روستاگردی در جنوب ایران تجربه درجه یکی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بکرترین روستای هرمزگان کجاست.

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شاید دیدن جاذبه های روستای شمیل به تنهایی به یک روز کامل زمان نیاز داشته باشد، روستایی بکر و کمتر شناخته شده که به دلیل موقعیت جغرافیایی، حکومت های زیادی قلعه ای دفاعی در آن ایجاد کرده‌اند.

سد شمیل، قلعه شمیل، چشمه آب گرم و آبشار نیان و گنبد سرخ از دیدنی های شمیل در بندرعباس هستند.

روستای شمیل؛ بکرترین روستای هرمزگان

شمیل روستایی بکر و از جاهای دیدنی استان هرمزگان است. این منطقه به جهت جغرافیایی در نقطه‌ای قرار دارد که بسیاری از حکومت‌ها برای دفاع از مرزهای خود در آن قلعه‌هایی نظامی بنا کرده‌اند.

امروز یکی از همان قلعه‌ها از جاذبه‌های تاریخی مهم روستای شمیل محسوب می‌شود که اسرار بسیاری را در خود نهفته دارد. شمیل همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی زیبایی است.

روستای تاریخی شمیل به دوران پیش از ورود اسلام تعلق دارد. متاسفانه با وجود نشانه‌هایی متعلق به پیش از اسلام که زندگی در این منطقه را اثبات می‌کند، اطلاعات دقیقی درباره آن دوران در دسترس نیست و فقط می‌توان ردپای آن را در برخی آثار تاریخی پیدا کرد.

شواهد نشان می‌دهد در گذشته زمانی که بندرعباس به بندر گمبرون شهرت داشت، عده‌ای مردم در شمیل زندگی می‌کردند.

آن زمان کشورهای انگلیس و پرتغال کنترل سیاسی بندرعباس را در اختیار داشتند و شاه عباس صفوی در ایران حاکم بود.

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

او به قصد برگرداندن بندرعباس به ایران با لشکری بزرگ، از مرکز حکومت خود به‌سمت شمیل حرکت کرد.

بر اساس روایت‌های تاریخی شاه عباس صفوی از سمت کرمان و با عبور از منطقه‌ای که امروز آن را به نام دهنه «ده شیخ» (از توابع بخش مرکزی شهرستان لامرد استان فارس) می‌شناسند، وارد دشت شمیل شد.

او که می‌ترسید در بازگشت و پس از جنگ راهنمایان خود را از دست بدهد، در حرکت به‌سمت این منطقه، مسیر را با میله‌هایی نشانه‌گذاری کرد.

شاه عباس پس از رسیدن به منطقه شمیل آن را دشتی سرسبز و پهناور و مردم آن را افرادی دانا و قدرتمند یافت و تصمیم گرفت در همان منطقه شب را استراحت کند.

او دستور داد تا بزرگ‌ترین میله را در دشت شمیل قرار دهند. این دشت از آن پس با دستور شاه عباس «شاه میل» نام گرفت.

لباس محلی زنان شمیل، پوششی با استفاده از دوختی ساده و پارچه های نخی، رنگی با خوس بافی که شلوار، پیراهن ،چادر و روسری را در بر می گیرد در گذشته تن پوش زنان شمیل، کندوره نام داشت.

شلوار زنان نیز شلوار پولکی ، خوسی و بادله ای بود .لچک نیز یک نوع کلاه مخصوص زنان بوده که برای نگه داشتن روسری کار برد داشته است . علاوه بر لچک از جلبیل خوسی ، لیسی و چادر استفاده می شد.
برای پوشش مردان نیز نوعی شلوار وجود داشته که به لنک معروف بوده و به جای کلاه از مندیل استفاده میکردند که امروزه کمتر از آن استفاده می شود.

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

فاصله شمیل تا بندر عباس

شمیل منطقه ای بکر در استان هرمزگان از توابع بخش مرکزی بندرعباس می باشد که در شمال شرق استان بین شهرستان میناب و بندرعباس و در ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد که از شمال با بخش احمدی، از غرب با بخش تخت وقلعه قاضی، از شرق با شهرستان رودان وبخش رودخانه،وقسمت جنوبی دهستان شمیل نیز به شهرستان میناب وخلیج فارس منتهی می گردد.

از جمله جاذبه های گردشگری شمیل سد بزرگ شمیل نیان ،قلعه تاریخی شمیل ،آبشار نیان در حوالی شمیل ،کروکی شمیل و نخلستان و رودخانه و مناظر طبیعی وچشم نواز آن نام برد شغل اکثر مردم منطقه شمیل کشاورزی و دامداری است.

قلعه شمیل، حمام گولم، آبشار نیان و سد شمیل (در روستای نیان)، گنبد سرخ و زیارت شاه مظفرالدین (در چاه خرگ از توابع شمیل)، امامزاده شاماعزیدین وخواهرش ازجمله مکان‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌رود.

شمیل یکی از جاهای دیدنی بکر استان هرمزگان محسوب می‌شود که در شمال شرق این استان و در ارتفاع ۶۷ متری از سطح دریا قرار دارد.

این منطقه از توابع مرکزی شهرستان بندرعباس و در ۸۰ کیلومتری شهر بندرعباس قرار گرفته است.

دهستان شمیل از شمال با بخش احمدی و از غرب با بخش تخت و بخش بخش قلعه قاضی هم‌مرز است و از جنوب به شهرستان میناب منتهی می‌شود.

در شرق دهستان شمیل نیز بخش رودخانه شهرستان رودان قرار دارد.

بکرترین روستای هرمزگان کجاست؟

دهستان شمیل شامل روستاهای زمین سنگ و سرزه شمیل می‌شود و روستاهای سهرابی و چاه خرگ در دهستان حسن لنگی و بخش شمیل قرار دارند.

برای سفر به شمیل فقط کافی است خود را به بندرعباس و به بزرگراه شهید رجایی برسانید. پس از طی حدود ۱۰ کیلومتر در این بزرگراه، باید وارد جاده جیرفت، کنهوج به بندرعباس (جاده ۹۴) شوید. بعد از پیمودن ۵۵ کیلومتر (۴۰ دقیقه) دوربرگردانی وجود دارد که شما را به‌سمت مخالف جاده هدایت می‌کند. چند متر بعد از دوربرگردان مسیر خود را به‌سمت جاده شمیل و نیان تغییر دهید و با ورود به این جاده و طی ۱۵ کیلومتر (۲۰ دقیقه) دیگر به روستای شمیل خواهید رسید.

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس، بخش شمیل، دهستان شمیل، ۸۰ کیلومتری شمال شرق شهر بندر عباس به طرف میناب

این روستا در شمال شرق استان بین شهرستان میناب و بندرعباس و در ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید