با توجه به تحریم هایی که در اقتصاد ایران به وجود آمد بانک ها و موسسات خصوصی نشان دادند که نه تنها باعث بهبود شرایط موجود نمی شوند بلکه در مواقع بروز تنش در اقتصاد آن رابه بحران تبدیل می کنند.

بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری

فاطمه رحمتی، اقتصاد دان جوان در یادداشتی نوشت: در کشور ما، بانک های خصوصی و موسسات اعتباری به معنای واقعی کلمه خصوصی نیستند ،این بانک ها غیر شفاف عمل می کنند تسهیلاتی که به مشتری پرداخت می‌کنند با بهره بسیار بالا پرداخت می‌شود و مطمئنا بخش مولد که چرخه اقتصاد ماست متقاضی تسهیلات با بهره بالا نیست.

صرفا باید بازار سکه و طلا و مسکن و ...رونق داشته باشد و داغ باشد تا چنین وجوهی مشتری داشته باشد. به عبارت دیگر باید اقتصاد تورمی باشد تا تسهیلات این بانک ها، بازار داشته باشد . در چند سال گذشته این بانک ها و موسسات اقدام به خرید و فروش طلا و سکه و زمین و خرید و فروش ارز کردند که فعالیت شان باعث محدود شدن تولید شده است به عبارتی فعالیت های سوداگرانه این بخش باعث شده است که تولید و فعالیت های مولد جایگاهی نداشته باشند.

در کشور ما بانک های خصوصی مولد فضای تورمی هستند نه پیشرفت و توسعه کشور .هیچ جای دنیا وضعیت بانک های خصوصی این گونه نیست که فقط و فقط فعالیت های سوداگرانه برای درآمد بالا داشته باشند .

با توجه به تحریم هایی که در اقتصاد ایران به وجود آمد بانک ها و موسسات خصوصی نشان دادند که نه تنها باعث بهبود شرایط موجود نمی شوند بلکه در مواقع بروز تنش در اقتصاد آن رابه بحران تبدیل می کنند.

برای محدود کردن فعالیت های سوداگرانه و بهبود وضعیت بانک های خصوصی باید نظارت جدی بر فعالیت های بانک های خصوصی و دخالت های بلوکی در بازار زمین و مسکن و بساز و بفروش صورت گیرد. به عبارت دیگر نظارت دقیق بر کارکرد پول توسط بانک های خصوصی صورت گیرد و منع اکید بانک ها از خرید و فروش ارز وجود داشته باشد و در نظام بانکی مدیریت قوی و شفافیت نقش برجسته ای را ایفا کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید