۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 55496942

بناهای تاریخی زرند در کرمان تماشایی و جذاب هستند از این رو برج زرندوئیه کرمان را باید دید.

برج زرندوئیه کرمان را باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: در ۶ کیلومتری شمال شهرستان زرند برج زرندوئیه قرار دارد این برج از نظر استحکام بی نظیر است و همچنان پا برجاست و در برابر حوادث طبیعی در امان مانده است،دیدن این برج برای علاقه مندان به این بناهای تاریخی بسیار جذاب است.

آشنایی با برج زرندوئیه

بدون اغراق یکی از شاهکارهای هنر معماری یک قرن اخیر را می توان در برج زرندوئیه ملاحظه نمود. برج مذکور در وسط قلعه ای کوچک احداث گردیده و در ۶ کیلومتری شمال زرند قرار دارد.

خوشبختانه تا به امروز به لحاظ استحکام و مقاوم بودن مصالح و نیز تجربه مرحوم استاد شیخ رضا که یکی از معماران با سابقه بوده تا کنون برج مذکور از حوادث طبیعی بخصوص زلزله های ۵۶ و ۸۳ و همچنین عوامل فرسایش، سربلند و بدون هیچگونه خسارتی قد برافراشته است.

حاج سید حسین عمرانی مالک برج و قلعه زرندوئیه، آنرا که بالغ بر صد متر مربع (۴ قصب) می باشد به میراث فرهنگی شهر اهدا نموده و شهرداری قصد دارد به عنوان بهترین و زیباترین اثر باستانی زرند، آنرا در میان میدانی بزرگ نگهداری نماید.

چندی پیش به کمک مردم و جمعی از مسئولین شهرستان، بنای این برج مرمت و بازسازی شده است که جای تشکر و قدردانی دارد که حداقل برج را سرپا نگه داشته اند. در ادامه تصاویری از نماهای مختلف از این بنای زیبا را می توانید مشاهده نمایید.

برج زرندوئیه کرمان را باید دید

برج زرندوئیه در وسط قلعه ای کوچک احداث گردیده و در ۶ کیلومتری شمال زرند قرار دارد.

در گذشته بسیاری از مکان‌ها و آثار تاریخی شهرستان زرند بر اثر زلزله تخریب شده اند اما طبق نوشته‌های مورخان این شهر در قرن ششم تا هشتم هجری یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران بوده که به نام «زراوند» شناخته می‌شده است.

این برج یکی از آثار باستانی مهم این منطقه است که در برابر زلزله های شدید در این منطقه مقاومت کرده است.

مرحوم حاج سید علی باغخانی یکی از مالکین عمده زرندوئیه، دستور ساخت برج زرندوئیه را جهت محافظت مردم از دست راهزنان منطقه زرندیه، به فرزندان خود سید احمد و سید جواد می‌دهد. این بنا توسط معمار قدیمی منطقه استاد شیخ رضا طراحی و ساخته شده است.

قدمت این بنا حداکثر به یک قرن اخیر باز میگردد و سالم بودن آن پس از زلزله های شدید سالهای ۵۶ و ۸۳ گویای استحکام بالای برج زرندوئیه است.

در حال حاضر مالک برج زرندوئیه، حاج سید حسین عمرانی، این بنا را به اداره میراث فرهنگی اهدا کرده است و شهرداری زرند نیز برای حفظ برج زرندوئیه طرح های متعدد بازسازی و عمرانی دارد.

این برج در قلعه ای با مساحت ۱۰۰ متر مربع قرار دارد و مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت و گل بوده است. کاربری برج به احتمال زیاد برای دیده بانی بوده است. برای ساخت این برج نیز از خشت گل استفاده کده اند و بر روی بدنه آن می توان تزئینات زیبا را مشاهده کرد باعث هر چه زیبا تر شدن آن شده است.

برج زرندوئیه کرمان را باید دید

درباره زرند کرمان

یکی از شهرستان های استان کرمان زرند نام دارد که جزء مناطق قدیمی آن شناخته می شود و به واسطه همین قدمتی که دارد آثار تاریخی گوناگونی را در خود جای داده است.

این شهرستان در شمال غربی استان قرار دارد و فاصله اش از شهر کرمان حدود ۸۰ کیلومتر است.

این شهرستان یکی از صنعتی ترین شهرهای این منطقه محسوب می شود و پیشرفت زیادی در زمینه صنایع دستی کرده است. از نظر گردشگری می توان گفت که دارای آثار تاریخی گوناگون است.

این شهرستان از طراف با شهرستان هایی نظیر بافق، راور، کرمان، کوهبنان، رفسنجان همسایه است. این شهر به خاطر وجود آثار تاریخی و طبیعی خود می تواند یکی از شهرهای گردشگر پذیر استان کرمان باشد.

از جمله آثار تاریخی و طبیعی که در این شهر وجود دارد می توان به برج زرندوئیه، حسینیه قلعه، بازار وکیل و سهرابی، خانه ارجمند، امارت چهار برج شاهرخ خان، مقبره عبدالسلام زرندی، مجموعه‌ی دیلمقانی، روستای بابهوتک، روستای گیسک و قله دوشاخ اشاره کرد.

شهر زرند، که در قدیم زراوند خوانده می‌شده است، امروز از مقاصد گردشگری محبوب کسانی است که به جنوب شرق استان کرمان برای گردشگری تاریخی سفر می‌کنند.

زرند یکی از شهرستان های استان کرمان با جاذبه‌های فروان و جاهای دیدنی بسیار است که هر سال گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند.

از دیدن جاذبه های دیدنی زرند حتما بسیار لذت می‌برید چون در زرند جاذبه های گردشگری، آثار تاریخی و بناهای فرهنگی زیادی هست که باید همه شان را ببینید.

مردم استان کرمان، همگی به زبان فارسی صحبت می‌کنند؛ ولی لهجه‌شان یک طنازی خاصی دارد که مخصوص خودشان است و با لهجه کرمانی شناخته می‌شود.

زرند البته در روزگاری محل تجارت و دادوستد بوده است و خیلی دور از ذهن نیست که چند اصطلاح و عبارت هم از ملل دیگر وارد زبان خودش کرده باشد.

موسیقی غذای روح است که کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد کژطبع باشد و به موسیقی دل ندهد. در کرمان هم سازهای بادی و کوبه‌ای و زهی جای خودشان را باز کرده‌اند.

البته چون این شهر در روزگاری میزبان صوفیان و قلندران بوده است، موسیقی قلندری و خانقاهی در کنار موسیقی عشایری و مذهبی، رواج خوبی در این شهر دارد.

برج زرندوئیه کرمان را باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • همشهری IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    2 0
    من اهل تبریز هستم وخواهشی دارم این میراث رو نگهدارباشید وبصورت ارزنده نگهداری کنید تا همه دنیا از گذشته هنری ما باخبر بشن فرقی نداره ما اهل کجا باشیم زرند کرمان هم مثل شهرخودم من تبریز دوست داشتنی ومردمی خوب داره خواهشن به داد این فرهنگ واثاربرسید از میراث فرهنگی میخوام به اونجا رسیدگی کنند وبا انجام دادن امکانات فرهنگی وپذیرایی از مسافران مردم را به این نقاط جهت رونق گردشگری هدایت ودعوت کنند.
  • مهرالرضا سپهر IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    یه جا نوشتین شمال غرب. یه جا نوشتین جنوب شرف شمال غرب کرمان هستش و جنوب شرق کشور ضمنا از قورمه زرندی بعنوان غذای بسیااار محبوب هم اسمی نبردین
    • عبدالکریم دهقانیان IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      سلام دوست عزیز دقت در متن داشته باشین متوجه میشن که منظورشون اینه ینی شهر زرند در حال حاظر بین اون دسته از مسافرانی که از استانهای دیگه به جنوب شرق کرمان ینی شهر بزرگ بم سفر میکنند محبوبیت پیدا کرده و امکان داره به خاطر بم هم که شده به زرند هم مسافرت کنند ((امروز از مقاصد گردشگری محبوب کسانی است که به جنوب شرق استان کرمان برای گردشگری تاریخی سفر می‌کنند))
  • علی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    1 0
    شاعری میگه: زرندیها زرنگ و پر تلاشند....همه صنعتگر و اهل تلاشند. شهر زرند بواسطه معادن آن مخصوصا معادن پابدانا پر از کارخانجات صنعتی مثل ذغال شویی، کک سازی و پالایش قطران، سنگ آهن جلال آباد، فولاد و ... می باشد. محصول غالب کشاورزی آن پسته است. نوعی قرمه آن به نام چلوگوشت زرندی و نوعی سوهان بنام سوهان زرندی آن ( که به پای سوهان قم نمیرسه اما در شهر خود محصول جذابی است) معروف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید