بادگیرها از زیباترین عناصر ساختمانی است از این رو همراه باشید تا بدانیم عجیب ترین بادگیر سیرجان کجاست.

عجیب ترین بادگیر سیرجان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بنایی تاریخی است که از دوره پهلوی به جا مانده و معماری آن الهام گرفته از اشکال هندسی جالب است که آن را از تمام باگیرهای دیگر متمایز و متفاوت ساخته است.

بنای بادیگر چپقی یکی از زیباترین جاهای دیدنی سیرجان است و در گذشته بخشی از یک خانه قدیمی متعلق به «آقا سیدعلی رضوی» بوده که امروزه به یادگار مانده و مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

اگر در بازدید از بادیگر چپقی به معماری بنای آن دقت نمایید، مشاهده خواهید کرد که روی یک فضای مستطیلی شکل اشکال هندسی متفاوت قرار دارند و همین باعث شده است تا بادگیر چپقی در نوع خودش منحصر به فرد باشد.

دودکش‌های عجیب و جالب بادگیر چپقی به شکل دودکش‌های کشتی‌های قدیمی است و با تزئینات زیبایی که دارند، جذابیت بنای بادگیر چپقی را دوچندان کرده اند.

بادگیر چپقی؛ عجیب ترین بادگیر سیرجان

کرمان یکی از پهناورترین استان های ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری در آن واقع شده است، به طوری که برای بازدید از آن ها یکبار سفر می تواند کم باشد.

عجیب ترین بادگیر سیرجان کجاست؟

همانطور که می دانید بخش اعظمی از این استان را مناطق کویری فرا گرفته اما نکته جالبی که وجود دارد این است که در روستاهای سرسبز و خوش آب و هوایی نظیر روستای هنزا و سیرچ وجود دارد که می توانید در فصل تابستان به سمت آن ها بروید.

بادگیر چپقی در کرمان یکی از جاذبه های تاریخی بسیار جذابی است که در این استان واقع است و مشابه آن را تقریبا در هیچ جای ایران مشاهده نخواهید کرد.

این چپق ها که از جنس آجر و ملات ساخته شده اند در واقع باقیمانده یک خانه قدیمی به نام خانه آقاسید علی‌اصغر رضوی است که در شهر سیرجان واقع است.

این بادگیر از آثار دوران پهلوی است که به لحاظ ارزش‌های فرهنگی و هنری که تلفیقی از معماری و صنعت است، بنا شده است.

این بادگیرهای مشهور با شبکه های هندسی منظمی که در زیر بادگیرها قرا ردارد بر روی فضاهای مستطیل شکل شمال-شرقی قرار گرفته است و هوای اطراف را با عبور از کانال های تهویه به درون فضاهای تابستان نشین سبب خنک تر شدن خانه نیز می شد.

این بادگیرها که با الهام از دودکش های کشتی های قدیمی ساخته شده، سبب جذابیت و منحصر به فرد شدن این جاذبه در کرمان شده است.

بدنه خارجی لوله های بادگیر با قطعات کوچک آجرهای هندسی شش ضلعی طراحی شده است.

لازم به ذکر است که سال ساخت این بنا در دوره ی پهلوی اول بوده است.

عجیب ترین بادگیر سیرجان کجاست؟

بادگیرهای چپقی که بخشی از خانه سید علی اصغر رضوی از پزشکان سرشناس شهرستان سیرجان در کرمان بوده که اکنون بادگیرهای خانه اش در بلوار دکتر صادقی، کوچه حاج رشید به عنوان جاذبه ی گردشگری مشهور شده و در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است.

عموما از بادگیرها به منظور تهویه خانه ها استفاده می شد که دودکش های آن ها بر بام خانه ها قرار می گرفت، این سازه ها بالای آب انبارها و دهانه معدن ها هم علاوه بر خانه ها ساخته می شد.

اغلب در استان های کویری کشور نظیر بندر عباس، بندر لنگه، قشم، بوشهر و اقلیم گرم خشک نواحی مرکزی مانند کرمان، نایین، یزد، طبس، کاشان، سمنان، اصفهان و حتی نواحی جنوب شهر تهران می توانیم بادگیرها را مشاهده کنیم و دلیل آن هم سیستم معماری جالبی است که همانند کولر یا هواکش برای خانه ها عمل می کرد.

بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند، ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می‌شوند.

معماری جالب بادگیر چپقی

بادگیر چپقی یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی شهر سیرجان در استان کرمان است که مشابه آن را در هیچ جایی از ایران پیدا نخواهید کرد.

سیرجان شهری قدیمی و زیبا در استان کرمان است که سرشار از شگفتی های تاریخی با مناظر فوق العاده در طبیعت زیبای کویری است.

عجیب ترین بادگیر سیرجان کجاست؟

این شهر همواره مورد توجه حکومت ها و پادشاهان بوده است و به دلیل قرارگیری در مسیر تهران به جنوب دارای اهمیت بسزایی است.

این شهر تاریخی دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی زیادی است؛ بر همین اساس به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جنوب شرقی ایران شناخته شده است.

بادگیر چپقی نیز به عنوان جاذبه ای تماشایی در شهر سیرجان به عنوان باقی مانده خانه ای قدیمی است که از جنس آجر و ملات ساخته شده و این خانه به آقا سید علی اصغر رضوی پزشک سرشناس تعلق دارد. بادگیر چپقی مربوط به دوران پهلوی است که از لحاظ فرهنگی و هنری دارای ارزش بالایی است.

بادگیر چپقی سیرجان از لحاظ معماری خاص است و با بقیه بادگیرهای جهان تفاوت دارد. در این بادگیرها تلفیقی از معماری و صنعت دیده می شود.

Chopoghi Wind-catcher دارای شبکه های هندسی هستند که بر روی فضاهای مستطیلی شکل قرار گرفته اند و هوای اطراف از کانال های تهویه به فضای تابستان نشین عبور می کند و باعث خنکی هرچه بیشتر ساختمان می شود.

در ساخت این بادگیرها از دودکش های کشتی های قدیمی الهام گرفته شده است و همین امر سبب جذابیت این جاذبه در کرمان است.

نمای بیرونی لوله های بادگیر با آجرهای کوچک شش ضلعی طراحی شده اند. همچنین بادگیرهای چپقی در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بزرگترین بادگیر ایران در بازار بزرگ کرمان قرار دارد که بعد از آن بادگیر دولت آباد یزد و بادگیر چپقی سیرجان هستند، بعد از این ها نیز نوبت به بادگیرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم و سیستان و بلوچستان می رسد.

عجیب ترین بادگیر سیرجان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید