خراسان شمالی هر گردشگری را به ذوق می‌آورد همراه باشید و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری راز و جرگلان بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری راز و جرگلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان راز و جرگلان شهرستانی در استان خراسان شمالی ایران است و مرکز آن شهر راز می‌باشد. بخش راز و جرگلان در سال ۱۳۹۲ به شهرستان تبدیل شد.و پیش از آن بخشی از شهرستان بجنورد بود.

این شهرستان شمالی‌ترین شهرستان استان خراسان شمالی می باشد. ۷۵ درصد از مردم این شهرستان را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند که دارای مذهب اهل تسنن هستند.

از دیگر اقوام این شهرستان می‌توان به رازی‌ها، ترک‌ها، کردها و تات‌ ها اشاره کرد.

جاذبه‌های بی‌همتای راز و جرگلان

ارگ تاریخی آلمادوشن

این ارگ که یکی از جاذبه های گردشگری راز محسوب می شود در بلندترین بخش کوهی استوانه‌ ای شکل و منفرد قرار گرفته‌ است.

اسم این اثر از روستای آلمادوشن که نزدیکترین روستا به آن گرفته شده‌ است.

ارگ آلمادوشن یک قلعه نظامی است که متعلق به دوران اشکانی تا قرون میانه اسلامی یعنی قرون ۶ و ۷ هجری قمری است. ارگ آلمادوشن از جهت نظامی در یک سیر ۱۵۰۰ ساله یعنی از دوران‌ اشکانی تا قرون میانه اسلامی حائز اهمیت بوده است.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری راز و جرگلان

بقعه شاهزاده نبی غلامان

این بنا در ۲۰۰ متری جنوب غلامان و مشرف به آن قرار گرفته‌ است. بقعه شاهزاده نبی غلامان در سال ۱۳۱۸ تجدید ساخت شد.

امروزه از ساختمان قدیمی این بنا اثری باقی نمانده است. این بنا به شکل ۶ ضلعی ایوان‌ دار و با مصالح عمده آجر، گچ، ملات گلی و چوب ساخته شده است.

بقعه شاهزاده نبی غلامان دارای دو سنگ نوشته یکی بر بالای سر در ورودی و دیگری در بالای سردر ایوان است.

تپه ارگ بالا

این تپه بر بلندای بخشی مسطح از یک کوه با جهت شمال غربی- جنوب شرقی قرار گرفته است. همه استحکامات و ساختارهای این قلعه در بخش جنوبی آن است.

قدمت این اثر با توجه به بخش‌های تخریب شده و همچنین با عنایت به تعداد قطعات خمره شکسته در سطح محوطه، یک قلعه نظامی بزرگ از دوران اشکانی است. قلعه ارگ بالا با توجه به وسعت و موقعیتی که در آن قرار گرفته است از جمله مهم‌ترین قلعه‌های نظامی منطقه شمال خراسان است.

محوطه تاریخی راستقان

این اثر که یگی دیگر از جاذبه های گردشگری راز به شمار می رود در واقع یک محوطه بزرگ استقرار روستایی قرون ۶ تا ۸ هجری قمری در نزدیکی روستای راستقان است.

وسعت این اثر تاریخی از بخش‌های داخلی دره در حاشیه رودخانه شروع و تا ارتفاعات بالادست دره ادامه می ‌یابد.

در این منطقه بقایای یک ارگ نظامی در ۱۰۰ متری شرق این محوطه و یک گورستان بزرگ در فاصله ۳۰۰ متری جنوب این محوطه وجود دارد.

همه این آثار نشانه‌هایی از وجود یک مجموعه استقراری کامل از قرون میانه اسلامی در این محل است.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری راز و جرگلان

بقعه سید بزرگ

بقعه سید بزرگ بنایی تاریخی متعلق به دوره تیموریان است که در دوره صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. معماری این بنا ویژگی‌های محلی دارد.

بقعه یک بنایی مستطیل‌شکل و گنبدی دارد که روی یک سکو ساخته شده است. این بقعه دو ورودی در سمت غرب و یک ورودی در سمت جنوب برای رسیدن به سکو دارد. بقعه سید بزرگ دارای یک ایوان بزرگ و ورودی اصلی و سه ورودی دیگر است که در سه جهت اصلی ساختمان قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری و دیدنی راز و جرگلان

شهرستان مرزی و ترکمن نشین راز و جرگلان با فرهنگ های مختلف و مناظر دیدنی، تاریخی و طبیعی در استان خراسان شمالی قرار دارد.

این منطقه با تاریخی باستانی مورد توجه گردشگران است و می توانید از چند مکان تاریخی آن همزمان دیدن کنید از جمله مجموعه تاریخی راز که شامل چندین اثر و مکان با قدمت طولانی است.

تپه بایر قلعه و تپه مجاور سفید می تواند در این زمینه زبان گویای تاریخ این خطه از ایران باشد.

تپه بایر قلعه که مربوط به به سده‌ های میانه و متاخر دوران‌ تاریخی پس از اسلام است در شهر راز واقع شده و در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۲۵۲ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه مجاور سفید نیز با قدمتی مربوط به سده ‌های اولیه و میانه دوران تاریخی پس از اسلام است که در ضلع شمالی شهر راز واقع شده و در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۲۷۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

تفرجگاه و چشمه فرح دین : در فاصله حدود یک کیلومتری شرق روستای فرحدین از توابع بخش مرکزی و ۳۰ کیلومتری شهر راز، تفرجگاه زیبای گردشگری خوش منظری در دره کوچک پیرامون چشمه فرحدین قرار دارد. درختان چنار سر به فلک کشیده مسیر نهر چشمه و پوشش جنگلی این حدود در دل کوهستان فرحدین جاذبه طبیعی بسیار زیبایی خلق کرده که بسیار مورد توجه گردشگران شهرستان می باشد.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری راز و جرگلان

فرجگاه امامدره : روستای امامدره از مکان های دیدنی راز و جرگلان و از توابع دهستان راز بخش مرکزی شهرستان در ۴ کیلومتری شمال روستای زرنه واقع است.

برای رفتن به این روستا باید از دو راهی امانلی جاده اصلی شهر راز به سمت غرب مسیر را تغییر داد، پس از طی ۱۵ کیلومتر و عبور از کنار روستای عبدل آباد، فرحدین، زرنه با گردش به راست، به امامدره خواهیم رسید.
در جانب شمال غربی این روستای کوچک ترکمن نشین، دره زیبای پیر پهلوان یا دره سمور واقع است.

تپه ارگ بالا : قلعه ارگ بالا بر بلندای بخشی مسطح از یک کوه با جهت شمال غربی- جنوب شرقی قرار گرفته است. طول شرقی غربی این محدوده ۳۰۰ متر و عرض شمالی جنوبی آن حدود ۲۰۰ متر است.

مجموعه تاریخی راز : قدیمی ‌ترین شواهد توالی استقراری شهر راز، امروزه در مناطق شمالی آن در تپه تاریخی “بایر قلعه” و تپه “مجاورسفید” باقی مانده است.

با توجه به شواهد باستان شناسی تپه بایر قلعه بخش کوچکی از یک استقرار بزرگ روستایی از قرون میانه اسلامی (قرن پنجم ه.ق تا به امروز) بوده‌ است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید