کالسکه‏‏‌های وزیر و همراهانش بود که در گوشه‏‏‌ای از این باغ باصفا به چشم می‌خورد.

چاپارخانه نیز از دیگر قسمت‎‎های این مجتمع خدماتی بین راهی سه قرن پیش است که چاپارهای خسته را پذیرایی می‌کرده است.

حتما از مجموعه حجت آباد اشکذر بازدید کنید

معماری درجه یک مجموعه حجت آباد اشکذر یزد

این مجموعه متشکل از بخش های مختلفی مانند عمارت، حمام، کالسکه خانه، کاروانسرا و بازارچه می شود و پلان آن به صورت مستطیل شکل و با ابعادی برابر با ۱۲۵ در ۲۵۰ متر است.

عمارت این مجموعه در سمت غربی باغ واقع و در سه طبقه ساخته شده است و مساحتی برابر با ۱۴۰۰ متر مربع دارد.

این عمارت شبستانی بزرگ در قسمت شرقی با طاقی جناغی دارد، که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. برای تزئین این بنا از آجر کاری های بسیار زیبایی استفاده کرده اند که در سراسر عمارت نیز به چشم می خورند.

این ساختمان از بخش های مختلفی مانند سرسراها، ایوان‌ها، راهروهای چهارگانه، گنبد، هشتی و انواع اتاق تشکیل می شود.

یکی از بخش های مورد توجه این عمارت که در لحظه اول چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می کرد، حوض خانه آن بود. این حوض‌خانه دارای سقفی بلند بود که در پایین آن یک حوض به ابعاد ۵ در ۴ متر و به عمق ۲ متر وجود داشت.

در بخش دیگری از باغ می توانید حمامی را ببنید که مانند همه حمام های قدیمی از بخش های گوناگونی مثل رختکن مدور، دو عدد ۸ ضلعی با نورگیرهای سقفی و یک خزینه تشکیل شده است.

کالسکه خانه مجموعه در گوشه شرقی باغ قرار دارد که محلی برای نگهداری از کالسکه و اسب های مهمانان بود.

در این باغ محلی را نیز به عنوان بازارچه در نظر گرفته بودند که مغازه و غرفه های متعددی در آن دیده می شد.

حتما از مجموعه حجت آباد اشکذر بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید