علامیه منع خشونت علیه زنان که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ صادر شد، خشونت علیه زنان را به عنوان "هر عمل خشونت مبتنی بر جنسیت که منجر به اذیت جسمی، جنسی شود، تعریف می‌کند.

روز جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان
۲۵ نوامبر ۲۰۲۱

موضوع ۲۰۲۱: جهان را نارنجی کنید: اکنون به خشونت علیه زنان پایان دهید!

از هر ۳ زن، ۱ نفر در طول زندگی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. در مواقع بحران، این آمار افزایش می‌یابد، همانطور که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران‌های انسانی اخیر، درگیری‌ها و بلایای اقلیمی مشاهده شد. گزارش جدید زنان سازمان ملل، بر اساس داده‌های ۱۳ کشور از زمان شیوع بیماری همه‌گیر، نشان می‌دهد که از هر ۳ زن، ۲ زن گزارش کرده‌اند که خود یا زنی که می‌شناسند، نوعی خشونت را تجربه کرده‌اند و بیشتر با ناامنی غذایی مواجه هستند. از هر ۱۰ زن فقط ۱ نفر گفته است که قربانیان برای کمک به پلیس مراجعه می‌کنند.

در حالی که خشونت‌های فراگیر و مبتنی بر جنسیت اجتناب ناپذیر نیست. می‌توان و باید از آن جلوگیری کرد. توقف این خشونت با بازماندگان باورمند، اتخاذ رویکردهای جامع و فراگیر که با علل ریشه‌ای مقابله می‌کند، هنجارهای مضر اجتماعی را تغییر می‌دهد و زنان و دختران را توانمند می‌کند، آغاز می‌شود. با خدمات اساسی بازماندگان در سرتاسر بخش‌های پلیس، عدالت، بهداشت و اجتماعی و تامین مالی کافی برای دستور کار حقوق زنان، می توانیم به خشونت مبتنی بر جنسیت پایان دهیم.

برای افزایش آگاهی، موضوع امسال " جهان را نارنجی کنید: اکنون به خشونت علیه زنان پایان دهید! ". نارنجی رنگ ما برای نشان دادن آینده‌ای روشن‌تر و عاری از خشونت علیه زنان و دختران است. بخشی از جنبش نارنجی باشید!

این کمپین که از سال ۲۰۰۸ توسط دبیرکل سازمان ملل متحد و زنان سازمان ملل رهبری می‌شود، با هدف جلوگیری و حذف خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان، خواستار اقدام جهانی برای افزایش آگاهی، ترویج حمایت و ایجاد فرصت‌هایی برای بحث در مورد چالش‌ها و راه حل‌ها است.

ساختمان‌های نمادین و مکان‌های دیدنی برای یادآوری نیاز به آینده‌ای عاری از خشونت، «نارنجی» خواهند شد. پس اگر نورهای نارنجی دیدید، معنی آن را به خاطر بسپارید!

چرا باید خشونت علیه زنان را از بین ببریم؟

خشونت علیه زنان و دختران (VAWG) یکی از گسترده‌ترین، مستمر و ویرانگرترین نقض حقوق بشر در دنیای امروز ما است که به دلیل مصونیت از مجازات، سکوت، انگ و شرم پیرامون آن تا حد زیادی گزارش نشده است.

خشونت علیه زنان خود را به اشکال فیزیکی، جنسی و روانی نشان می‌دهد که شامل موارد زیر است:

· خشونت شریک جنسی (کتک زدن، آزار روانی، تجاوز زناشویی، زن کشی)؛

· خشونت و آزار جنسی (تجاوز جنسی، اعمال جنسی اجباری، پیشرفت‌های جنسی ناخواسته، سوء استفاده جنسی از کودکان، ازدواج اجباری، آزار و اذیت خیابانی، تعقیب، آزار و اذیت سایبری)

· قاچاق انسان (بردگی، بهره‌کشی جنسی)

· ختنه زنان

اعلامیه منع خشونت علیه زنان که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۳ صادر شد، خشونت علیه زنان را به عنوان "هر عمل خشونت مبتنی بر جنسیت که منجر به اذیت جسمی، جنسی شود، تعریف می‌کند. آسیب یا رنج روانی به زنان، از جمله تهدید به چنین اعمالی، اجبار یا سلب خودسرانه آزادی، چه در زندگی عمومی و چه در زندگی خصوصی رخ دهد."

پیامدهای نامطلوب روانی، جنسی و سلامت باروری VAWG بر زنان در تمام مراحل زندگی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، معایب تحصیلی اولیه نه تنها مانع اصلی مدرسه همگانی و حق تحصیل برای دختران است. آنها همچنین در محدود کردن دسترسی به آموزش عالی و حتی تبدیل به فرصت های محدود برای زنان در بازار کار مقصر هستند.

خشونت علیه زنان همچنان مانعی برای دستیابی به برابری، توسعه، صلح و همچنین تحقق حقوق بشر زنان و دختران است. در مجموع، وعده اهداف توسعه پایدار (SDGs) که هیچ کس را پشت سر نگذارند بدون پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران محقق نمی‌شود.

روز جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان
۲۵ نوامبر ۲۰۲۱

آیا می دانستید؟

· از هر ۳ زن و دختر ۱ نفر در طول زندگی خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه می‌کنند که اغلب توسط یک شریک صمیمی انجام می‌شود.

· هر روز یکصد و سی و هفت زن توسط یکی از اعضای خانواده خود کشته می‌شوند.

· کمتر از ۴۰ درصد از زنانی که خشونت را تجربه می‌کنند به دنبال کمک از هر نوع هستند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید