روستاگردی در استان یزد شگفت‌انگیز است همراه باشید تا بدانیم زیباترین روستای مهریز یزد کجاست.

زیباترین روستای مهریز یزد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان یزد یکی از شهرهای تاریخی است که جزء اولین شهر خشتی ثبت شده ی ایران و دومین شهر تاریخی جهان در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از آن به عنوان یک شهر بین المللی یاد می شود.

یزد به شهر بادگیر ها و قنات ها مشهور است و در گوشه گوشه ی این شهر می توان به نظاره تاریخ نشست و از غرق شدن در زیبایی های آن لذت برد.

درباره ی روستای تاریخی سریزد که عنوان پنجمین روستای گردشگری و شاهکار شهرنشینی ایران باستان را به خود اختصاص داده صحبت کنیم.

در ادامه همراه ما در سفر استان یزد باشید تا بیشتر درباره ی روستای سریزد خدمتتان شرح دهیم.

روستای تاریخی سریزد؛ زیباترین روستای مهریز

با توجه به بررسی هایی که باستان شناسان در این منطقه انجام داده اند و مطالعاتی که بر روی سفال های آن محدوده صورت گرفته نیز دریافته اند که این روستا در دوره حکومت سلجوقیان، ایلخانیان و صفویان پر رونق ترین روزگار خود را طی کرده است.

بر اساس متون تاریخی که وجود دارد کارشناسان باستان شناسی نیز عقیده دارند که قبل از این که شهر یزد کنون پدید بیاید، محوطه ی دیگری در نزدیکی سریزد وجود داشته که با نام فرافر یا فرافتر مطرح بوده و پس از خشکسالی و جنگ با سپاهیان اسلام نیز از رونق افتاده است.

بعد از آن مردم این منطقه شهر خود را در یزد کنونی بنا می کنند. به احتمال زیاد روستاهای این منطقه، مانند هرفته و سریزد، باقی مانده آن آبادانی باشند.

زیباترین روستای مهریز یزد کجاست؟

بقایایی از دروازه های رفیع و بلندی در روستای سریزد قرار دارد که در میان مردم به سردر شهر فرافر شهرت گرفته است.

در کتاب های تاریخی همچنین جامع مفیدی در این باب آمده است: زمانی که لشگر اسلام به تعقیب یزدگرد که به طرف خراسان گریخته بود، می رفتند در بیابان طبس راه را گم کردند.

پس از مشقت بسیار به فهرج رسیدند و در آن منزل ساختند و اهالی فهرج را به دین اسلام دعوت کردند. ایشان ۲ روز مهلت طلبیدند تا به اتفاق دوستان خود به خدمت آمده و مشرف شوند.

به جهت مشورت به طلب مردم خویدک و فرافتر فرستاده و بعد از اجتماع، آن ۲ فرقه در جواب گفتند ما از دین خود دست باز نمی داریم و به این لشگر پریشان شبیخون می زنیم.

سپس ۳ قریه به اتفاق یکدیگر به لشگر اسلام حمله کردند و بسیاری از صحابه و تابعین را به شهادت رساندند.

بعد از این حرکت شنیع، خرابی در قریه فرافر راه یافته و به مرور خراب شد.

دسترسی به روستای سریزد

به منظور رسیدن به روستای سریزد باید وارد بزرگراه یزد- کرمان شوید و با دیدن تابلوی روستا به سمت چپ بپیچید، همچنین این روستا از توابع شهرستان مهریز است و برای رسیدن به این روستا باید به سمت این شهرستان بروید.

تقریبا حدود ۲۸ کیلومتر باید از شهرستان یزد در جاده یزد- کرمان به سمت جنوب برانید، چهار کیلومتر بعد از شهرستان مهریز، تابلوی روستای سریزد را در سمت چپ می‌بینید.

یکی دو کیلومتری که در جاده فرعی برانید، باغ های انار، نشانه رسیدن شما هستند.

زیباترین روستای مهریز یزد کجاست؟

روستای تاریخی سریزد با قدمتی که به ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، عنوان پنجمین روستای گردشگری و شاهکار شهرنشینی ایران باستان را از آن خود کرده‌ است. این روستا در دوره‌های حکومت سلجوقیان، ایلخانیان و صفویان در بهترین وضعیت خود بوده است.

با حدود پنج کیلومتر فاصله، سریزد از جاذبه های گردشگری مهریز به شمار می‌آید و برخی از جاهای دیدنی آن شامل قلعه سریزد، مسجد جامع سریزد، دروازه شهر فرافر و حمام قدیمی سریزد می‌شود.

قلعه سریزد یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان بوده است.

قدمت این قلعه تاریخی به حکومت ساسانیان (قرن سه تا هفت میلادی) برمی‌گردد.

قلعه به‌منظور ذخیره‌سازی غلات و مواد غذایی استفاده می‌شد که در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بود. علاوه‌ بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می‌شد.

گرداگرد بنا را خندقی به عرض تقریبی ۶ متر و عمق بین سه تا چهار متر محصور کرده است. همچنین قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودرتو با برج و باروهایی بلند و تسخیرناپذیر است.

درب اصلی قلعه سریزد به‌صورت متحرک بود و به‌وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته می‌شد.

زمانی که درب اصلی به‌وسیله دشمن شکسته می‌شد و دشمن به درون قلعه راه می‌یافت، درب دوم قلعه بسته می‌شد.

قلعه سریزد دارای سه طبقه است و مصالح مورد استفاده در آن شامل خشت، گل، آجر و گچ می‌شود. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه‌سازی نیز در آن دیده می‌شود.

در دو طرف راهروها، اتاق‌های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا بوده‌اند. این اثر در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴، با شماره ثبت ۱۰۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در روستای سریزد برای دوستداران هیجان و تفریح نیز امکاناتی مانند موتورسواری در کویر، شترسواری، رصد ستارگان، آفرود و کالسکه‌سواری وجود دارد.

زیباترین روستای مهریز یزد کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید