غار گسک قنبر باغی در شهرستان بام وصفی آباد، دهستان دهنه شیرین و در ۶ کیلومتری شمال شرق روستای گسک واقع شده است.

این ۲ اثر طبیعی خراسان‌شمالی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از ثبت ۲ اثر طبیعی استان در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

به گزارش سلام نو محمود مرادی نراقی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همزمان با روز درختکاری و منابع طبیعی ۲ اثر خراسان شمالی در شورای ثبت آثار طبیعی توسط اعضای شورای ثبت کشور بررسی شد و شرایط لازم برای ثبت ملی را کسب کرد.

وی افزود: یک اصله درخت کهن‌سال چنار قلعه چه فریمان اسفراین با ۲۵۰ سال قدمت و غار گسک و قنبر باغی شهرستان بام و صفی‌آباد در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

مرادی نراقی گفت: غار گسک قنبر باغی در شهرستان بام وصفی آباد، دهستان دهنه شیرین و در ۶ کیلومتری شمال شرق روستای گسک واقع شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی ادامه داد: این غار که تحت عنوان غار گسک قنبرباغی به ثبت ملی رسیده است در بین اهالی منطقه به نام غار یِرقیستان خوانده می‌شود در ارتفاعات کوه یارم جان واقع شده است.

وی یادآور شد: درخت کهن‌سال چنار قلعه چه فریمان نیز در ۹ کیلومتری شمال غربی شهرستان اسفراین و در ۶۰ متری کوچه اصلی قلعه چه در میان باغ‌ها قرار گرفته است.

مرادی نراقی افزود: محوطه درختان در دامنه کوه و در میان باغات با شیب ملایم قرار دارد و درختان دارای دور تنه در ارتفاع ۱۳۰ سانتیمتر و در حدود ۲۵۰ سال قدمت دارد.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید