تمام استان‌های ایران دیدنی‌های بسیار دارند همراه باشید تا بدانیم زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی کدام است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی کدام است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی در مناطق مختلف استان خراسان شمالی کشف شده است که همگی آن‌ها نشان دهنده تاریخ کهن این استان است.

برخی از منطقه‌های باستانی این استان مانند پهلوان و کوه حیدران جاجرم قدمتی بیش از دوازده هزار سال دارند.

بنای سنگی اسپاخو که در غرب شهرستان مانه و سملقان واقع شده است، قدیمی‌ترین اثر باستانی این استان است که از سال‌ها پیش از اسلام به جای مانده است.

بجنورد مرکز استان و مشهورترین شهر استان خراسان شمالی است. شهرهای اسفراین، شیروان، گرمه، جاجرم از دیگر شهرهای این استان هستند که هرکدام جاهای دیدنی منحصربفردی دارند.

جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده است که در نزدیکی اسفراین قرار گرفته است. این پارک سرشار از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی در نزدیکی این منطقه وجود دارد که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه و چشم انداز پشت سد اسفراین اشاره کرد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی کدام است؟

منطقه نمونه گردشگری میلانلو

این منطقه ییلاقی که در نزدیکی اسفراین واقع شده است، از چندین روستا با نام‌های حسن آباد، اردغان، پرکانلو، بیدواز، سرچشمه و سارکانلو تشکیل شده است. طبیعت این منطقه بسیار بکر و دیدنی است. غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و منطقه تفریحی چمن نیز در این منطقه واقع شده‌اند که همگی بسیار زیبا و دیدنی هستند.

غارهای کفترک

در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درق، غارهایی قرار گرفته‌اند که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آن‌ها می‌توان وارد غار شد. این غارها به دلیل انباشت رسوبات آهکی که در طی چندین سال گذشته صورت گرفته است، تشکیل شده اند. قندیل‌های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته‌اند که بسیبار دیدنی هستند. این کوه در دامنه کوه قره میغ واقع شده است. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید، از یک راهنما کمک بگیرید.

روستای زوارم

این روستا در ارتفاعات آلاداغ و در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی جاده شیروان به مشهد قرار گرفته است. این روستا بیش از ۸۰ چشمه دارد که در بین دره‌ای زیبا و دور و دراز واقع شده‌اند. از دیگر جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی کدام است؟

روستای دشت

در شمال غرب گرمه و در ۸۰ کیلومتری این منطقه روستایی با آب و هوای بسیار خوب و طبیعت چشم نواز قرار گرفته است. این منطقه در مسیر جاده بجنورد به گرگان قرار گرفته است. آب و هوای مرطوب و معتدل این منطقه سبب شده است تا جنگل‌های سرسبز و بکری در این منطقه شکل بگیرند.

جاهای دیدنی خراسان شمالی

قلعه جلال‌الدین

قلعه جلال‌الدین یک دژ باشکوه است که در ۵ کیلومتری غرب گرمه واقع شده است. این قلعه برروی تپه‎های نسبتاً بلندی ساخته شده است. این منطقه سکوه و جلوه خاصی دارد به همین دلیل گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

شهر تاریخی بلقیس

قدمت این شهر تاریخی به چهارهزار سال پیش برمی‌گردد و در نزدیکی اسفراین واقع شده است. در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از خندق، مقبره شیخ آذری و ارگ در این شهر باستانی باقی مانده است. اما مشهورترین جای دیدنی آن نارین قلعه است که در سال ۱۳۸۰ جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی کدام است؟

گردشگاه بش قارداش

این مجموعه با محوطه‌ای زیبا، درختان سر به فلک کشیده و استخرهای آب قدمتی دیرینه دارد.

مکان تفریحی بش قارداش دارای ساختمان بقعه‌ای است که براساس نظر محققان فرم معماری آن در هیچ یک از آثار معماری ایران مشاهده نشده و صرفا به دست هنرمندان بجنوردی ساخته شده است.

بش قارداش امروز از مناطق نمونه گردشگری و مهم و مجموعه‌ای است تاریخی- تفریحی که آب چشمه آن از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق کشور به شمار می‌رود.

آب چشمه بش قارداش در آبشناسی پزشکی جهت درمان بیماریهای تغذیه‌ای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی‌های دستگاه ادراری اهمیت خاصی دارد.

این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۷۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیش از اسلام، در زمان اشکانیان و ساسانیان، در این محل عبادتگاه پیشوایان دین زرتشتی قرار داشته است. به سبب اقامت دائمی مُغان (بزرگان دین زرتشتی)، به «چهار مغان» شهرت یافت.

طبق مدارک موجود آب چشمه به چهرمغان یا چرمغان موسوم بوده که هم‌اکنون نیز به این نام معروف است. نام «بش قارداش» بر اساس داستان تاریخی است که در بین مردم شهر رواج دارد.

طبق این افسانه، در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران، تحت تعقیب مأموران قرار می‌گیرند.

آن‌ها می‌گریزند و مأموران نیز آن‌ها را تا این مکان تعقیب می‌کنند.

پنج برادر از خدا طلب کمک می‌کنند و در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد می‌شود که برادران به آن‌ها پناه می‌برند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری می‌شود که تا سال‌ها قبل و پیش از خشکسالی‌های شدید، تمام این پنج چشمه آب داشتند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی کدام است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید