چرا بیشتر افراد که رژیم خود را کاهش می دهند و وزن کم می کنند، دوباره آن را بازیابی می کنند؟ مقصر پنهان می تواند به افزایش اشتها مربوط باشد.کاهش وزن آسان است، اما نگه داشتن  وزن سخت است. همه روندهای محبوب رژیم غذایی می توانند منجر به کاهش وزن شوند، اما فقط افراد کمی می توانند کاهش وزن خود برای مدت طولانی حفط کنند.

علت بازیابی وزن چیست؟

یکی از مهمترین توضیحات برای بازیابی وزن، افت متابولیسم است. متابولیسم آهسته تر این احتمال را ایجاد می کند که حتی با خوردن غذای کمتری، هنوز هم می توان از نیازهای فرد فراتر رفت.

نگاه به متابولیسم و هزینه انرژی تنها نیمی از معادله است. نیمی دیگر اینست که دقیقاً چقدر فرد حتی در صورت محدود کردن کالری، باید غذا بخورد. اندازه گیری میزان غذا خوردن فرد در تحقیقات کنترل شده دشوار است. مصرف مواد غذایی فرد روز به روز تغییر می کند  و روش های دقیق زیادی برای ردیابی این موضوع وجود ندارند.

تحقیق انجام گرفته برای توضیح بازیابی وزن

یک کارآزمایی بالینی یک ساله با داروی جدید برای درمان دیابت، به محققان این فرصت را داد تا ببینند که چگونه با کاهش وزن می توان میزان مصرف غذا را تغییر داد. داروی مورد استفاده در آزمایش، کانگلیفلوزین بود. این دارو با ایجاد گلوکز بیشتر در ادرار از بین می رود. از دست دادن گلوکز اضافی در ادرار نیز به معنای از بین رفتن منبع انرژی بالقوه است وعارضه جانبی مطلوب آن کاهش وزن است.

در مجموع 153 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 1 سال کاناگلیفلوزین مصرف کردند. برای یک گروه مقایسه، 89 نفر قرص دارونما مصرف کردند. هر دو گروه وزن خود را از دست دادند، اما این کاهش وزن در گروه دارویی حدود 3 کیلوگرم و در گروه دارونما فقط 1 کیلوگرم بود.

یک سوال گیج کننده این بود که چرا گروه دارویی وزن بیشتری از دست نداده است. بر اساس آزمایشات آزمایشگاهی، مقدار انرژی از دست رفته در ادرار حاصل از گلوکز دفع شده، در حدود 1500 کیلوژول (360 کالری) در روز بود. حتی با وجود این درجه از انرژی از دست رفته از بدن، کاهش وزن به هم می خورد.

چه چیزی فلات کاهش وزن را توضیح می دهد؟

این تیم تحقیقاتی در رابطه با وزن بدن و انرژی مصرفی به چه مدل های ریاضی پرداختند و جوابی که به آن رسیدند؟ اشتها و میل بود.

افراد گروه درمان با دارو گرسنه بودند. گرسنگی آن ها را به اندازه کافی سوق داد، که هر روز حدود 420 کیلوژل (100 کالری) اضافی به ازاء هر کیلوگرم از وزن خود از دست دهند. بدن آن ها در برابر کاهش وزن می جنگید و باعث می شد که بیشتر برای تهیه این کمبود بخورند.

تأثیر اشتها سه برابر بیشتر از کند شدن متابولیسم ناشی از کاهش وزن بود. این دو را به هم اضافه کنید، در نتیجه باعث می شود که وزن از دست رفته دوباره بازیابی شود.

نکته منفی این مطالعه این بود که فقط در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. چگونگی بروز تغییرات اشتها در افراد سالم مشخص نیست.

نتایج تحقیق چیست؟

این تحقیق توضیح می دهد، می توانید نشانه های گرسنگی را برای مدتی نادیده بگیرید، اما آن ها همچنان ادامه دارند. بدن در حالت گذر برای از دست دادن وزن باقی می ماند، زیرا مجبور است چربی های اضافی را برای رفع گرسنگی ذخیره کند. تمرکز کردن و اولویت قرار دادن سلامتی بهترین راه برای کاهش وزن است. باید روش های درمانی موثر برای کاهش وزن انجام شود تا دوباره وزن بازیابی نگردد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید