روستاگردی در یزد جذاب و خاطره‌انگیز است از این رو همراه باشید تا بدانیم زیباترین روستای اردکان کجاست.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای خرانق یکی از مقاصد کمتر شناخته‌شده ایران محسوب می‌شود که بسیار مورد توجه گردشگران اروپایی است و یکی از سازه‌های بزرگ خشتی ایران را در خود دارد.

خرانق روستایی با قدمت ۴,۵۰۰ سال است که به‌دلیل عواملی همچون فرسایش احتمال دارد در سال‌های آینده اثری از آن نماند و در نتیجه از جمله آثار در معرض خطر در ایران است.

این روستا دو بخش دارد؛ بخش جدید که حدودا بیش از ۵۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند و بخش قدیم یا قلعه خرانق که تا چندی پیش میزبان ساکنان روستا بود؛ اما به‌خاطر فرسودگی چند دهه قبل خالی از سکنه شد.

روستای خرانق؛ زیباترین روستای اردکان

خرانق نام روستایی در ۶۰ کیلومتر شهر اردکان استان یزد است که نمونه‌ای کم‌نظیر از ساختار روستا به شمار می‌رود.

اینجا با قدمت ۴۵۰۰ ساله‌اش، گردشگران را از اقصی نقاط جهان به سوی خود می‌کشاند و به حدی در اروپا شهرت دارد که به هنگام صحبت درباره ایران نام این روستا بیش از نام کشورمان شنیده می‌شود.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

این روستا دو بخش دارد؛ بخش جدید که حدودا بیش از ۵۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند و بخش قدیم یا قلعه خرانق که تا چندی پیش میزبان ساکنان روستا بود؛ اما به دلیل فرسودگی در حدود ۳۰ سال پیش، خالی از سکنه شد؛ متروکه‌ای که یکی از سازه‌های بزرگ خشتی ایران به شمار می‌آید و هر چشمی را مبهوت خود می‌کند.

بد نیست بدانید خرانق از لحاظ اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد و به سبب وجود معادن سنگ آهن چادرملو، اورانیم، ساغند، باریت، روی و گرانیت یکی از مراکز اقتصادی مهم کشور محسوب می‌شود.

قدیمی‌ترها این روستا را با عنوان خورانق یا خورنق می‌شناسند و اگر در مورد معنای نام این روستا از آن‌ها بپرسید به شما می‌گویند: زادگاه خورشید.

در همه فصول سال می‌توانید به خرانق سفر کنید اما بهتر است این بازدید را در اوایل بهار، پاییز و زمستان انجام دهید.

بهار: هوای خوب و شکوفه‌های درختان در این فصل، خرانق را به مقصدی ناب تبدیل می‌کنند.

تابستان: با وجود آنکه آب‌وهوای خرانق نسبت به سایر مراکز استان خنک‌تر است؛ اما به هنگام بازدید از قلعه خرانق از تابش آفتاب در امان نیستید و این می‌تواند برایتان آزاردهنده باشد.

پاییز و زمستان: در فصول سرد کاهش دمای زیادی در منطقه رخ می‌دهد؛ اما روزها، هوا اعتدال خاصی دارد و خبری هم از تابش تند آفتاب نیست.

برای شب مانی در این فصول، لباس گرم را فراموش نکنید.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

خرانق کجاست

در شهر کویری یزد، روستایی به نام خرانق با ۴۵۰۰ سال قدمت وجود دارد که از قدیمی ترین نقاط این استان محسوب می گردد.

قدیمی ترین اسناد تاریخی که در آن به این منطقه اشاره شده مربوط به دوران ساسانی است.

در معرض تاخت و تاز اقوام چادر نشین بوده است، به همین علت مناطق مختلف آن از جمله خرانق به عنوان گلوگاه مسیر تجاری مورد توجه بوده و از دوران هخامنشی به منظور ایمنی کاروان ها و مال التجاره ها، در این نواحی قلعه ها، راهدارخانه ها و چاپارخانه های متعدد ایجاد شده است.

عمر بنای اولیه منار جنبان خرانق به دوره ساسانیان می رسد ولی ساخت و تکمیل آن مربوط به دوره سلجوقیان است و پیشینیه این بنا بسیار بیشتر از منار جنبان اصفهان است.

اگر به سمت این روستا رفتید و شب را خواستید آنجا اقامت داشته باشید، باید این را بدانید که سقفی از ستاره های نورانی در بالای سر شما است؛ به طوری که باورتان نمی شود این حجم از ستاره در آسمان وجود دارد.

به منظور اقامت :

کاروانسرای تاریخی خرانق مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و شما می توانید با اقامت در قلب شهری کویری و تاریخی ایران بهترین تجربه سفری را برای خودتان رقم بزنید.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

البته علاوه بر این اقامتگاه می توانید با رزرو هتل، در شهر یزد اقامت داشته باشید این دیگر به سلیقه سفری شما بر می گردد.

در بازدید از این روستا می‌توانید از جاذبه‌های متعددی همچون کاروانسرای قدیمی خرانق، منارجنبان، مزار بابا خادم دیدن کنید و تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای خود بسازید. بی‌شک تماشای بناهای تاریخی که تا ۳۰ سال پیش هنوز خانه بسیاری از اهالی روستا بوده، یکی از جاذبه‌های جالب این منطقه است.

روستای تاریخی خرانق در شمال یزد و در ۷۰ کیلومتری شهرستان اردکان، در مسیر جاده اردکان به طبس قرار گرفته است.

  • آدرس: استان یزد، اردکان، ۷۰ کیلومتری شرق اردکان، جاده اردکان-طبس

مطمئنا بازدید از تمامی نقاط دیدنی روستا به زمانی بیشتر از یک روز نیاز دارد.

در سفر به خرانق می‌توانید سوغاتی‌های خوشمزه‌ای همچون پسته و زردک (نوعی هویج) و همچنین دست‌بافته‌های زنان روستا از جمله چادر شب را به یادگار تهیه کرده و به رونق اقتصادی مردم بومی کمک کنید.

جاذبه‌های تاریخی خرانق در وضعیت ناخوشایندی به سر می‌برند؛ در طول بازدید خود، از این آثار ارزشمند محافظت کنید و از ریختن زباله و نوشتن یادگاری بپرهیزید.

برای بازدید از روستای خرانق هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و همه روزه امکان دیدن آن وجود دارد.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید