بناهای تاریخی استان لرستان دیدنی است همراه باشید و درباره چند جاذبه تاریخی و جالب در بروجرد که باید دید، بدانید.

چند جاذبه تاریخی و جالب در بروجرد که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بروجرد دومین شهر پرجمعیت و قطب صنعتی استان لرستان است که در غرب ایران قرار دارد.

این شهر به خاطر داشتن طبیعتی کوهستانی، مزارع و مراتع سرسبز، آب و هوای مطلوب و جاذبه‌های گردشگری فراوان با نام «عروس زاگرس» نیز شناخته می‌شود.

بیش از دویست خانه اعیانی دوران حکومت قاجار در بروجرد جای گرفته‌اند و بافت تاریخی آن با ۲۷۰ هکتار وسعت، سومین بافت تاریخی گسترده میان دیگر شهرهای کشور است.

کارشناسان بر این باور هستند که بروجرد در زمان حکومت ساسانیان از مراکز شهری ایرانیان بوده و در آن آتشکده‌ای بزرگ برپا بوده است و ساخته شدن شهر «بروگرد» یا بروجرد را به «فیروز ساسانی» یا «پیروزگرد» نسبت داده‌اند.

از مناطق زیبای گردشگری و جاذبه‌های ارزشمند طبیعی در شهرستان بروجرد، تنگه‌ زیبای گپرگه، بازار بزرگ بروجرد، پارک فدک، تپه‌ چغا (بام بروجرد)، رودخانه‌ زیبای سزار، خانه‌ حاج افتخارالاسلام، پارک شهید بهشتی بروجرد، روستای دره صیدی، پل چالان چولان، مسجد قلعه‌ بروجرد، امامزاده جعفر (ع)، آرامگاه برکیارق (بقعه‌ زواریون)، مسجد امام خمینی (مسجد سلطانی)، پارک یادبود، تالاب بیشه دالان، چشمه سراب کرتول، روستای گل زرد، پارک جنگلی شهید بهشتی، آبشارهای ونایی، روستای شیخ میری سادات، روستای گوشه و آتشکده بروجرد است که پیشنهاد می‌کنیم هنگام حضور در این شهرستان زیبا از آن‌ها بازدید کنید.

چند جاذبه تاریخی و جالب در بروجرد که باید دید

جاهای دیدنی و تاریخی بروجرد

موزه مردم‌شناسی بروجرد

این مکان با نام‌های متفاوتی مانند موزه‌ی اسناد و مردم‌شناسی، خانه‌ی تاریخی کمال‌الدین طباطبایی، خانه‌ی فرهنگ و یا موزه‌ی تاریخی شهرداری بروجرد شناخته می‌شود.

این مکان از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی موجود در شهر بروجرد است که در زمان قاجار ساخته ‌شده است.

معماری این خانه که شامل حیاط، شاه‌نشین‌، شبستان و چند تالار است و همچنین تزئینات و نقاشی‌های داخل خانه، همگی نشان‌دهنده سبک قاجاری آن است.

خانه تاریخی کمال‌الدین طباطبایی که توسط سازمان میراث فرهنگی به موزه‌ی مردم‌شناسی تبدیل شده است، محل نمایش آثار متفاوتی مانند صنایع دستی، اسناد تاریخی، نقاشی‌های قدیمی نیز است.

تعداد خانه‌های تاریخی بازمانده از دوران قاجاریه در بروجرد خیلی زیاد است اما بازدید از فقط یک خانه تاریخی را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ خانه حاج آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی یا همان خانه فرهنگ سابق که حالا با تبدیل شدن به موزه جذابیت آن بیشتر شده است.

موزه در دو طبقه دارای حدود ۹۰۰ اثر تاریخی است. در کنار آثار، اسناد تاریخی، لباس‌های سنتی، لوازم مشاغل سنتی مثل قالی بافی، چلنگری، نمدمالی و ارسی دوزی را در موزه برای نمایش گذاشته‌اند.

در طبقه اول یک کرسی و لوازم زندگی به همان شکل دوران قاجار چیدمان شده و گردشگرها با نشستن در دور کرسی عکس می‌گیرند.

با این که مدت‌ها از ساخت خانه گذشته است اما به خوبی حفظ شده و نمونه جالبی از سبک زندگی دوران قدیم در بروجرد است.

نشانی موزه مردم‌شناسی بروجرد: میدان صفا، خیابان صفا، کوچه هلال احمر

چند جاذبه تاریخی و جالب در بروجرد که باید دید

بازار بروجرد

بازارها در ایران و خاورمیانه چیزی فراتر از محل خرید و فروش هستند؛ بازار مکانی برای تعامل، مرکزی برای اطلاع‌رسانی و نقطه‌ای برای شروع حرکت‌های اجتماعی و فرهنگی است.

هر شهر قدیمی در ایران حتما یک بازار سنتی بزرگ دارد که کم یا زیاد هنوز فعال است.

در بروجرد چند بازار بزرگ بود که حالا به دلیل رونق گرفتن پاساژها از آنها کمتر استقبال می‌شود.

بازار بزرگ، راسته بازار، بازار سفال و بازار نمدمال‌ها از بازارهای معروف بروجرد بودند که حالا فقط نامشان باقی مانده و ظاهرشان خیلی تغییر کرده است.

قدمت دقیق بازار بروجرد مشخص نیست اما از روی معماری می‌توان حدس زد متعلق به دوران قاجاریه باشد.

طبق تاریخ، زمانی که مقر حکومت خوزستان و لرستان در زمان شاهزاده قاجاری حسام السلطنه شهر بروجرد بود، بناهای متعددی برای شهر ساخت. احتمالا بازار هم به دستور حسام السلطنه و برای جمع شدن فروشندگان و تاجران در یک مکان ساختند.

حالا این بازار هم دچار تغییر و تحول شده و مغازه‌های امروزی جای حجره‌ها را گرفته‌اند. به جز تعدادی مغازه که محصولاتی مثل گیوه، ظروف مسی، پارچه‌، گلیم و … می‌فروشند بقیه مغازه‌ها حال و هوای امروزی دارند.

برای خرید هنر دست ورشوسازهای بروجردی می‌توانید از همین بازار چیزهایی مثل سمار، سینی، قهوه‌جوش، دیگ مسی انتخاب کنید.

آدرس: بین خیابان خیام و جعفری

چند جاذبه تاریخی و جالب در بروجرد که باید دید

مسجدهای دیدنی بروجرد

مسجد سلطانی بروجرد

مسجد سلطانی بروجرد که یکی از مساجد قدیمی ایران است، به نام مسجد امام نیز شناخته می‌شود.

این مسجد که شباهت‌های بسیاری به مسجد امام تهران، مسجد جامع اصفهان و مسجدالنبی قزوین دارد، یکی از بزرگترین مساجد قدیمی در ایران به شمار می‌آید.

مسجد سلطانی از لحاظ معماری چهار ایوانی است و بخش‌ها و حجره‌های مختلفی برای عبادت و تحصیل و تدریس و استراحت در آن در نظر گرفته شده است.

نشانی مسجد سلطانی بروجرد: میدان امام حسین (ع)، خیابان جعفری

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد که در بافت تاریخی شهر بروجرد قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین مساجد در ایران است و قدیمی‌ترین بنای موجود در این شهر محسوب می‌شود.

این بنای تاریخی تا پیش از اسلام آتشکده بوده و پس از اسلام تبدیل به مجموعه‌ای از مسجد، آب‌انبار، میدان شده که متأسفانه امروز چیزی از آن به جز ساختمان مسجد باقی نمانده است.

مسجد جامع بروجرد در دوران سلجوقی، صفوی و قاجاریه بازسازی شده است. امروزه این مسجد شامل بخش‌هایی مانند گنبدخانه، شبستان شمالی، ایوان جنوبی، منبر چوبی و وضوخانه است.
نشانی مسجد جامع بروجرد: خیابان جعفری، میدان جعفری، کوچه شهید دلیران

چند جاذبه تاریخی و جالب در بروجرد که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید