جاهای دیدنی استان یزد هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد از این رو همراه باشید و درباره مسجد جامع فیروزآباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در میبد یزد بدانید.

مسجد جامع فیروزآباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در میبد یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع فیروزآباد در مرکز فیروزآباد قرار دارد. این مسجد یک گنبد آجری دارد که بسیاز زیبا طراحی شده است.

بالای سر در ورودی مسجد، کتیبه‌ای چوبی قرار دارد که با خط نسخ نوشته شده است. سمت چپ این ورودی، یک ستون وجود دارد که روی آن یک لوحه کاشی نصب شده است.

این لوحه منظومه‌ای در رثای حضرت قاسم (ع) است. بالای محراب ایوان تابستانی، کتیبه‌ی دیگری از کاشی نصب شده که روی آن آیه‌های قرانی با خط نسخ نوشته شده است.

در انباری مسجد جامع فیروزآباد، تعداد زیادی قرآن‌های قدیمی، کتاب‌های تفسیر و کتاب‌های دینی قرار دارد. مسجد جامع فیروزآباد در میبد، روستای فیروزآباد قرار دارد. این اثر در مرداد ۱۳۶۴ ثبت ملی شده است.

آشنایی با مسجد جامع فیروزآباد

شهر میبد با قدمت چندین هزار ساله خود از شهرهای تجاری توریستی استان یزد به شمار می‌رود که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی در قالب تور یزد راهی سفر به میبد می‌شوند و از جاذبه های تاریخی این شهر دیدن می‌کنند.

مسجد فیروز آباد یکی از دیدنی های میبد است که در مرکز روستای زیبای فیروزآباد قرار دارد.

در بازدید از مسجد فیروزآباد میبد اولین چیزی که نگاه شما را به سوی خود می‌کشاند، گنبد آجری و خوش طرح آن است که از دورنمای این شهر جلوه‌گری می‌کند.

مسجد جامع فیروزآباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در میبد یزد

در هنگام ورود به مسجد فیروزآباد میبد، در بالای سردرِ بزرگ کتیبه‌ی چوبی به چشمتان می‌خورد که به خط نسخ در آن نگاشته شده است.

در گشت‌وگذاری که در داخل مسجد دارید، در سمت چپ آن ستونی را مشاهده می‌کنید که یک لوحه‌ی کاش‌کاری بر روی آن تعبیه شده که منظومه رثای قاسم را به تصویر می‌کشد.

در بالای محراب مسجد فیروزآباد میبد ایوان تابستانی ساخته شده است که در آن کتیبه‌ای وجود دارد و با کاشی معرق و منفرد از محراب که با خط نسخ آیات قرآنی را بر روی آن حک کرده‌اند.

جالب است بدانید که در زیر همین کتیبه قطعه‌ی کاشی‌کاری معرقی قرار دارد که قدمت آن به قرن نهم هجری قمری بر می‌گردد و با نقش گل و بوته مزین شده است.

در دو طرف محراب مسجد فیروزآباد دو شمسه زیبا از کاشی معرق ساخته شده که بسیار زیبا و چشم‌نواز است. در مسجد فیروزآباد تعداد زیادی کتاب از قرآن های قدیمی گرفته تا کتاب های تفسیر و مباحث دیگر دینی نگهداری می شود که از گذشتگان ما به یادگار مانده است.

در کنار مسجد فیروزآباد می‌توانید از دیگر دیدنی های میبد همچون مسجد جامع، قلعه مهرجرد، نارین قلعه، یخچال تاریخی میبد و موزه زیلوی نیز دیدن کنید.

در شهر میبد به غیر از دیدن جاذبه های گردشگری، پیشنهاد می‌کنیم از سوغاتی‌های این شهر که شامل زیلو، کلاه حصیری، چلیپایی، نقش سرو و ریسمان می‌شود یادگاری ببرید و از خوراکی‌های محلی و خوشمزه میبد نوشِ جان کنید.

بازدید از مسجد جامع فیروزآباد

مسجد جامع فیروزآباد با گنبدی آجری و بسیار زیبا، در مرکز روستای فیروزآباد قرار دارد. بالای سردر ورودی مسجد، کتیبه‌ای چوبی با نوشته‌ای به خط نسخ دیده می‌شود.

سمت چپ ورودی نیز، ستونی وجود دارد که روی آن یک لوحه کاشی با منظومه‌ای در رثای حضرت قاسم (ع) نصب شده است. بالای محراب ایوان تابستانی، کتیبه‌ی دیگری از کاشی جای دارد که روی آن آیه‌های قرآنی با خط نسخ نوشته شده‌اند.

مسجد جامع فیروزآباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در میبد یزد

در انبار این مسجد، از تعداد زیادی قرآن‌های قدیمی، کتاب‌های تفسیر و کتاب‌های دینی نگهداری می‌کنند.

میبد به شهر سفال و زیلو معروف است. شهری که کوچه به کوچه‌اش با بناهای خشتی و سردرها و گنبدهای آجری تزیین شده. اگر چند روز در شهر بمانیم، کم‌کم چشم‌مان به رنگ گلی ساختمان‌ها هم عادت می‌کند.

میبد، در شمال یزد قرار گرفته و از شرق و شمال به اردکان و از جنوب و غرب هم به شهرستان صدوق می‌رسد.

اگر از تهران به سمت میبد حرکت کنیم، بدون توقف، ۶ ساعت بعد می‌رسیم. البته مسیر بیابانی ما را مجبور می‌کند تا حداقل یک بار هم که شده، بین‌راه و نزدیک کاشان کنار بزنیم و نفسی تازه کنیم.

قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس هم در این شهر توقف می‌کنند. از قم، کاشان، اصفهان و کرمان هم راه ریلی وجود دارد.

اگر با اتوبوس به سمت میبد حرکت کنیم باید در ترمینال شهر در بلوار مدرس پیاده شویم. اتوبوس‌های تهران به میبد هم از میدان آزادی حرکت می‌کنند.

برای سفر هوایی هم باید ابتدا از هر شهری که هستیم به یزد برویم و بعد فاصله ۵۶ کیلومتری تا میبد را با تاکسی‌های فرودگاه شهید صدوقی طی کنیم.

مسافریان زیادی در زمان عاشورا به میبد می‌روند که روضه‌خوانی‌ها و عزاداری‌های مردم محلی را ببینند. تعزیه، یکی از جدی‌ترین نمایش‌های مردم میبد در عاشورا است. علاوه بر آن، میبدی‌ها، مراسمی به اسم شاه‌حسن، شاه حسین برگزار می‌کنند که از دو روز قبل از محرم شروع می‌شود.

در این مراسم فاصله مهدیه میبد تا یکی از امامزاده‌های شهر را آب و جارو می‌کنند و همه مردم شهر به شکل یک دایره کمرهای هم راه گرفته‌ و شاه‌ حسن و شاه حسین می‌گویند.

یکی دیگر از مراسم‌ها در حسینه روستای رکن‌آباد برگزار می‌شود که سنگ‌زنی و یا جغحغه زنی به آن می‌گویند. در آن برای امام حسین (ع) شعر می‌خوانند و با دو سنگ به هم می‌زنند.

میبد هم مثل یزد، منطقه‌ای خشک و کویری‌ست. برای همین اگر به عاشورای میبد نرسیدیم بهتر است یک ماه سرد را انتخاب کنیم یا در بهار به این شهر برویم.

مسجد جامع فیروزآباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در میبد یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید