دیدنی‌های استان یزد هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کند همراه باشید و بازدید از قلعه بارجین میبد را از دست ندهید.

بازدید از قلعه بارجین میبد را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه بارجین میبد یکی از آثار معماری بازمانده از دوره قاجار در شهرستان میبد است که در عین زیبایی، یک دژ محکم در برابر حمله دشمن بوده است.

این قلعه که در بارجین میبد واقع شده، بنا به دستور اربابان زرتشتی بنا شده و کاربردی این آن پناه گرفتن در مواقع ناامنی و خطر بوده است.

قلعه بارجین میبد در یک ملک خصوصی قرار دارد و آنطور که اهالی گفتند، وجه تسمیه بارجین از نام بانی زرتشتی آن گرفته شده است.

این قلعه معماری منحصربه‌فردی دارد و رازهای زیادی را در دل خود جای داده است.

آشنایی با قلعه بارجین

قلعه بارجین مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان میبد، روستای بارجین واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این قلعه در یکی از آبادی‌های حوزه شرقی میبد واقع شده و مردم این منطقه در دوران قاجار هنگام جنگ و حملات دشمنان به قعله بارجین پناه می‌بردند و به این شکل خود را در برابر دشمنان ایمن نگه می‌داشتند.

بازدید از قلعه بارجین میبد را از دست ندهید

مصالح اصلی به کار رفته در این بنا عمدتاً خشت و گل است ولی در بعضی از جاهای این قلعه از بتن محکمی بنام ساروج که ترکیبی از سفیده تخم مرغ، آهک و خاکستر است، استفاده شده است.

قلعه باستانی بارجین در دو طبقه ساخته شده و از چهار برج ساده در چهار گوشه و یک درب ورودی در قسمت شمال تشکیل می‌شود.

در قسمت بالای درب ورودی این قلعه، یک اتاق قرار گرفته که مخصوص ارباب قلعه بوده است.

این قلعه اتاق‌ها برای افراد خاص، مشخص و معین بودند و هر شخص نسبت به جایگاه و شان و منزلتی که داشته، در یکی از این اتاق‌ها اسکان داده می‌شده است.

مساحت این قلعه حدود ۱۰ هزار متر مربع، در دو طبقه و دارای چهار برج در چهار گوشه آن است و یک در ورودی نیز در شمال قلعه قرار دارد.

پلان این قلعه به صورت حیاط مرکزی است که اتاق ‎ ها در اطراف این حیاط واقع شده، در طبقه اول، اتاق‌ها به صورت طاق ضربی و در طبقه دوم به صورت فیل پوش ساخته شده است.

این قلعه محل گذر آب قناتی به نام بانی آن بوده که قلعه را مشرب می ‎‎ کرده است.بهترین زمان برای رفتن به میبد و بازدید از قلعه باستانی بارجین، اوایل فصل بهار و فصل پاییز محسوب می‌شود.

نحوه دسترسی به قلعه بارجین میبد

آدرس: استان یزد- شهرستان میبد- بلوار سلمان فارسی- خیابان امام حسین (ع)- قلعه تاریخی بارجین

بازدید از قلعه بارجین میبد را از دست ندهید

ویژگی‌های قلعه بارچین

قلعه بارچین در روستایی به نام بارچین در شرق میبد قرار دارد.

این قلعه را اربابان زرتشتی بنا کرده‌اند. از این بنا به‌منظور پناه گرفتن در مواقع ناامنی استفاده می‌شده است. مصالحی که در این بنا به کار رفته، عموما از گل و خشت است.

این قلعه دو طبقه است و چهار برج ساده در چهار گوشه دارد.

ورودی آن در قسمت شمالی قرار دارد. بالای سردرد ورودی یک اتاق ساخته شده که مختص ارباب قلعه بوده است.

مردم روستا در هنگام خطر در این دژ پناه می‌گرفته‌اند. اتاق‌های قلعه برای افراد خاص بوده و هر کس با توجه به مقام و موقعیتش در آن‌ها اسکان داده می‌شده است.

قلعه بارجین در یکی از آبادیهای حوزه شرقی میبد و به همین نام واقع شده.

این بنا توسط اربابان زرتشتی محل بنا گردیده. کاربری بنا به منظور پناه گرفتن در مواقع ناامن بوده و جنس اصلی مصالح به کار رفته در بنا از گل و خشت می باشد.

بنای قلعه بر روی دو طبقه ساخته شده و دارای چهار برج ساده در چهار گوشه و یک ورودی در سمت شمال می باشد. پلان قلعه به صورت حیاط مرکزی می باشد که اتاقها در اطراف حیاط واقع شده اند.

پوشش اتاقهای طبقه اول به صورت طاق ضربی و در طبقه دوم به صورت فیل پوش می باشد. مهمترین تزئیناتی که در بنا به کار رفته قاب بندیهایی می باشد که در جبهه شرقی و غربی مشاهده می شود.

بازدید از قلعه بارجین میبد را از دست ندهید

قلعه بارجین در محله بارچین واقع شده است و ده هزار مترمربع مساحت دارد. این قلعه اصطبل داشته. اتاقها برای افراد خاص معین بوده و هر فردی نسبت به جایگاهش در آن اسکان داده می شده است.

قلعه بارجین بنایی خشتی و گلی می باشد که زرتشتیان در ساخت آن از ساروج نیز استفاده کرده اند. از آنجایی که حیاط مرکزی سبک غالب ساخت این قلعه دو طبقه می باشد چهار برج آن در چهار گوشه آن جای گرفته اند و منظره دیدنی را در آن منطقه کویری ایجاد کرده اند.

بالای تنها ورودی قلعه اتاقی بزرگ و شاه نشین مخصوص ارباب قلعه قرار گرفته که رو به حیاط و اتاق های اطراف حیاط می باشد.

از دیگر بخش های قلعه بارجین می توان به اتاق های طبقه اول که با طاق های ضربی تزئین شده اند و همچنین اتاق های فیل پوش طبقه دوم اشاره کرد. اصطبلی بزرگ نیز در این قلعه به چشم می خورد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید