۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
کد خبر: 55488398

جاذبه‌های طبیعی استان لرستان هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کند همراه باشید تا بدانیم غالیه کوه الیگودرز کجاست.

غالیه کوه الیگودرز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قالی کوه در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان الیگودرز قرار دارد و از آن می‌توان به‌عنوان یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های جنوب غربی ایران و جاهای دیدنی الیگودرز یاد کرد.

ارتفاع قالی کوه ۴۰۵۵ متر است.

پوشش گیاهی و جانوری غالیه کوه بسیار بکر و طبیعی است و انواع پرندگان شکاری، خرس، گراز و گرگ در این منطقه یافت می‌شوند.

الیگودرز از شهرستان‌های استان لرستان، واقع در غرب کشورمان ایران است و قدمتی ٧٠٠ ساله دارد که اهالی‌اش به زبان لری بختیاری سخن می‌گویند.

این شهر در دل کوه‌های زاگرس قرار گرفته و آب‌وهوای آن بی‌نظیر و ناب است. همچنین طبیعت منحصربه‌فردی دارد که هرگز دلتان نمی‌خواهد به شهر خود بازگردید.

آشنایی با غالیه کوه

غالیه کوه یکی از دیدنی های الیگودرز است. رشته کوهی از کوه های زاگرس که دشت لاله در شمال آن قرار دارد.

یکی از زیباترین دره‌ های قالیکوه، دره دام نام دارد و علت نامگذاری این دره وجود مسیرهای صعب‌ العبور و حیوانات وحشی همانند خرس می ‌باشد.

بزرگ ‌ترین یخچال قالی کوه در مسیر این دره واقع شده است که طول آن چند کیلومتر می‌ باشد.

غالیه کوه الیگودرز کجاست؟

ارتفاع کوه های منطقه بسیار زیاد است و بلندترین آن ها ۴۰۵۵ متر ارتفاع دارد، که موجب شده کوهنوردان زیادی برای صعود آن را انتخاب کنند.

پوشش گیاهی منطقه شامل گونه های بلوط ایرانی، ارس، کیکم، زالزالک، گلابی وحشی، بنه ( پسته وحشی )، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک، شنگ، گون، لاله واژگون، لاله ایرانی است.

غار بزنوید در غالیه کوه قرار دارد. غار یکی از محل‌ های سکونت انسان ‌های پیش از تاریخ بوده است.

غار پس از یک فرود ۶ متری تا عمق ۴۲۰ متری ادامه می یابد. برای بازدید کامل از این غار ، وسایل فنی کامل مورد نیاز است. در قالی کوه شکار ممنوع است.

بیشتر ایرانیان لرستان را به عنوان سرزمین کوه‌ها و آبشارهای بلند و زیبا می‌شناسند.

رشته‌کوه زاگرس در غرب کشور رنگارنگ ایران سر به فلک کشیده و دستان صخره‌ای خود را به سوی آسمان نشانه رفته است. رودها، دشت‌های لاله‌های واژگون و مناظر بی‌بدیل چشمان هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

کوه‌هایی که چون آسمان‌خراش‌ها در دشت‌ها و دره‌های زاگرس خودنمایی می‌کنند. برای رسیدن به قالی کوه (غالیه کوه) از شهرستان الیگودرز راهی سپیددشت می‌شوید.

قالی کوه با ارتفاع ۴۰۵۵ متر یکی از کوه‌های بلند الیگودرز به شمار می‌آید که در طول مسیر صعود باید از میان درختان سرو کوهی (اُرس) گذشت تا به قله رسید.

در دامنه‌های غالیه کوه، دره بکر "دام" یکی از زیباترین دره‌های لرستان وجود دارد. رود دز با سرچشمه گرفتن از قالی کوه، دشت‌های پایین دست را سیراب می‌کند و طراوت را برای طبیعت به ارمغان می‌آورد.

به دلیل وجود پتانسیل‌های بسیار، اعم از گونه‌های گیاهی و جانوری در منطقه قالی کوه، اداره محیط زیست برای حفاظت بیشتر از این منطقه آن را به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام کرده است.

غالیه کوه الیگودرز کجاست؟

محل قرارگیری غالیه کوه

شهر الیگودرز در شرق استان لرستان قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در دل کوه های زاگرس آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد.

ارتفاع آن از سطخ دریا ۲۱۰۰ متر است. قدمت شهر به ۷۰۰۰ سال پیش می رسد و جمعیتی حدود ۹۰۰۰۰ نفر دارد.

در کنار هم قرار گرفتن این عوامل و طبیعت زیبا و دیدنی باعث شده تا دیدنی های الیگودرز بسیار باشد و به یکی از مقاصد گردشگری مهم کشورمان تبدیل شود.

اگر با قطار می خواهید به این شهر بروید، باید بدانید که نزدیک ترین ایستگاه قطار در ۲۲ کیلومتری آن و در ازنا واقع شده.

این شهر تا تهران ۳۹۹ کیلومتر فاصله دارد و از طریق اتوبوس های پایانه جنوب هم می توان به آن رسید.

وسعت این منطقه در حدود ۱۱۳۶۵۴ متر است که در پایین‌ترین قسمت، به رودخانه زالکی و در بالاترین قسمت به کوه کازینستان می‌رسد.

قله کازینستان بلندترین قله منطقه پس از اشترانکوه است که ارتفاعی معادل ۴۰۲۸ متر دارد و حتی در تابستان نیز از برف پوشیده شده است.

منطقه قالی کوه در سال ۱۳۸۵ توسط سازمان محیط‌زیست، به‌ عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت گردیده است.

در دل این رشته‌کوه، غار باستانی و غار بزنوید وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری الیگودرز به حساب می‌آید.

این منطقه از بخش شمال غربی به سراب کیگوران، از سمت شرق به روستای کیزاندره و از جنوب شرق به آبشار آب سفید منتهی می‌شود.

غالیه کوه الیگودرز کجاست؟

اما در بخش شمالی این رشته‌کوه، دشت لاله‌های واژگون که بزرگترین دشت لاله در جهان است، واقع شده است.

دره دام، زیباترین دره غالیه کوه است که در آن حیواناتی مانند خرس و سایر حیوانات وحشی وجود دارند و مسیرهایش تا حدی صعب‌العبور است.

از جاذبه‌های دیگر منطقه قالی کوه، درخت سرو کوهی یا به زبان محلی اوورس است که به شکل بسیار زیبایی درون سنگ‌ها و صخره‌ها رشد می‌کند.

مردم محلی معتقدند هنگامی که درخت پیر شده باشد، توسط صاعقه آتش می‌گیرد و به نوعی خودسوزی می‌کند تا درختان جوان‌تر جایگزین آن شوند.

در کل، این منطقه به علت گونه‌های جانوری فراوان و گیاهان خاص و کمتر دیده شده، مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد؛ از طرفی قله آن نیز، محلی مناسب برای کوه‌نوردی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید