چالش دیگر که از مهم ترین چالش های سیاست اقتصادی می باشد سیاست افزایش تورم می باشد که حل مشکل تورم با 4 کلید اصلاح بخش مالی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح بازار پول و اصلاح بازارسرمایه صورت می گیرد.

چالش‌های سیاست های اقتصادی در ایران

فاطمه رحمتی، اقتصاد دان در یادداشتی نوشت: در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه بدون شک چالش هایی وجود دارند. که گاهی اوقات چرخه تولید و پیشرفت صنعت را کند می کند . البته همین چالش ها بعضاً در صورت شناسایی و کارشناسی توسط مسئولین و اساتید با تجربه و فعال در این حوزه،می تواند مانند تسهیل گری بین سطوح ریلی و چرخ های اقتصادی بوده و باعث افزایش سرعت قطار و پیشرفت آن در جامعه باشد.مهم ترین چالش های سیاست  اقتصادی عبارتند از:

۱- تورم:
مهم‌ترین چالش اقتصادی کشور قبل از آنکه در حوزه  های مختلف، مقادیر کمی باشد در حوزه زیرساخت فکری و رفتار مدیریتی در حوزه اقتصاد می باشد.

  ۲- آشفتگی شبکه بانکی:
چالش دیگر ،شبکه بانکی است که دچار نابسامانی و درگیر انواع ریسک‌های اقتصادکلان است که لابی‌های گسترده دریافت وام نیز به این معضلات افزوده شده است. این استدلال به معنای اتخاذ شیوه‌های شوک درمانی و قلع و قمع بانک‌ها نیست؛ بلکه باید بانک مرکزی مقتدری ایجاد کنیم که بر رفتار شبکه بانکی نظارت دارای ضمانت اجرا داشته باشد. چنین نظارتی خود مستلزم نهاد بالادستی سیاست‌گذاری پولی است که چنین نهادی به معنای واقعی شاید در کشور فعال نباشد.

۲- سیاست های اقتصادی ناصحیح:
چالش دیگر که از مهم ترین چالش های سیاست اقتصادی می باشد سیاست افزایش تورم می باشد که حل مشکل تورم با 4 کلید اصلاح بخش مالی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح بازار پول و اصلاح بازارسرمایه صورت می گیرد.

۴-مدیریت غلط و غیرتخصصی :
از دیگر چالش‌های اقتصادی نیز مدیریت رانتی و غیر تخصصی در بخش های اقتصادی است.اقتصاد یک موضوع بسیار مهم در روند رفاه جامعه می باشد،لذا این عرصه مهم نباید به عهده کسانی باشد که با رانت و نسبت فامیلی منتصب می شوند و بدون هیچ تخصصی در عرصه اقتصاد صاحب نظر می شوند، و نتیجه ای جز کند شدن و حتما متوقف شدن چرخه اقتصادی در پی ندارند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید