تفاوت بین نوع دو و نوع یک در حدود سال ۱۸۵۰ شروع شد، جایی که متخصصان پزشکی در آن زمان معتقد بودند که به اندازه کافی از تفاوت بین این دو می‌دانند تا دو دسته را تضمین کنند.

هدف از نامگذاری روز جهانی دیابت چیست؟

روز جهانی دیابت هر ساله در ۱۴ نوامبر برگزار می‌شود که اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط بنیاد بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی تعیین شد. دیابت یک بیماری مزمن است که در آن پانکراس انسولین کافی تولید نمی‌کند. همچنین منجر به شرایط جدی سلامتی می‌شود و از بسیاری جهات قابل پیشگیری است. به همین دلیل است که ما از روز جهانی دیابت برای گسترش آگاهی و آموزش استفاده می‌کنیم.

تاریخچه روز جهانی دیابت

دیابت را حدود ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌دانند. استخراج و تزریق موفقیت‌آمیز انسولین به انسان در سال ۱۹۲۲ کشف شد. بنابراین، درک ما از دیابت در مقایسه با کارهایی که در طول تاریخ انجام شده کاملا جدید است.

تفاوت بین نوع دو و نوع یک در حدود سال ۱۸۵۰ شروع شد، جایی که متخصصان پزشکی در آن زمان معتقد بودند که به اندازه کافی از تفاوت بین این دو می‌دانند تا دو دسته را تضمین کنند.

از آن زمان به بعد، دیابت نوع دوم به ۹۰ درصد مبتلایان افزایش یافته است و حدود ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا شده‌اند. این افزایش هشداردهنده در چنین بیماری قابل پیشگیری یکی از دلایلی است که WHO و IDF می خواستند روز جهانی دیابت را ایجاد کنند تا به گسترش آگاهی در مورد چگونگی جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کنند.

مدیریت روزانه سطح قند خون یک کار وقت‌گیر و پرهزینه است، زیرا هزینه اقتصادی دیابت در سطح جهانی حدود ۷۲۷ میلیارد دلار است.

گرانی و پیشگیری از آن دلیل بیشتری را برای ما ایجاد می‌کند تا آگاهی خود را نسبت به این بیماری گسترش دهیم و همچنین تولد مردی را جشن بگیریم که به ورود انسولین به دنیای مدرن به عنوان یک درمان مؤثر علیه آن کمک کرد.

۱۴ نوامبر ۱۸۹۱

فردریک بانتینگ متولد شد. بانتینگ که در انتاریو به دنیا آمد، یکی از دو دانشمندی بود که تحقیقات برای کشف انسولین را رهبری کرد.

۱۹۲۲

انسولین کشف می‌شود. بانتینگ، با کمک دستیارش، چارلز بست، چگونگی استخراج انسولین از حیوانات را کشف کرد و اولین تزریق انسولین را انجام داد. در ابتدا یک شکست، ولی پس از چند بار تلاش توانستند این کار را بدون عوارض جانبی انجام دهند.

۱۴ نوامبر ۱۹۹۱

روز جهانی دیابت تاسیس شد. در صدمین سالگرد تولد بانتینگ، IDF و WHO روز جهانی دیابت را به منظور گسترش آگاهی در مورد این بیماری در سراسر جهان در طول اپیدمی رو به افزایش دیابت اعلام کردند.

چگونه روز جهانی دیابت را گرامی بداریم؟

· دایره آبی را فراموش نکنید

لوگوی دایره آبی نمادی جهانی برای آگاهی از دیابت است. در روز جهانی دیابت، یک تی‌شرت، گردنبند یا دستبند با آرم آبی بپوشید یا خودتان یکی بسازید تا دیگران را از این بیماری خطرناک و عوارض آن آگاه کنید.

· برگزاری نمایشگاه دیابت

برای حمایت در نمایشگاه دیابت در محل کار یا محله خود، با مقامات بهداشتی در ارتباط باشید. غربالگری دیابت را انجام دهید، اطلاعات و بروشورها را منتشر کنید و اطلاعاتی را در مورد کارهایی که افراد می‌توانند برای پیشگیری از دیابت نوع دوم و حفظ سلامت انجام دهند، ارائه دهید.

· تست دیابت

علائم دیابت می‌تواند شامل دفع بیش از حد ادرار، تشنگی، گرسنگی مداوم، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی باشد، اما به این موارد محدود نمی‌شود. علاوه بر این، اضافه وزن یا چاقی شانس ابتلا به دیابت نوع دوم را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. تخمین زده می‌شود که از هر ۲ بزرگسال مبتلا به دیابت ۱ نفر تشخیص داده نشده است. از روز جهانی دیابت به عنوان یادآوری استفاده کنید تا در صورت داشتن هر گونه فاکتور خطر یا علائم، آزمایش دهید.

چرا روز جهانی دیابت مهم است؟

توجه را به اپیدمی دیابت جلب می‌کند

در طی ۲۵ سال (از ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۳) تشخیص دیابت تقریبا ۳۸۰٪ افزایش یافته است. تا سال ۲۰۳۰ سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کند دیابت هفتمین علت مرگ و میر در جهان خواهد بود. این وضعیت نیاز به توجه دارد و به همین دلیل است که اختصاص یک روز کامل به آن بسیار مهم است.

دیابت نوع دوم قابل اجتناب است

روز جهانی دیابت به عنوان یادآوری برای زندگی سالم‌تر است. دیابت نوع دوم را می‌توان از طریق رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن طبیعی محدود کرد. مصرف تنباکو دیابت نوع دوم را تشدید می‌کند و بهتر است از آن اجتناب شود.

یک یادآوری برای آموزش دیابت

دیابت نوع دوم به ابعاد همه‌گیر افزایش یافته است، اما دیابت نوع I که قبلا به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می‌شد، به همان اندازه یک تهدید جدی برای سلامتی است. علت این بیماری ناشناخته است. با این حال، اثرات سلامتی به اندازه دیابت نوع دوم مخرب است. روز جهانی دیابت به عنوان یادآوری برای شناخت علائم دیابت، انجام آزمایش و درمان است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید