روز جهانی علم برای صلح و توسعه توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۰۱ اعلام شد. روز جهانی علم برای صلح و توسعه بر نقش مهم علم در جامعه و نیاز به مشارکت دادن عموم مردم در بحث در مورد مسائل علمی نوظهور تاکید می‌کند. همچنین بر اهمیت و ارتباط علم در زندگی روزمره تأکید دارد.

به بهانه روز جهانی علم برای صلح و توسعه

هدف روز جهانی علم برای صلح و توسعه، با پیوند نزدیک‌تر علم با جامعه، این است که شهروندان از پیشرفت‌های علم مطلع شوند. همچنین بر نقش دانشمندان در گسترش درک ما از سیاره قابل توجه و شکننده‌ای که ما آن را خانه می‌نامیم و در ایجاد جوامع ما پایدارتر تأکید می‌کند.

سازماندهی یک رویداد متمرکز مرتبط با تعهد به علم و جامعه یکی از نتایج مثبت کنفرانس جهانی علم در سال ۱۹۹۹ در بوداپست بود. این فرصتی در نظر گرفته شد تا هر سال تعهد خود را برای دستیابی به اهداف اعلام شده در اعلامیه علم و استفاده از دانش علمی و پیگیری توصیه‌های دستور کار علمی: چارچوبی برای اقدام، تأیید کنیم. روز جهانی علم برای صلح و توسعه هر سال ۱۰ نوامبر برگزار می‌شود.

اهداف روز جهانی علم برای صلح و توسعه

· تقویت آگاهی عمومی از نقش علم برای جوامع صلح آمیز و پایدار

· ترویج همبستگی ملی و بین المللی برای علم مشترک بین کشورها

· تجدید تعهد ملی و بین المللی برای استفاده از علم به نفع جوامع

این روز فرصتی را برای بسیج همه بازیگران پیرامون موضوع علم برای صلح و توسعه، از مقامات دولتی گرفته تا رسانه‌ها و دانش‌آموزان مدارس ارائه می‌دهد. یونسکو به طور ویژه همه را تشویق می‌کند تا با سازماندهی رویداد یا فعالیت خود در این روز به جشن روز جهانی علم برای صلح و توسعه بپیوندند .

موضوع ۲۰۲۱: ایجاد جوامع آماده برای آب و هوا

به بهانه روز جهانی علم برای صلح و توسعه

سال ۲۰۲۱ بیستمین دوره روز جهانی علم برای صلح و توسعه است. با تبدیل شدن تغییرات آب و هوایی به تهدیدی جدی برای زندگی میلیاردها انسان و کره زمین، جشن امسال اهمیت «ساخت جوامع آماده برای آب و هوا» را برجسته خواهد کرد . هدف نزدیک‌تر کردن علم به جامعه با برجسته کردن برخی از جنبه‌های علمی کلیدی و راه‌حل‌های احتمالی ارائه‌شده توسط علم، فناوری و نوآوری برای برخی از چالش‌های بزرگ جهانی است که جامعه امروزی با آن مواجه است. این رویداد بر اساس یافته‌های گزارش علمی یونسکو خواهد بود.

این روز همچنین فرصتی برای معرفی برنده جایزه  یونسکو Kalinga برای عمومی‌سازی علم خواهد بود.

از زمان اعلام آن توسط یونسکو در سال ۲۰۰۱، روز جهانی علم برای صلح و توسعه، پروژه‌ها، برنامه‌ها و بودجه مشخص زیادی را برای علم در سراسر جهان ایجاد کرده است. این روز همچنین به تقویت همکاری بین دانشمندان ساکن در مناطقی که دچار درگیری هستند کمک کرده است. یکی از نمونه‌های آن ایجاد سازمان علمی اسرائیل و فلسطین (IPSO) با حمایت یونسکو است.

دلیل بزرگداشت روز جهانی علم برای صلح و توسعه ریشه در اهمیت نقش علم و دانشمندان برای جوامع پایدار و نیاز به اطلاع رسانی و مشارکت شهروندان در علم دارد. از این نظر، روز جهانی علم برای صلح و توسعه فرصتی را برای نشان دادن ارتباط علم در زندگی مردم و مشارکت دادن آنها در بحث و گفتگو به عموم مردم ارائه می دهد. چنین سرمایه‌گذاری چشم‌اندازی منحصربه‌فرد برای جستجوی جهانی برای صلح و توسعه به ارمغان می‌آورد.

علم و فناوری تأثیر غیرقابل انکاری در بهبود استانداردهای زندگی و افزایش بهره‌وری داشته است. با پیشرفت سریع فناوری در سال‌های اخیر، رایانه‌ها به طور فزاینده‌ای در حال تجاوز به دامنه‌هایی هستند که قبلا منحصرا انسانی در نظر گرفته می‌شدند.

هر پنج سال یکبار، روندهای نوظهور در سیاست و حکمرانی علم، فناوری و نوآوری را تجزیه و تحلیل می‌کند. آخرین نسخه در ژوئن ۲۰۲۱ منتشر شد. این دگرگونی سریع اجتماعی در حال انجام است که فرصت‌های جدیدی را برای آزمایش‌های اجتماعی و اقتصادی ارائه می‌دهد، اما خطر تشدید نابرابری‌های اجتماعی را نیز به همراه دارد، مگر اینکه تدابیری اتخاذ شود.

فن‌آوری‌های مرزی برای توسعه پایدار

دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار بشریت را در تعقیب یک آرمان مشترک و یک مسیر اقدام جدید متحد می‌کند. فناوری‌های نوظهور این پتانسیل را دارند که انگیزه بیشتری برای پیشبرد SDG فراهم کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید