آموزش مدارا باید با هدف مقابله با تأثیراتی باشد که منجر به ترس و طرد دیگران می‌شود و باید به جوانان کمک کند تا ظرفیت قضاوت مستقل، تفکر انتقادی و استدلال اخلاقی را توسعه دهند. تنوع مذاهب، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و قومیت‌های جهان ما بهانه‌ای برای درگیری نیست، بلکه گنجینه‌ای است که همه ما را غنی می‌کند.

به بهانه روز جهانی مدارا

در سال ۱۹۹۶، مجمع عمومی سازمان ملل متحد (با قطعنامه  ۵۱/۹۵ ) از کشورهای عضو سازمان ملل دعوت کرد تا روز جهانی مدارا را در ۱۶ نوامبر برگزار کنند. این اقدام به دنبال سال ۱۹۹۵ سازمان ملل متحد برای مدارا که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ به ابتکار یونسکو اعلام شد، ادامه یافت.

تقویت درک متقابل بین فرهنگ‌ها و مردم

سازمان ملل متعهد به تقویت بردباری از طریق تقویت درک متقابل میان فرهنگ‌ها و مردم است. این امر در هسته منشور ملل متحد و همچنین اعلامیه جهانی حقوق بشر نهفته است و در این عصر افراط‌گرایی فزاینده و خشونت‌آمیز و درگیری‌های گسترده که با بی‌توجهی اساسی به زندگی بشر مشخص می‌شود ، بیش از هر زمان دیگری مهم است.

جایزه یونسکو-مادانجیت سینگ برای ترویج مدارا و عدم خشونت

در سال ۱۹۹۵، به مناسبت سال تساهل سازمان ملل متحد و صد و بیست و پنجمین سالگرد تولد مهاتما گاندی، یونسکو جایزه‌ای را برای ترویج مدارا و عدم خشونت ایجاد کرد. جایزه یونسکو برای ترویج تساهل و عدم خشونت به فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه‌های علمی، هنری، فرهنگی یا ارتباطی با هدف ترویج روحیه مدارا و عدم خشونت پاداش می‌دهد.

این جایزه هر دو سال یک بار در روز جهانی مدارا، ۱۶ نوامبر، اهدا می‌شود. این جایزه ممکن است به موسسات، سازمان‌ها یا افرادی اعطا شود که به شیوه‌ای شایسته و مؤثر در مدارا و عدم خشونت مشارکت داشته‌اند.

اعلامیه روز جهانی مدارا  تأیید می‌کند که بردباری احترام و قدردانی از تنوع غنی فرهنگ‌های جهان، اشکال بیان و روش‌های انسان بودن ما است. مدارا حقوق جهانی بشر و آزادی‌های اساسی دیگران را به رسمیت می‌شناسد. مردم به طور طبیعی متنوع هستند. تنها بردباری می‌تواند بقای جوامع مختلط را در هر منطقه از جهان تضمین کند.

دولت‌ها باید در مواقع لزوم، قوانین جدیدی را برای تضمین برابری رفتار و فرصت‌ها برای همه گروه‌ها و افراد جامعه پیش‌نویس کنند.

آموزش مدارا باید با هدف مقابله با تأثیراتی باشد که منجر به ترس و طرد دیگران می‌شود و باید به جوانان کمک کند تا ظرفیت قضاوت مستقل، تفکر انتقادی و استدلال اخلاقی را توسعه دهند. تنوع مذاهب، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و قومیت‌های جهان ما بهانه‌ای برای درگیری نیست، بلکه گنجینه‌ای است که همه ما را غنی می‌کند.

چگونه می توان با عدم تحمل مقابله کرد؟

قوانین : دولت‌ها مسئول اجرای قوانین حقوق بشر، ممنوعیت و مجازات جنایات نفرت و تبعیض و تضمین دسترسی برابر به حل و فصل اختلافات هستند.

آموزش : قوانین برای مقابله با نابردباری ضروری هستند اما کافی نیستند، باید بر آموزش بیشتر و بهتر تأکید بیشتری شود.

دسترسی به اطلاعات : کارآمدترین راه برای محدود کردن نفوذ عاملان نفرت، ترویج آزادی مطبوعات و کثرت گرایی مطبوعاتی است تا به عموم مردم اجازه دهیم بین حقایق و عقاید تفاوت قائل شوند.

آگاهی فردی : افراد برای مبارزه با نابردباری باید از پیوند رفتار خود با چرخه معیوب بی‌اعتمادی و خشونت در جامعه آگاه شوند.

راه حل های محلی : وقتی با تشدید عدم تحمل در اطراف خود مواجه می شویم، نباید منتظر باشیم تا دولت‌ها و نهادها به تنهایی اقدام کنند. همه ما بخشی از راه حل هستیم.

بردباری احترام، پذیرش و قدردانی از تنوع غنی فرهنگ‌های جهان ما، اشکال بیان ما و شیوه‌های انسان بودن ماست.

دهه بین‌المللی تقریب فرهنگ‌ها

موج کنونی درگیری‌های شعله‌ور، اعمال خشونت‌آمیز و عدم تحمل، اقدامات فوری را می‌طلبد. مردم و ملت‌ها باید برای توسعه یک آگاهی جهانی عاری از کلیشه‌ها و تعصبات به نیروها بپیوندند. دهه بین‌المللی تقریب فرهنگ‌ها (۲۰۱۳-۲۰۲۲) تعهدی است برای در نظر گرفتن مفاصل جدید بین تنوع فرهنگی و ارزش‌های جهان.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید