دیدنی‌های خراسان بسیار است از این رو همراه باشید و درباره چند جاذبه تاریخی و گردشگری گرمه در خراسان شمالی که باید دید، بدانید.

چند جاذبه تاریخی و گردشگری گرمه در خراسان شمالی که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان گرمه در جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار دارد. این شهر از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است و سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی می‌باشد.

شهرستان گرمه به طور کلی با توجه به میزان بارندگی های سالانه جزو مناطق خشک قلمداد می شود و اقلیم سرد و خشک و نیمه بیابانی دارد. در این منطقه رودخانه دائمی وجود ندارد و کشاورزی منطقه مبتنی بر آبیاری با قنات و چاههای عمیق و نیمه عمیق است.

درباره گرمه در خراسان شمالی

شهرستان گرمه به لطف موقعیت راهبردی خود بر سر راههای کاروانرو هماره مورد توجه قرار داشته و از دوران پیش از تاریخ تا ادوار متاخر اسلامی به طور پیوسته نقش بارزی را در تکامل فرهنگی خطۀ خراسان ایفا کرده است.

وجود محوطههای بزرگ از دورههای مس- سنگی و عصر مفرغ از قبیل منجاق تپه و تپههای پیش از تاریخی در سراسر دهستان گلستان از جمله استقرارهای پیش از تاریخی در اطراف روستای دشت در پهنۀ شهرستان گرمه آن را به یکی از مهم ترین استقرارگاه های بشری در خراسان شمالی بدل کرده است.

چند جاذبه تاریخی و گردشگری گرمه در خراسان شمالی که باید دید

پراکندگی زیاد محوطه های باستانی مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در این شهرستان، از شکوفایی این خطه در دوره تاریخی با بهره گیری از موقعیت مناسب آن بر سر راه ابریشم و معادلات سیاسی و تجاری آن دوران حکایت دارد.

وجود محوطه های وسیع و فراوان از دوره اسلامی از جمله ویرانههای مربوط به چندین قلعه در اطراف شهر درق از قبیل محوطه خواجه سنگاور، نارنج قلعه و بسیاری آثار دیگر، در کنار گزارشهای مورخان و جغرافیدانان دوره اسلامی مبنی بر آبادانی این دوره نشان از رونق و شکوفایی این منطقه در سراسر دورۀ اسلامی دارد.

نزدیکی این منطقه به مراکز قدرتهای محلی همچون جاجرم و اسفراین شکوفایی این خطه را دامن زده و باعث رشد فرهنگی آن شده بود.

وجود چندین کاروانسرا و رباط همچون رباط عشق، رباط قره بیل و رباط دشت و نیز حوض انبار و آب انبارهای ساخته شده در مسیر راه های اصلی و فرعی برای استفاده مسافرین و کاروانیان، به بهترین وجهی شکوفایی منطقه در سده های میانی اسلامی را بازگو می کند.

این منطقه تا اواخر دوره قاجار اهمیت خود را حفظ نمود تا اینکه با ورود تجهیزات حمل و نقل مدرن، احداث راه های ترانزیتی و در پی آن حذف شبکۀ راه های قدیم و متروک ماندن راههای کاروانرو و کاروانسراها به تدریج از اهمیت آن کاسته شد و به سرعت افول کرد.

چند جاذبه تاریخی و گردشگری گرمه در خراسان شمالی که باید دید

جاذبه‌های تاریخی گرمه خراسان شمالی

مسجد جامع ایور

این مسجد در سال ۱۱۷۱ هجری ساخته شده و اکنون به عنوان یکی از جاهای دیدنی گرمه محسوب می‌شود.

در ساخت این مسجد از مصالح خشت و گل استفاده شده است. سقف این مسجد با گنبدهای کوچک ضربی ساخته شده و پایۀ آنها بر روی هفت ستون و شش نیم ستون مدور بزرگ قرار گرفته است.

محوطه باستانی قلعه دهی

این محوطه در یک کیلومتری شمال شرق درق واقع شده است. محوط باستانی قلعه دهی در واقع بقایای یک قلعه خشتی و گلی با پلان مستطیلی می‌باشد.

دروازه اصلی این قلعه و حصار آن در اثر فرسایش به تلی از خاک بدل شده است.

براساس بررسی‌های باستان شناختی، این قلعه طی قرون ۸-۶ هجری مسکونی بوده و زندگی در آن جریان داشته است.

رباط قره بیل

این رباط در روستای رباط قره بیل شهرستان گرمه قرار دارد. کاروانسرا یا رباط قره بیل یکی دیگر از کاروانسراهای تاریخی شهرستان گرمه است.

برخی اسناد قدمت این بنا را به قرون ۵-۴ هجری قمری نسبت می‌دهند. مصالح بکار رفته در احداث این کاروانسرا سنگ، ساروج، گچ و آجر است.

در اطراف حیاط بزرگ غرفه‌های متعددی احداث شده که پوشش سقف آنها گنبدی است و زیر سقف با کاربندی‌های زیبای گچی تزئین شده است.

چند جاذبه تاریخی و گردشگری گرمه در خراسان شمالی که باید دید

قلعه جلال الدین

قلعه جلال‌الدین گرمه، دژ باشکوهی است که در پنج کیلومتری غرب شهرستان گرمه قرار دارد.

این قلعه بر روی تپه ای نسبتا مرتفع سنگی که در حد فاصل بین گرمه و جاجرم قرار دارد، موقعیت ساخت بنا در بالای کوه، با دیوارها و برج و باروهای مرتفع، قلعه جلال‌الدین را به دژی مستحکم و نفوذناپذیر تبدیل می‌کرد.

برای دسترسی به این اثر عظیم به جز یک راه باریک از حاشیه چشمه که مستقیما به ورودی قلعه منتهی می‌شود راه دیگری وجود ندارد.

و به جز پیاده و یا با اسب امکان دسترسی به آن غیر ممکن است. در گذشته این قلعه دو یا سه طبقه بوده و گفته می‌شود که یک تونل یا راه زیرزمینی مخفی، این قلعه را به شهر جاجرم مربوط می‌ساخت.

آرامگاه باغ مزار گرمه

آرامگاه باغ مزار در شهرستان گرمه واقع شده و یکی از آثار منحصر به فرد قرن هفتم هجری و متعلق به دوره ایلخانی است و دقیقا مشخص نیست چه شخصیتی در آن دفن شده است ولی ظاهر بنا نشان می‌دهد که اینجا مدفن شخصیت بزرگ و تاثیرگذاری در منطقه بوده است. این بنا با شماره ثبت ۱۳۸۰/۳ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

چند جاذبه تاریخی و گردشگری گرمه در خراسان شمالی که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید