آبشارگردی در ایران مهیج است همراه باشید و بازدید از آبشار آبسر جیرفت را از دست ندهید.

بازدید از آبشار آبسر جیرفت را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار آبسر از مقاصد طبیعت‌گردی استان کرمان به شمار می‌آید و در ارتفاعات منطقه بحر آسمان، در روستای سید مرتضی از توابع بخش ساردوئیه و دهستان هنزا، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رابر واقع شده است.

با ۲۵ متر ارتفاع، آبشار در میان دو دیواره سنگی تیره‌رنگ جریان دارد و پس از برخورد با صخره‌های دیواره‌ها، به حرکت خود در میان تکه سنگ‌های کوچک و بزرگ ادامه می‌دهد.

وجود خزه‌ها و سایر گیاهان خودرو روی صخره‌های اطراف آبشار و لابه‌لای آن‌ها، چهره زیبای آبشار را بدون نقص می‌کند. در ضمن چشمه‌های فراوان یکی دیگر از مواهب الهی این منطقه هستند.

آشنایی با جیرفت

شهر جیرفت که در دشتی پهناور واقع شده است، یکی از شهرهای تاریخی و مهم جنوب استان کرمان به شمار می‌رود. جیرفت را بسیاری با نام شهر دقیانوس می‌شناسند. شهر دقیانوس، تمدنی که ادعاهای بسیاری از باستان‌شناسان را مبنی بر کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق را متزلزل کرد. این شهر کهن و تاریخی که بسیار مورد توجه تاریخ‌دوستان و باستان‌شناسان است، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

مورخان و باستان‌شناسان ایرانی، تحقیقات گسترده‌ای در این منطقه از کشور انجام دادند که نتیجه‌ آن‌ها کشف و ثبت آثار باستانی جالب و شگفت‌انگیزی است که قدمت و پیشینه‌ طولانی آن را به جهانیان اثبات کرده است.

آن‌ها با انجام حفاری‌ها در منطقه‌ «هلیل‌رود» و کشف چندین اثر باستانی از جمله سنگ‌های صابونی و مجسمه‌ بتی که طراحان و سازندگان آن را به‌صورت یک انسان ساخته بودند، توانستند نظریه‌ «شهر دقیانوس» و «کنارصندل» را به اثبات برسانند. کشفی که به ثبت ملی رسید و دستاوردی مهم و ارزشمند را به‌همراه داشت.

بازدید از آبشار آبسر جیرفت را از دست ندهید

آن‌ها به جهان و جهانیان ثابت کردند که مهد تمدن خاورمیانه نه‌تنها در بین‌النهرین نیست؛ بلکه باید آن را در جای دیگری از جهان، یعنی در کشور ایران و در سرزمین جیرفت یافت.

علت نام‌گذاری این شهرستان تاریخی به جیرفت روایاتی وجود دارد. گروهی معتقدند که کلمه‌ «جیر» به‌معنای پست و پایین است و کلمه‌ «افت» نیز در لغت به «افتاده» معنا می‌شود.

بنابراین جیرفت را «جلگه‌ پست و آبرفتی» دانستند و به این نام شهرت یافت. برخی دیگر نیز بر این باورند که «جی» از مخفف کلمه‌ جوی آب گرفته شده است. «رفت» نیز به‌معنای روییدن و پاک کردن است که برگرفته از فعل ماضی رفتن است.

این شهر که در گذشته بر اثر سیل عظیم و گسترده‌ای به‌طور کل از بین رفته و تخریب شده است، به «جی رفت» و سپس به «جیرفت» شهرت یافته است.

از مکان‌های گردشگری در این سرزمین می‌توان به آبشار دره ده والی، آبشار دره گلم دخترکش، ییلاقات در بهشت (درهزار)، آبشار سرنکوه، روستای زیبای ساغری، روستای دریاچه، روستای رمون، روستای انجیرسیاه، روستای گروه، روستای سرمشک و روستای گراغان اشاره کرد.

درباره آبشار آبسر جیرفت

آبشار آبسر در موقعیت جغرافیایی N۲۹۱۲۰۹ E۵۷۰۵۵۰ در استان کرمان واقع است. این آبشار در دره ای عمیق در شمالی ترین بخش ارتفاعات بحر آسمان قرار دارد.

دسترسی به آبشار از طریق جاده رابر-جیرفت، جاده فرعی امامزاده سید مرتضی، ۲ کیلومتر مانده به روستای سیدمرتضی، جاده خاکی آبشار امکان پذیر است.

آبشار آبسر در محدوده روستای سید مرتضی از توابع دهستان هنزا قرار دارد و ارتفاع آن به حدود ۲۵ متر می رسد.

این آبشار که صدای ریزش آب آن شور و اشتیاق خاصی را به فضا می بخشد، بر دیواره های تیره رنگ و سنگی جریان دارد و در بخشهایی از طول آبشار، برخورد جریان آب با تخته سنگ ها و حرکت در لا به لای گل سنگ ها، خزه ها و گیاهان مسیر تصویر زیبایی را رقم زده است.

بازدید از آبشار آبسر جیرفت را از دست ندهید

این آبشار در یکی از تفرجگاه‌های خوش آب و هوای رابر که چشم‌انداز زیبایی دارد واقع شده است.

گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری هر ساله از نقاط مختلف ایران برای دیدن آبشار آبسر راهی سفر به کرمان می‌شوند تا در این منطقه توریستی – تفریحی از نعمت‌های گسترده‌ی الهی که به طرز زیبا و شگرفی در کنار هم چیده شده است، بازدید کنند و نهایت لذت را ببرند.

آبشار آبسر از ارتفاعات بحر آسمان سرچشمه می‌گیرد و در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی رابر فرو می‌ریزد. ارتفاع این آبشار زیبا به ۲۵ متر می‌رسد. فاصله آبشار تا روستای سید مرتضی در حدود ۷ کیلومتر است. دسترسی به آبسر از طریق جاده‌ی رابر-هنزاء-جیرفت، جاده‌ی فرعی امامزاده سید مرتضی ممکن است.

این آبشار دل انگیز که صدای ریزش آب آن، شور و اشتیاق خاصی به فضا می بخشد، بر دیواره‌های تیره رنگ وسنگی جریان دارد و در بخش‌هایی از طول آبشار، برخورد جریان آب با تخته سنگ‌ها، علاوه بر شدت بخشیدن به صدا وخروش آب، حرکت در لا به لای گل سنگ‌ها، خزه‌ها و گیاهان مسیر، تصویر زیبایی را در این بخش از رابر و استان‌ رقم زده است. همچنین ادامه حرکت آب در بستر رودخانه از لابه لای تخته سنگ‌های بزرگ و کوچک و حاشیه سبز آن، بر جلوه‌های آبشار آبسر افزوده است.

طراوت و صدای ریزش آب در انتهای آبشار آبسر، به ویژه رایحه‌ی مدهوش‌کننده گل‌ها و گیاهان وحشی، این فضا را برای بینندگانش سرشار از هدیه‌های ناب طبیعت کرده است. مناظر اطراف آبشار آبسر معمولا در فصل تابستان به خاطر ارتفاع بالا، هوای خنک‌تری نسبت به مناطق پائین‌دست دارد به همین دلیل گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت را به سوی خود می‌کشاند.

بازدید از آبشار آبسر جیرفت را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • .. IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    6 1
    شهر زیبام:)
  • M IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 0
    آبسر واقع در روستای سید مرتضی بخش هنزا از توابع شهرستان رابر میباشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید